Site icon IAS

לביא: מ'פונדקא דלביא' מתקופת התלמוד, למלון מהודר וערכי בקיבוץ

רחבת הכניסה למלון לביא. צילום שוש להב

הגעתי להתארח במלון לביא, החוגג 60 שנים להקמתו, בגלל תוכנית תרבות מיוחדת ועשירה, שהוצעה בלביא כנופש מוזיקלי שנושאו היה "שירים וסיפורים בזמר העברי", ונשביתי בקסמיו של המלון בגלל כלל החוויה האיכותית: החדרים המפנקים והשירות הלבבי, האווירה הנעימה והאוכל הטעים, האטרקציות המרתקות שגיליתי בסיורים בקיבוץ לביא והנופים הירוקים, וגם בגלל… המנכ"ל שלום אשכנזי – שבנוסף להיותו מנהל מצויין, הוא אדם מעורר השראה. היו אלה 3 ימים ו- 2 לילות של עונג צרוף, כשכל תוכניותיי לטייל בגליל נגוזו, כיוון שהחלטתי לא לצאת משטח המלון והקיבוץ, כדי שאספיק לחוות מהם עוד ועוד.

מלון לביא הוקם בשנת 1962 בקיבוץ לביא, כמספר ביתנים ברחבי המשק. תוך זמן קצר הפך לבית מלון קטן. היום במלון לביא המהודר 184 חדרים, כולל סוויטות, חדרי דלוקס וחדרי גן, מסעדה מפוארת, לובי מרווח, אולמות בגדלים שונים המצויידים בעזרים אורקוליים, בריכה יפה ונוף פתוח. מלון לביא מאוייש ומתוחזק על ידי חברי הקיבוץ. תמצאו כאן שילוב של שירותי מלון ברמה גבוהה, אווירה קיבוצית ויחס אישי. לא לוותר על טיול במרחבי הקיבוץ על האטרקציות שבו, ופשוט להנות מהאווירה הכפרית הרוגעת ומאויר הפסגות הצח. וברור, גם מהאווירה הדתית, שאני כחילונית, כלל לא חשתי בכל מיגבלה שהיא (התארחתי באמצע השבוע).

מלון לביא המעניק שירותים איכותיים עם אוירה פסטורלית. צילום שוש להב

בקיבוץ ובמלון לביא משמרים מסורת עתיקת יומין

קיבוץ לביא הוקם בשנת 1949 על ידי צעירים עולים חברי בח"ד (ברית חלוצים דתיים) מאנגליה, רובם היו בין 10,000 הילדים היהודיים הפליטים שהובאו לבריטניה מגרמניה בקינדר-טרנספורטים של שנות השלושים. הקיבוץ הוקם ליד אדמות הכפר הערבי הנטוש "לובּיא" (לוביה), שתושביו נודעו באיבתם ליהודים עוד מימי השומר. מקור השם לביא ולוביא הוא היישוב לביא בימי המשנה והתלמוד, שבו שכן פונדקא דלביא, על הדרך מטבריה לציפורי. ממזרח לחורבה מצויים שרידי ח'אן לוביה, שהוקם כנראה בתקופה הממלוכית. הוא נבנה בסמוך לפונדק הקודם, ששכן בצד הדרך הרומית החשובה עכו-טבריה-גדרה, שאת שרידיו איתרו. מתברר שבקיבוץ לביא משמרים מסורת עתיקת יומין של הכנסת אורחים מימי הביניים, והמשכה בשנת 1949 בה נוסד הקיבוץ.

מלון לביא נמצא בתוך הקיבוץ הדתי לביא ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו. הקיבוץ נמצא בנחלתו ההיסטורית של שבט נפתלי בגליל המזרחי, סמוך למתלול אל בקעת הכינרת, במרחק של 10 דקות נסיעה מטבריה, ובגובה 313 מ' מעל פני הים. המלון מציע חופשה גלילית ישראלית באווירה דתית, כאי של שלווה בלב הגליל. לביא הוא מלון יוקרה המיועד לנופש משפחתי או זוגי בצפון, ומציע אירוח יוקרתי עם אווירה פסטורלית וכפרית. במלון ובסביבתו שילוב יחודי בין חדשנות והיסטוריה, לצד טבע ומראות ירוקים אל מול נופי הגליל והגולן.

