Site icon IAS

כרמן בפארק: הפקת ענק בהשתתפות יותר מ-250 זמרים, נגנים ורקדנים

כרמן בפארק. צילום יוסי צבקר

בין סוגי התיירות השונים, נמצא גם "תיירות מוזיקלית". בעיריית ת"א-יפו מרבים להציע פעילויות מגוונות שתמשוכנה תיירות פנים וחוץ, והנה, הפעם מוזמנים לבלות עם כרמן…

ב- 18 באוגוסט תחזור עיריית תל אביב-יפו בשיתוף האופרה הישראלית, למסורת ההופעות הפתוחות בגני יהושע עם הפקה מיוחדת לפארק של "כרמן", האופרה מאת ז'ורז' ביזה, אחת מהאופרות הפופולריות ברפרטואר האופראי בכל הזמנים. הפקות הענק שמועלות כבר יותר מ- 20 שנים, מושכות אליהן מדי שנה רבבות בני אדם – מבוגרים, צעירים ומשפחות עם ילדים – המגיעים לגני יהושע כדי ליהנות, ללא תשלום, מחוויה תרבותית מסעירה ומרגשת. כמסורת השנים האחרונות, את האירוע ינחה רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו.

רון חולדאי, "את הקיץ הזה נבלה כולנו בחגיגה מרהיבה של אהבה עזה, שנאה תהומית ותשוקה בוערת. אני לא מתכוון למערכת הבחירות הצפויה לנו, אלא להפקת הענק הססגונית "כרמן" של ביזה, שתככב השנה על הבימה הנהדרת והמשובחת של אופרה בפארק. כמו כרמן – הצוענייה היפהפייה וחמת המזג, ששברה את לבם של מחזרים רבים – כך האופרה הישראלית תל-אביב-יפו: מקצועית, מנוסה, עשירה בתוכן ובחן, מהפנטת ביופייה ובקולותיה ומחוזרת על ידי מחזריה הרבים. תודתי, לאופרה הישראלית, שמשתפת פעולה אתנו בכל שנה מחדש עם האירוע "אופרה בפארק", שעורכת ומפיקה עיריית תל-אביב-יפו כבר קרוב ל- 20 שנה, תחת כיפת השמיים ובחינם, ומעניקה לעשרות אלפי חובבי תרבות ומוזיקה המגיעים מכל קצוות הארץ, חווית קיץ קסומה ובלתי נשכחת. אני מזמין את כולכן וכולכם".

"כרמן" היא הפקת ענק עם יותר מ- 250 משתתפים על הבימה: סולנים, מקהלת האופרה, נגנים, רקדנים, שחקנים ומקהלת ילדים. בימים אלה נבנית התפאורה אדירת המימדים, שעתידה לקום על הבימה בגני יהושע. במקביל, במתפרת האופרה כבר עמלים על הכנת מאות התלבושות הצבעוניות והמרהיבות המיועדות למשתתפות ולמשתתפי ההפקה.

כרמן בפארק. צילום יוסי צבקר

האופרה תעלה בניצוחו של דן אטינגר, מנהלה המוזיקלי של האופרה הישראלית, בבימויו של גדי שכטר, אשר ביים בשנים עברו כמה מהפקות הענק שעלו בפארק, ובליווי תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית. ההפקה בפארק תהיה מפגש פסגה של שתיים מכוכבות האופרה הגדולות בישראל: נעמה גולדמן – שביצעה את תפקידה של כרמן לראשונה במצדה, ומאז היא מבצעת אותו בהצלחה רבה בכל רחבי העולם, וזמרת הסופרן אלה וסילביצקי, שתשיר את תפקידה של מיכאלה.

"כרמן" מאת ז'ורז' ביזה, שהועלתה בבכורה ב- 3 במרס 1875 בתיאטרון האופרה קומיק בפריז, נחלה כישלון חרוץ בעיני הקהל והמבקרים. הכישלון הצורב פגע בביזה עד עמקי לבו, ושלושה חודשים בדיוק לאחר מכן הוא נפטר. את פירות ההצלחה האדירה של "כרמן" לאחר מכן, הוא כבר לא קטף. את המחמאה הגדולה ביותר העניק לאופרה זו הפילוסוף פרידריך ניטשה, שאמר: "המוזיקה היא מרושעת, מעודנת ופנטסטית ובאותו הזמן פופולרית ביותר".

האופרה "כרמן" מבוססת על נובלה מאת פרוספר מרימה, ועוסקת בסיפור של אהבה ותשוקה, שבו החייל דון ז'וזה התפתה לתת לכרמן הצוענייה החופשית לברוח ממאסר. לאחר שז'וזה מסיים לרצות את עונש המאסר, שנגזר עליו בשל עזרתו לכרמן, הוא מצטרף אליה ולחבריה הצוענים והמבריחים. כאשר כרמן מתאהבת בלוחם השוורים אסקמיו ומואסת בז'וזה, הוא נתקף בפרץ של קנאה. כרמן מעדיפה להישאר חופשיה ואף למות, מאשר לחיות עם גבר שאינה אוהבת, וקנאתו של דון ז'וז'ה גורמת לו לרצוח אותה.

קישור לפרטים על האירוע באתר עיריית תל אביב- יפו: https://bit.ly/3yQI4Q6

קישור לסרטון ההכנות לקראת כרמן בפארק, בהשתתפות ראש העירייה והמאסטרו. צילום באדיבות עיריית תל אביב-יפו

https://vimeo.com/731259780

Exit mobile version