Site icon IAS

"להגבלות הנסיעה הייתה השפעה מועטה על התפשטות האומיקרון"

תנועת הנוסעים בנמלי התעופה בעידן הקורונה. צילום freepik

המועצה הבינלאומית לנמלי התעופה האירופיים (ACI EUROPE) וארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט”א (IATA) דחקו בממשלות אירופה להסיר את מגבלות הנסיעה עבור אנשים מחוסנים / מחלימים מחזיקי תעודה, בהמלצת מועצת האיחוד האירופי ב-25 בינואר 2022. זאת, על בסיס מצבם הבריאותי של הנוסעים ולא על פי המצב האפידמיולוגי של מדינתם או האזור בו הם מתגוררים.

מחקר עצמאי שנערך בפינלנד ובאיטליה מדגיש את חוסר היעילות של מגבלות הנסיעה האחרונות שהטילו מדינות אירופה בהפחתת הסיכונים לבריאות הציבור ולחברה הנשקפים מנגיף הקורונה.

דו"ח חדש שהופק על ידי Oxera ו-Edge Health מגלה שדרישות לביצוע בדיקות לפני היציאה לנסיעה צפויות להיות לא יעילות בעצירת או אפילו הגבלת התפשטות וריאנט האומיקרון. הניתוח של מגבלות הבדיקה שהטילו איטליה ופינלנד ב-16 בדצמבר וב-28 בדצמבר 2021, בהתאמה, על כל הנוסעים הנכנסים, לא עשה שום הבדל בהתפשטות מקרי אומיקרון במדינות אלו. לעומת זאת, השפעתן של מגבלות אלו, ובפרט המגבלות על התנועה החופשית של אנשים, הביאו למצוקה כלכלית משמעותית ומיותרת – לא רק למגזרי הנסיעות והתיירות וכוח העבודה שלהם, אלא לכלכלת אירופה כולה.

באופן מכריע, הדו"ח גם מראה כי: לשמירה על דרישות הבדיקה לפני יציאה למטיילים מחוסנים/מחלימים לא תהווה כל השפעה על ההתפשטות העתידית של וריאנט האומיקרון באיטליה ובפינלנד.

הטלת מגבלות באותו יום שבו זוהה וריאנט האומיקרון כבעיה על ידי ארגון הבריאות העולמי – לא הייתה עוצרת את התפשטותה ולא מגבילה אותה משמעותית באיטליה ובפינלנד. נוכח העובדה שווריאנטים נמצאים בסביבה הרבה לפני המועד שבו הם מזוהים, וזו הסיבה שבגללה ארגון הבריאות העולמי והן ה-ECDC מחשיבים בדרך כלל הגבלות נסיעה כלא יעילות. העובדה ששתי המדינות, איטליה ופינלנד, מסירות כעת את דרישות הבדיקות שלהן לפני היציאה מבורכת .

יחד עם זאת, נותרו חששות כי שתי המדינות יכלו לבטל אותן הרבה קודם לכן או להימנע לחלוטין מלכפות אותן מלכתחילה – יש להפיק לקחים כדי למנוע נזקים כלכליים חוזרים ונשנים ללא תועלת לבריאות הציבור.

בעוד שפינלנד הסירה את ההגבלות על כל הנוסעים הנכנסים המחוסנים/מחלימים, איטליה עשתה זאת רק עבור מטיילים נכנסים מתוך האיחוד האירופי/EEA. צריך כעת להרחיב את זה לכל הנוסעים הנכנסים, מכיוון שאין עוד יתרון בטיחותי ובריאותי בעיכוב הנכנסים בשלב זה.

ווריאנט האומיקרון. צילום Depositphotos

עם כניסתו לתוקף של ההנחיות החדשות לנסיעות בתוך האיחוד האירופי/EEA, ולאור הנתונים שפורסמו כעת, ACI EUROPE ו-IATA דוחקות באותן מדינות שממשיכות לסטות מהמסגרת המשותפת של האיחוד האירופי להתיישר איתה במהירות. באופן ספציפי, קוראים לממשלות אוסטריה, קפריסין, צ'כיה, ליטא ומלטה לטפל בנושא זה בדחיפות ולנטוש הגבלות מיותרות ומזיקות. בנוסף, אין סיבות משכנעות לכך שמטיילים מחוסנים/מחלימים צריכים להיות כפופים להנחיות שונות בין אם הם נוסעים בתוך האיחוד האירופי/EEA או מגיעים ממדינות אחרות.

"ההנחיות החדשות של נסיעות בתוך האיחוד האירופי/EEA נכונות להתמקד ב'גישה מבוססת אדם' ולהכיר בכך שאין להטיל הגבלה על נוסעים מחוסנים והן מחלימים. אבל קיום הנחיות משותפות של האיחוד האירופי לא מנע עד כה ממדינות ללכת בדרכן שלהן. זה חייב להיפסק. כעת יש לנו הוכחה נוספת – להגבלות נסיעות יש השפעה משמעותית – אבל זה לא על בריאות הציבור, זה על היציבות הכלכלית ועל הפרנסה. בקיצור: הם גורמים ליותר נזק מתועלת", אמר אוליבייה ינקובץ' (Olivier Jankovec), מנכ"ל ACI EUROPE.

"המחקר מוכיח שהעיכוב הבלתי נמנע בזיהוי וריאנטים חדשים אומר שהאירוע כבר מתרחש ברגע הטלת הגבלות הנסיעה. זה דומה לסגירת דלת האורווה לאחר שהסוס כבר ברח. שמירה על בדיקות  עבור נוסעים מחוסנים נראית לא יעילה לחלוטין מנקודת מבט בריאותית, אך פוגעת באמון הנוסעים ובכלכלות הלאומיות. מחקר אחרון זה אמור לתת לממשלות אמון ליישם את המלצת האיחוד האירופי במלואה, ולאפשר לאירופה לחזור לנסיעות", אמר קונרד קליפורד (Conrad Clifford), סגן מנכ"ל IATA.

Exit mobile version