שלום אשכנזי, מנכ"ל מלון לביא, על רקע תצלומי המייסדים. צילום שוש להב

שלום אשכנזי – ניהול עם ערכים, תרומה ונתינה לחברה ולקהילה

כשאני שואלת את שלום היכן הוא מעדיף שאצלם אותו, הוא בוחר בפינה הנוסטלגית של תצלומי המייסדים של קיבוץ לביא, ככתוב שם: "העתיד נמצא בעבר שלך". שלום אשכנזי, 47, מנכ"ל מלון קיבוץ לביא משנת 2017, נולד בירושלים למשפחה צנועת יכולת, למד בישיבת הסדר בשילה, פגש את ליאת בת קיבוץ לביא והקים איתה בית בקיבוץ, והם הורים ל-7 ילדים (בהם 2 זוגות תאומים). בהשכלתו הוא מהנדס תעשייה וניהול והוסיף תואר בניהול משאבי אנוש. בין שאר התנסויותיו, יצאו שלום ומשפחתו כשליחים של בני עקיבא בארה"ב, בלוס אנג'לס, ושם פגש אורח חיים עליו כלל לא חלם. הוא עבד 19 שנים במפעל הריהוט של לביא כמנהל השיווק ומאד רצה לנהל את מלון לביא – כנראה ספג את משיכתו לתחום המלונאות כבר מילדות, כיוון שאביו עבד במלונאות.

שלום מספר לי שלביא הוא קיבוץ קלאסי-דתי, שעומד בפני תכנון הפרטה, והשלב הראשון יהיה טיפול בנושא המשכורות – לא פשוט. כיום, כמנכ"ל, הוא מרוויח בדיוק כמו חדרנית או עובד מטבח. ובנושא ההפרטה, עד כמה שזה יהיה תלוי בו, הוא לא יתפשר על ההשקעה בחינוך ולא בבריאות. באשר לניהול המלון, מאד מורכב לנהל אנשים שאתה חי איתם ולצידם בקיבוץ. הוא מאמין בניהול משתף והמשאב האנושי חשוב בעיניו יותר מכל. אהבת הבריות, לכבד, לתרום ולתת לזולת. במלון לביא הוא רואה הרבה יותר מאשר "רק" מלון יוקרתי. הוא מטפח מלון עם ערכים, כזה שהאורח יקבל יותר משירותי מלון איכותיים. "אני שואף להעניק חווית אירוח אחרת. עם נשמה. עם ערך". כך, למשל, יארח במלון קבוצות של ילדים חולים ולתיירים ינסה להעניק אישית חוויה של מסורת יהודית.

שלום אשכנזי, איש צנוע עם רצון ענק לנתינה, הלך הכי רחוק שאפשר עם עניין הנתינה, והציל חיי אדם בישראל, כשהחליט לתרום כליה, בניתוח שהתבצע לאחר עיכובים וטלטלות בקיץ 2016. לדבריו: "ראיתי מודעה בעיתון של ארגון 'מתנת חיים' מיסודו ובניהולו של הרב הבר. קראתי, התעניינתי, והחלטתי לתרום. התקשרתי לאשתי ושאלתי: 'את בעניין?', ענתה שכן. והשאר היסטוריה". אני מרימה גבה, והוא, שכבר מכיר את התגובות הלא-מבינות של אלה ששומעים על כך לראשונה, עונה לי: "אני מוקיר תודה על כל מה שיש לי. בחשבונות שלי עם הקב"ה, קיבלתי תמיד יותר ממה שהייתי צריך, ועל כך אני מודה יום יום ומחזיר הלאה". אדם מעורר השראה, כבר אמרתי?

