Site icon IAS

"כיכר הדמוקרטיה" גם בישראל: כיכר רבין בת"א

כיכר רבין - כיכר הדמוקרטיה הישראלית. צילום דין אהרוני רולנד

כאשר חושבים על כיכרות מפורסמות ברחבי תבל, אין ספק שנציין את כיכר הטיימס סקוור במנהטן ארה"ב, טרפלגר בלונדון אנגליה, כיכר פטרוס הקדוש שבוותיקן, כיכר סן מרקו בוונציה איטליה, א-תחריר בקהיר מצרים, כיכר טייאננמן בבייג'ינג סין, הכיכר האדומה במוסקבה רוסיה, וכמובן – כיכר רבין בת"א, שאין ספק שהיא הכיכר המפורסמת והפעילה בישראל, הנמצאת למרגלות בניין עיריית ת"א. בכיכר התקיימו ומתקיימות עצרות, הפגנות, אירועי תרבות ושמחה המוניים. הזכור והטרגי שבאירועים אלה התרחש ב- 4 בנובמבר 1995, בעצרת תמיכה בתהליך השלום, שבסיומה נרצח יצחק רבין בידי יגאל עמיר. בעקבות רצח זה שונה שמה של הכיכר מ"כיכר מלכי ישראל" ל"כיכר רבין", על שמו של יצחק רבין.

בתקופת הקורונה הפכה כיכר רבין ל"כיכר הדמוקרטיה"… על רקע עלייה חדה במספר הקבוצות, הארגונים והגופים המבקשים לקיים אירועי מחאה ברחבי העיר, התאימה עיריית ת"א-יפו את כיכר רבין לקיום אירועים, תוך עמידה בהנחיות משרד הבריאות וחקיקת החירום בקשר למגפת הקורונה. העירייה הניחה על פני הרחבה המרכזית כ-250 מדבקות בגודל 60*60 ס"מ, עם הכיתוב "שומרים על הדמוקרטיה – שומרים על הבריאות". המדבקות הונחו במרחקים של שני מטרים זו מזו, כדי לסמן את מרחקי העמידה בעת קיום פעילות ציבורית ברחבה. בנוסף, תאפשר העירייה לשאול ערכת פעילות, הכוללת מערכת הגברת ניידת, מיקרופון ופודיום נייד. כמו כן, באתר האינטרנט העירוני קיים פירוט מלא ובהיר של ההנחיות לקיום פעילות במרחב הציבורי.

כיכר רבין בימים כתיקונם. צילום שוש להב

עיריית תל אביב-יפו רואה חשיבות רבה בחופש הביטוי ועושה רבות לקידומו במרחב הציבורי. בתקופה האחרונה קיים גידול במספר הבקשות לקיום אירועי מחאה ברחבי העיר מטעם ארגונים וקבוצות, ובכלל זה בעלי עסקים ונציגי סקטורים כלכליים שונים, כאשר רק בשבועות האחרונים אישרה העירייה עשרות אירועי מחאה. כפועל יוצא מהאמור, קיימת חשיבות רבה בהקפדה על ההנחיות הנגזרות מההתמודדות עם מגפת הקורונה, וזאת כדי לשמור על בריאותם של המוחים, של התושבים המתגוררים בסמוך ושל עוברי האורח, שמספרם צפוי לגדול עם ההקלות על התנועה במרחב הציבורי.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "העיר תל אביב-יפו קידשה מאז ומעולם את חופש הביטוי וכיכר העיר המרכזית היתה בית לעצרות ולהפגנות החשובות בתולדות המדינה. שימור הדמוקרטיה חשוב במיוחד בעת הזו, ועל כן החלטנו להנגיש את כיכר רבין וכיכרות אחרות בעיר, לקבוצות שונות המבקשות להביע את קולן".

העירייה קוראת לציבור לפעול בהתאם להוראות הפעילות במרחב הציבורי, ולהגיש בקשה מסודרת לקיום האירועים כמפורט באתר האינטרנט של העירייה: לחץ כאן

Exit mobile version