Site icon IAS

כשההיצע קטן מהביקושים, מחירי הטיסה עולים

כשההיצע קטן מהביקושים, מחירי הטיסה עולים. צילום Depositphotos

תעשיית התעופה פועלת ללא הרף בתוך גלים עולים ויורדים של ביקושים בהתאם לעונות השנה. כאשר הגל גבוה המחירים עולים, כאשר הגל נמוך המחירים יורדים. תמיד בעונת הקיץ המחירים גבוהים, אבל השנה הם מגיעים לרמות שיא, מכיוון שהצרכנים לא יכולים יותר לשבת בבית ומעלים בכך את רמת הביקושים. אנשים בעונת הקיץ הנוכחית להוטים לטוס ולכן הם מוכנים לשלם יותר עבור כרטיסי הטיסה. אבל הקיץ הזה הוא שונה כשההיצע של נמלי וחברות התעופה קטן מהביקושים ולכן הם מתקשים בתפעול ועמידה בלוחות הזמנים. כתוצאה מכך מתבטלות טיסות, שמחיריהן עולים בצורה תלולה והמון מזוודות נערמות במסדרונות הטרמינלים.

הסיבות שהקיץ הטיסות כל כך יקרות והמזוודות ננטשות:

מחסור בעובדים – במשך שיא המגיפה, נאלצו חברות התעופה לפטר חלק ניכר מכוח האדם – דיילים, טייסים ועובדי קרקע. קיצוצים שבולמים עתה את ההתאוששות, מעלים את מחירי הכרטיסים ומבלגנים את המזוודות.

ביטולי טיסות – בגלל מחסור בכוח אדם נאלצות דווקא עתה חברות התעופה לבצע התאמות נרחבות בתוכנית הטיסות כולל ביטולי טיסות. היום כבר ניתן לומר בוודאות, כי עד כה בוטלו, הוזמנו מחדש, או עוכבו בעולם אלפי טיסות. חלק ניכר מההפסדים שההתאמות והביטולים יוצרים מועברים ללקוחות באמצעות העלאות מחירי כרטיסי הטיסה.

כאוס בנמלי התעופה – המחסור בעובדים גרם לכאוס כמעט בכל התחומים בהרבה נמלי תעופה. כך למשל, נמל התעופה סכיפהול באמסטרדם ביקש מחברות התעופה הפועלות בו לבטל טיסות, או להפנותן לנמלי תעופה אחרים. סכיפהול הוא רק אחד מנמלי תעופה הרבים באירופה, שנוסעים התלוננו בהם בגלל הצפיפות, התורים ארוכים והמזוודות האבודות.

נמלי וחברות התעופה עסוקים היום בגיוס עובדים חדשים, אבל לאור העובדה, כי העסקת עובדים בתעשיית התעופה נמשכת זמן רב יותר, בעיקר בגלל בדיקות ביטחוניות שהמועמדים נאלצים לעבור, עדיין המחסור נשאר בינתיים על כנו וגורר בעקבותיו את אי הסדרים.

כרטיסים מוזלים – מיד כשהממשלות החלו להקל על הגבלות הנסיעות הציעו חברות התעופה כרטיסים טיסה מוזלים במסגרת מאמציהן הגדולים לאייש את מטוסיהן בנוסעים. היום בגלל העלייה הגדולה בהזמנות הן כבר לא חייבות לייצר ביקושים נוספים באמצעות מחירים נמוכים. במצב שבו קיימת עלייה בביקוש לטיסות, יחד עם מחסור בהיצע, עולים המחירים. זו פשוט תוצאה של חוקי ההיצע והביקוש שעושים את עבודתם.

הכאוס בתעופה. צילום freepik

סלוטים מוגבלים – סלוטים הם חלונות זמן שמקצים נמלי התעופה לחברות התעופה לנחיתה, לחנייה לתדלוק, להוריד ולעלות נוסעים וכבודה, לבצע פעולות תחזוקה, ניקיון ולהמריא. זהו משאב חשוב של נמלי התעופה הנמכר לחברות התעופה ברמות שונות של מחירים, על פי הזמנים הנדרשים, כמו בוקר, צהריים, ערב, לילה וחצות. היות ואין מקום לכולם בזמני השיא נוצרים בהם עודפי ביקושים על ההיצע, שלוחצים את המחירים כלפי מעלה.

חברות התעופה חייבות לנצל לפחות 70% מהסלוטים שלהן. אם הן לא מנצלות הן עלולות לאבד את הסלוטים הנחשקים בשעות השיא. בגלל המלחמה באוקראינה אוסר האיחוד האירופי על חברות תעופה רוסיות לטוס מעל מרחבו האווירי ולנחות בנמלי התעופה באיחוד. היום עדיין מחזיקות חברות התעופה הרוסיות בסלוטים נחשקים בנמלי תעופה גדולים באירופה. אם הן לא ינצלו את הסלוטים האלה, הן מסתכנות באובדנם שעלותם נאמדת בעשרות מיליוני דולרים. יחד עם זאת, לפני שהן מאבדות אותן, חברות תעופה אחרות אינן רשאיות עדיין לנצל את הסלוטים שבבעלות החברות הרוסיות. המשמעות מכך היא – שעדיין קיים הקיץ מחסור בסלוטים בנמלי תעופה באירופה.

עלויות דלק סילוני גבוהות יותר – בגלל המלחמה הנמשכת באוקראינה זינקו מחירי הדלק הסילוני (דס"ל) בעולם. עלות הדס"ל מהווה סעיף נכבד בהוצאות התפעול של חברות התעופה. מסיבה זו, אפילו לשינויים קטנים במחירי הדס"ל ישנם השפעות כלכליות גדולות על חברות התעופה. התכווצות מלאי הדס"ל הגלובלי, שנגרמה בגין כמה גורמים, החל מסנקציות נגד רוסיה ועד צריכת דס"ל מוגברת בהתאוששות שלאחר המגיפה, גרמה גם היא להעלאת מחירי כרטיסי טיסה ולביטולי טיסות.

Exit mobile version