את הסיפור על תרומת הכליה, כמו גם אנקדוטות נוספות מחייו וחיי משפחתו, עטופים בסיפורי מידרש ומלווים בהומור ואהבת אדם – צריך לשמוע מפי הגבורה, כלומר, מפיו של שלום. והוא תמיד שמח ונענה לשתף ולספר ולהעביר הרצאות על תרומה ונתינה ומעורבות חברתית ועל הקיבוץ וערכיו. אז הנה עוד סיבה מדוע מומלץ לכם להגיע ולהתארח במלון לביא…

חדר נעים ומפנק במלון לביא. צילום מתוך אתר המלון

להתפנק בחדרי המלון

בחדרי המרווח והנעים נהניתי מאד לצאת למרפסת ולהביט עד קצה האופק. נוף גלילי מרהיב, שנצבע בגווני כחול וירוק, ובשעת השקיעה מחליף את צבעיו לגוונים עזים של כתום ואדום, ולהפתעתי, גם הצ'פלין ניצב ממול כתפאורה בלתי צפוייה. 184 החדרים במלון לביא מעוצבים בעיצוב חדשני, המבטא את הטבע היפה שבליבו הם שוכנים. החדרים בסגנונות שונים לבחירת האורחים ועל פי התאמה מושלמת לצרכים שלהם, הן לזוגות והן למשפחות. הפינוקים מחכים בשלל החדרים: מיטה נוחה עם מזרן מצויין, מזגן, חדר אמבטיה ומייבש שיער, טלוויזיה עם מסך שטוח ובה מבחר ערוצים, מיני מקרר ופינת קפה, כספת וחיבור אלחוטי לאינטרנט ללא תוספת תשלום.

חדר הדר: חדרים מרווחים ונוחים, בעיצוב חדשני ואופנתי. החדרים מתאימים לאירוח בנוחות מרבית, לזוג ושני ילדים. לחדרים מרפסת מרווחת המשקיפה אל מרחבי הדשא הירוקים המקיפים את המלון. לנוחיותכם, ניתן להזמין שני חדרים צמודים עם דלת מקשרת למשפחות גדולות.

חדר עדן: חדרים מעוצבים ומודרניים, המשקיפים ברובם אל נוף גלילי קסום.

החדרים מעוצבים ברכות ומעניקים תחושת גן עדן אמיתית. מתאימים לזוג עם ילד, וחלקם מתאימים לזוג עם שני ילדים.

עדן עם דלת מקשרת: חדרי עדן המקושרים הינם חדרים מעוצבים בייחודיות הפונים בחלקם אל הנוף גלילי הנשקף מהחלון. חדרים הממחישים באווירה קסומה את הקשר לימי ראשית הקיבוץ והקשר לאדמה. החדרים מתאימים ללינה של זוג +2 והינם מקושרים.

חדרי גן: חדרי הגן נמצאים מחוץ למבנה המרכזי של המלון, חדרים באווירה קיבוצית מרגיעה באוויר הפתוח. לחדרים מרפסת וחלקת דשא הצמודה לחדר, החדרים מקושרים, מתאימים לאירוח של זוג + 2 ילדים.

הנוף הנשקף ממרפסת חדרי במלון לביא. צילום שוש להב

חדר הוד: חדרי הוד של המלון צופים לנוף המרהיב של הרי הגליל והגולן, בעיצוב  מזמין וחם. לכל חדר מרפסת נוף. החדרים מתאימים לאירוח של זוג + שני ילדים.

הוד עם דלת מקשרת: חדרי הוד של המלון צופים לנוף המרהיב של הרי הגליל והגולן, בעיצוב מזמין וחם. לכל חדר מרפסת נוף. החדרים מתאימים לאירוח של זוג + שני ילדים, עם דלת מקשרת.

