Site icon IAS

כַּלָּנִיּוֹת אֲדַמְדַמּוֹת אַדְמוֹנִיּוֹת: פסטיבל דרום אדום בצפון הנגב בפעם ה-17

כלניות אדמוניות בבאר מרווה בצפון הנגב. צילום שוש להב

"אֶת הַפְּרָחִים לִצְרוֹר הִיא תְּלַקֵּט לָהּ, וּבַשְּׁבִילִים הַמִּתְכַּסִּים בְּטַל, אֶל אִמָּא הִיא נֶחְפֶּזֶת וְקוֹרֵאת לָהּ: הַבִּיטִי מַה הֵבֵאתִי לָךְ בַּסַּל! כַּלָּנִיּוֹת אֲדַמְדַמּוֹת אַדְמוֹנִיּוֹת, כַּלָּנִיּוֹת מְטֻלָּלוֹת חִנָּנִיּוֹת"…

נתן אלתרמן הקדיש שיר יפהפה לפרח הכל-כך ישראלי, והחורף הזה, המבורך בסופות ורעם, פורחות הכלניות בשפעת האדום שלהן, במרחבי הנגב הצפוני, החוגג זו השנה ה-17 את הפסטיבל לכבודן ב"דרום אדום". ומי שישאל מה הקשר בין פינוק בסל וסיורי קק"ל, קטיף תותים וארוחת מלכים, גן בר קיימא וקדרות פעילה? ובכן, אלה ועוד שפע אטרקציות לכל גיל, מחכים לכם בפסטיבל "דרום אדום" המתקיים זו השנה ה- 17 בצפון הנגב, עם מנהלת חדשה – דורון אשטן, שיתקיים בתאריכים 1 – 28 בפברואר 2022.

מארגני הפסטיבל בעמותת התיירות שקמה בשור, יחד עם קק”ל, משרד התיירות, שותפים טובים נוספים והמוני המטיילים שיגיעו לאזור, יחגגו את הפסטיבל, שחוזר עם מרבדים אדומים ושלל פעילויות, במרחבים הירוקים בין נחל שקמה לנחל הבשור בצפון הנגב. הפסטיבל האהוב הפך למסורת, וכמי שמלווה אותו מרגע לידתו, לא אחמיץ אותו גם השנה, וכבר הספקתי לטעום דוגמיות מהשפע המגוון המוצע בו, שעליו אפרט בהמשך. הפסטיבל אמנם מתקיים במהלך סופי השבוע של חודש פברואר, אך מנסיון, המלָּצתי לכם – כדאי להגיע לאזור בתקופת הפסטיבל דווקא בתחילת השבוע ואמצעו, אז פחות צפוף מבסופ”שים. וזכרו, האטרקציות של האזור ישמחו לקראתכם גם בשאר ימות השנה, כאשר לכל עונה הייחוד שלה.

גם הדבורה מתענגת על צוף הכלנית. צילום שוש להב

בין הפעילויות המתוכננות בפסטיבל דרום אדום ה- 17  

בין הפעילויות המתוכננות במהלך הפסטיבל השנה: "גאונים חשבו על זה קודם" – לאורך סופי השבוע מוזמנים להגיע ולשחק במשחקי חשיבה ואתגר ייחודיים בפינות חמד בטבע – ללא תשלום; סיורי פריחה מודרכים בהדרכת קק"ל – ללא תשלום; "צבע בטבע" – סדנאות הפעלה ויצירה בטבע; 'נוגעים בעבר' עם רשות העתיקות בבית הכנסת העתיק מעון – נירים, תערוכה מיוחדת לציון 40 שנה לפינוי חבל ימית; סיורים חקלאיים האופייניים וייחודיים לאזור; סיורים היסטוריים וסיורים מודרכים ברכב וברגל בכל המרחב אל מוקדי הפריחות. וכשהערב יורד, זו השעה של דרום אדום Live – מופעים עם מיטב האמנים: גורי אלפי, תיסלם, חווה אלברשטיין במופע חדש, הדג נחש שחוגגים 25 שנות פעילות, מארינה מקסימיליאן ונרקיס.

כמו בשנה שעברה, צעדת הכלניות המסורתית של קק"ל, לזכרה של ענקית הזמר שושנה דמארי, תתקיים על פני מספר ימים בתאריכים 21-25.2, וכמוה גם מרוץ הכלניות שייערך בתאריכים 7-11.2 ויספק חוויית ריצה בין שדות חקלאיים ופריחה; לאורך סופי השבוע, וגם במהלכם, ניתן להגיע לבקר בשדות האינסופיים של הכלניות בצפון הנגב, וליהנות מעשרות פעילויות באתרים בסביבה, כמו קטיף תותים וירקות, סיורים חקלאיים, מגוון סדנאות יצירה, סיור מודרכים, ביקורים בחוות, מוזיאונים בכניסה ללא תשלום בשישי ושבת כחלק ממיזם "שבת ישראלית", טיולי אופניים בטבע ועוד.

סלי פיקניק וארוחות לדרך של טוהר שרעבי

וגם למי שכלניות פותחות את התיאבון אין מה לדאוג, באזור מחכים מגוון גדול של בית קפה, בשלנים ביתיים, פוד טראקס, מסעדות והמון סלי פיקניק מעולים, שרק צריך להזמין מראש ולאסוף בדרך אל הטבע. לא פחות מ-10 שווקים וירידים יתקיימו בימי הפסטיבל, והם יציעו למבקרים את מיטב התוצרת המקומית, עם דוכני אוכל מוכן, ירקות ופירות, גבינות, בירות ויין, יצירות אומנות ועוד.

