Site icon IAS

לוד על מפת התיירות: זומו המפתן מגיע עם אמנות עד פתח הבית

הציור של אמן הרחוב איגור רבליס, ברח' היקינטון 3 לוד. צילום באדיבות פרוייקט זומו לוד

בלב ליבה של העיר לוד, שעדיין מלקקת את הפצעים מהאירועים האלימים שהשתוללו בה במהלך "שומר החומות", צצה השבוע תערוכת אמנות מיוחדת של כ-20 עבודות אמנות עכשוויות וחדשות, שהוצבו על מפתני הבתים, החצרות והבניינים של העיר.

התערוכה כולה היא פעולת תגובה אמנותית, מלאת חמלה, עדינות ורגישות, למצב הרגיש והרעוע של העיר מאז מאורעות מאי, והיא מבקשת להניח את האמנות כגשר בין תרבויות וככלי מחולל שיחה ומעודד אמון.

הפרויקט מתבסס על משולש הזהב של זומו – המוזיאון הנייד הראשון בישראל: אמנות/קהילה/חינוך והוא מתקיים בשיתוף קהילות שונות ומגוונות משני צידי ציר החשמונאים – הרחוב שאליו התנקזו רוב האירועים האלימים במהלך מאי. המפתן הוא קו הגבול הראשוני בין הפרטי לציבורי, והוא המקום שאליו האדם יכול לצאת בבטחה מיד אחרי שוך הסערה, כדי לאמוד את הנזק ולהתחיל לתקן. אל המפתן הפיזי והמטאפורי הזה של לוד, נכנסו 20 אמנים מובילים ויצרו עבודות אמנות חדשות, מבוססות קהילה, שישארו בעיר כתצוגת קבע.

יצירה של האמן הרב תחומי אורן פישר, במתחם הציפון בלוד. צילום שוש להב

זומו המפתן מבקש להכשיר חלקות אדמה שבהן האמון הבסיסי ביותר באדם, יכול לשוב ולנבוט ולהציב על מפתן הבית של כל אחד ואחת מאיתנו, קורטוב של חמלה, טיפה של יופי ורסיסים של השראה. הפרויקט, שישאר אינטימי ורגיש, על הגבול הדק שבין הפרטי לציבורי, אינו מתיימר לחבר או ללכד את תושבי העיר כולה – אלא להציע מפת דרכים, אמנותית וחופשייה ממגבלות פיזיות, למציאות פתוחה ומכילה יותר.

בשבוע האחרון של אוגוסט (22.8 – 28.8) מושקות העבודות במסיבות שכנים מקומיות, סדנאות יצירה לכל המשפחה וסיורים פרפורמטיביים בין העבודות – שישארו בעיר כתצוגת קבע. בין היתר, תושבי לוד ואורחים מבחוץ, יוכלו לנגן בשולחן קלימבות שהציבו זוג האמנים טליה קנין וגיא שרף, לעבור דרך שבעת שערי העיר שיצר רונן שהרבני, להביט בדרדר הענק שבנה איתמר פלוג'ה, או להצטלם בסלון הבטון המוזהב שיוצרת אמירה פודי.

האמן מאיר טאטי חוזר אל המוניות השרופות, במרכז מתחם מגורים בלוד. צילום שוש להב

צוות זומו המפתן: מנכ"לית ואוצרת ראשית: מילנה גיצין אדירם; אוצרי משנה: בר ירושלמי ושחר בן נון; צוות קהילה וחינוך: מאנר אל מימה, עדי שחם וסתיו אבן זהב;     ניהול תקשורת: אריאל אדירם; מפיק: יאיר (יאיא) מילנוב; יו"ר הבורד: רונית רייכמן;

בהשתתפות: רינה אנגדו, מידד אליהו, יואב בראל, נירוונה דאבח, דוד דובשני, ליאת דניאלי, שיראל הורוויץ, מאיר טאטי, משה טרקה, אמירה פודי, אורן פישר, איתמר פלוג'ה, מוריה פלסקין, להלי פרילינג, חנא קובטי, אולגה קונדינה, טליה קינן וגיא שרף, איגור רבליס (klone yourself) רונן שהרבני, לילך שטיאט.

Exit mobile version