סוויטה הוד: אירוח בסטייל בסוויטת יוקרה מרווחת ומפנקת, המציעה חדר שינה מאובזר עד הפרטים הקטנים, וסלון עם ספה הנפתחת למיטה זוגית. בסוויטה שתי טלוויזיות במבחר ערוצים להשלמת החוויה. לסוויטה מרפסת פרטית המשקיפה אל הנוף המדהים של הרי הגליל. להיכנס לסוויטה, ולא לרצות לצאת.

הדר גן: חדרים מרווחים ונוחים, בעיצוב חדשני ואופנתי. החדרים מתאימים לאירוח בנוחות מרבית, לזוג ושני ילדים. לחדרים מרפסת מרווחת המשקיפה אל מרחבי הדשא הירוקים המקיפים את המלון. לנוחיותכם, ניתן להזמין שני חדרים צמודים עם דלת מקשרת למשפחות גדולות.

הוד דלקס: חדרי הוד דלקס של המלון צופים לנופים המרהיבים של הרי הגליל והגולן, בעיצוב מזמין וחם. עם מרפסת מרווחת המשרה רוגע ואוויר צלול, החדרים מתאימים לאירוח של זוג + שני ילדים.

הבריכה המרווחת והיפה של מלון לביא. צילום שוש להב

מתקני המלון

מתקני המלון משלימים את החוויה של חופשה גלילית מפנקת באווירה דתית, המתאימה לזוגות ולמשפחות עם ילדים:

בית כנסת: מלון לביא מציע לאורחיו שני בתי כנסת פעילים הממוקמים במתחם המלון. בית הכנסת המרכזי רחב ידיים, נוח, נגיש וממוזג, ומאפשר לחגוג שלל שמחות משפחתיות, כמו שבת חתן, שבת בר-מצווה, ברית/בריתה או סתם שבת משפחתית לציון יום הולדת, יום נישואים ועוד. בבית הכנסת המרכזי עומדת לרשות האורחים ספרייה תורנית עשירה. בנוסף, ניתן לקבל, בתיאום מראש, בית כנסת פרטי לשמחות המשפחתיות.

בריכת שחייה: זו לא חופשה אם אין בריכה… לרשות אורחי המלון בלבד, בריכת שחייה מקורה ומחוממת, הפעילה כל השנה בשעות משפחתיות ונפרדות. במתחם הבריכה תוכלו ליהנות מאזור נוחות, הכולל ג'קוזי גדול הבנוי בתוך הבריכה ומסאונה יבשה שתשלים עבורכם את החוויה. למשפחות עם ילדים קטנים, במתחם הבריכה נמצאת בנוסף, בריכת שחייה לפעוטות הפעילה בעונת הקיץ ונמצאת באזור המדשאות ופינות הישיבה.

חוויה לילדים: מלון לביא מציע שפע פעילויות לילדים, כשבחודשי הקיץ מועדון הילדים פתוח בין השעות 17:00-10:00 עם שפע פעילויות, הופעות ואטרקציות.

חדר אוכל מרווח ומעורר תיאבון. צילום שוש להב

חדר אוכל שהוא גם אולם אירועים כשר למהדרין: בחופשה שלנו אנו רוצים להתפנק באוכל טוב וובתפריט עשיר טרי וטעים, כמו מלכים. חדר האוכל המחודש, משמש גם כאולם אירועים מפואר, עם מזנון עשיר ברמה גבוהה ובכשרות מהודרת, שמיועד לכל שמחה משפחתית: שבת בר/בת מצווה, שבת חתן, ברית/בריתה או כל שמחה אחרת.

לשבת על הבר: בר המלון פתוח בין השעות 8:00 בבוקר ועד 23:00 בלילה וממוקם בקומת הלובי. מקום נעים, רגוע ונינוח להתחיל או לסיים בו את היום, או סתם להפסקה קצרה באמצע. הבר מציע תפריט מגוון של שתיה קרה, חמה, ארוחות קלות, גלידות, בירות, יינות ומשקאות חריפים.

חוויה ספורטיבית: במלון לביא זה לא רק ספורט – זו חוויה. המלון מציע לכם חדר כושר מקצועי ונעים, המאובזר במכשירים חדשים ואיכותיים. ולאלו מכם שמעדיפים פעילות ספורטיבית בחוץ, לבד, בזוג או עם כל המשפחה, מציע המלון מתקני כושר בחצר, מגרש טניס, מגרשי כדור-סל וכדור-רגל, טניס שולחן, מסלולי ריצה מעגליים ואופניים להשכרה שיזמנו לכם טיול נעים ורגוע בטבע הגלילי המקיף את המלון.

חנות מזכרות: במלון, חנות מזכרות שבה תוכלו למצוא מבחר מזכרות לכל גיל.

עמדות לטעינה לרכבים חשמליים: במלון 4 עמדות לטעינה של רכב חשמלי וניתן לטעון דרך האפליקציה של סונול.

בסיור באטרקציות של קיבוץ לביא, שיחזור עמודים מהתקופה הרומית והביזנטית, על רקע מגדל המים. צילום שוש להב

להתארח במלון, לטייל בקיבוץ ולחגוג אירועים  

אל תוותרו על סיור בקיבוץ! לכו בשביל הוורדים, שבו גינון מטופח בשלל צבעים. תעצרו לצפות בנופים הירוקים ותתעכבו ליד מתקן סחיטת השמן העתיק. מעניינת התצפית אל קרני חיטין, שהוא הר געש כבוי בגליל התחתון בקרבת הר ארבל, זכה לשמו בשל שתי פסגותיו שצורתן כשל קרניים, וקיימת סברה כי שתי פסגותיו הידועות כ"קרניים", הן פקקים געשיים שנחשפו באמצעות סחיפה. תמשיכו דרך מגדל המים של ראשית הקיבוץ, מגדל הסילו והעמודים המשוחזרים מהתקופה הרומית והביזנטית. היכנסו לבית הכנסת הגדול, עם הסיפור המיוחד שלו ותתבוננו ברצפת הפסיפס שלידו, עם ציור 12 השבטים. אל תפספסו את קו פרשת המים הארצי, החוצה את ישראל ועובר בתוך הקיבוץ. תציצו למכבסה הקיבוצית (כמה נוח) ותקנחו ב"שביל הפרות", דרך הרפתות והעגלות הצעירות והחמודות שניתן ללטף ולהניק עם בקבוק חלב.

ואם אתם מחפשים מקום ייחודי לחגוג בו את האירוע הבא שלכם, כזה שיעניק לכם ולאורחים שלכם ערך מוסף, תמצאו זאת במלון לביא, המציע אולם מרווח וחדש לאירוח עד 180 איש, תפריט קבלת פנים וסעודה עשיר ומגוון, כשרות מהדרין, אפשרות לעריכת ברית בשעות הבוקר עם מזנון חלבי, "כסא אליהו" מהודר, חדר התארגנות ליולדת ולתינוק, מערכות הגברה למוזיקה וסרטוני בר/בת מצווה, חינה או חתונה, מרחבי דשא ומתקני משחקים, חנייה בשפע וללא תשלום. ועוד – מידי פעם מציע מלון לביא נופש עם תוכנית, כמו לדוגמא, "לביא ישראלי" ביום העצמאות, בו התקיים מיפגש עם כלת פרס ישראל ואשת החינוך, מרים פרץ, ושירי ארץ-ישראל עם גדי רווה, בנוסף לסיור ניווט בקיבוץ.

תעקבו באתר המלון ותתעדכנו באירוח עם ערך מוסף.

מלון קיבוץ לביא

כתובת: קיבוץ לביא ד.נ.גליל תחתון, מיקוד 1526700

טלפון: 04-6799450

https://hotel.lavi.co.il/

Exit mobile version