בפסטיבל דרום אדום קוראים לציבור המטיילים לא רק ליהנות מהיופי של הטבע אלא גם לשמור עליו. חברת נגב אקולוגיה, המפעילה עשרות אתרי מחזור וטיפול בפסולת ברחבי הארץ, התנדבה להציב פחי אשפה ומחזור ב-10 מוקדי טיול מרכזיים. לאורך כל משך הפסטיבל תפנה ״נגב אקולוגיה״ את הפחים באופן תדיר, תמיין ותמחזר אשפה. האשפה שתיזרק לפחים הירוקים תועבר למפעל המיון לטיפול באשפה ביתית החדשני בדודאים, שהוקם בהשקעה של כ-100 מיליון ש"ח ותועבר למחזור ולקומפוסט.

הייתי, חוויתי וממליצה:  

קטיף תותים ב'משק 77' בתקומה. צילום שוש להב

משק 77 במושב תקומה

במושב תקומה נמצא משק 77 שבו תותים אדומים התלויים באוויר ומוכנים לקטיף. המשק שבבעלות משפחת טרבלסי מזה 30 שנים, מארח משפחות וקבוצות שרוצות לחוות קטיף של גידולים מיוחדים, כמו אננס, תות, פטל, בננות, אוכמניות וכמובן תות, כל פרי והעונה שלו. עתה תוכלו לקטוף תותים ולאכול כמה שרוצים כשקוטפים וגם תוכלו לעלות על עגלת הטרקטור לנסיעה ברחבי המשק. פעילות לילדים עם מתנפחים והכנת עציץ ושתילה. בימי שישי יש דוכני מזון כגון: פיתה דרוזית, שייקים טריים מפירות המשק, פופקורן, שערות סבתא, תירס חם, צ'יפס, פירות חתוכים ועוד.

מחיר: 35 ש"ח לקטיף תות, 15 ש"ח נוספים לנסיעה בטרקטור.

טל': 077-7295896

נקודה ירוקה בקיבוץ ניר עוז

נקודה ירוקה הינה גן בוטני בקיבוץ ניר עוז, נווה מדבר אקולוגי שהוא פלא מדעי, בו מקיימים סיור מודרך באמצעותו נכיר ונלמד על דרך אחרת ליצירת סביבה ירוקה. כיצד יוצרים גן בוטני בלב מדבר שמתחייב לחיסכון מקסימלי במים ולחקלאות ברת – קיימא, שמתחשבת גם בדורות הבאים? האגרונום רן פאוקר – בוגר בית הספר החקלאי "כדורי, ילווה אתכם בשבילי הקיבוץ ויחשוף בפניכם את הסיפור הייחודי של המקום. הגן הוא מלכ"ר במימון משרד החקלאות והכפר וקיבוץ ניק עוז, שמטרתו לחקור את הצומח ולהפיץ הידע.

מחיר: 30 ש"ח לסיור מודרך, אבל אפשר גם לסייר עצמאית.

בתיאום מראש בטל': 077-7295820

יעל חיון קנינגספלד קדרית, סטודיו חמרא. צילום שוש להב

סדנאות אמנות ויצירה ב'סטודיו חמרא' בניר עקיבא

גלרייה חמרא בניר עקיבא היא סטודיו לקרמיקה, כיורים ואריחים, גופי תאורה וכלים מיוחדים, בו מתקיימות סדנאות מגוונות. יעל חיון קנינגספלד – קדרית שהתאהבה במקצוע ביפן ולמדה שם אצל מאסטר במשך שלוש שנים, התישבה בניר עקיבא והקימה את הסטודיו בו היא מעבירה סדנאות לילדים ומבוגרים בתחום הקרמיקה: עבודה על אובניים, צביעת כלים מוכנים ועוד. הפעילות בסטודיו מרווח או בחצר הסטודיו, בהתאם למזג האוויר. בצמוד לסטודיו נמצא "הפונדק" עם אפשרויות הסעדה מהטאבון. מחצר הסטודיו ניתן לצאת לטיולי כלניות בסמוך.

מחיר: 80 ש"ח לאדם בסדנה.

בתיאום והרשמה (סגור בשבת): 077-7295881

נפלאות החוחובה בתיירות קיבוץ חצרים

מוזמנים לבקר במרכז המבקרים היפה של קיבוץ חצרים, ללא תשלום. מ"מעץ בודד לקיבוץ פורח" במסגרתו ניתן הסבר קצר על קיבוץ חצרים וענפיו, סרטון המספר את סיפור חצרים מרגע העלייה לקרקע ועד היום וכן על שמן החוחובה הטהור, הקוסמטי והאיכותי, המופק ממטעי החוחובה הירוקים הסובבים את הקיבוץ. במקום מכירת מוצרי קוסמטיקה מבוססי שמן חוחובה טהור. ועל החוחובה: מהשמן שמגיע מפרי החוחובה משתמשים בתעשיית התמרוקים העולמית, למשל בלוריאל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אסתי לאודר ושאר חברות בעלות שם. בחצרים פיתחו שיטה (וזנים) משלהם לגידול והפקת השמן והם משווקים שליש מהכמות העולמית – כאלף טון בשנה כשבשטחם 10,000 דונמים של מטעי החוחובה. אתר זה משתתף גם בפרויקט 'שבת ישראלית' ופתוח בשישי-שבת להדרכה ללא תשלום בהרשמה מראש באתר.

בתיאום מראש בטל': 077-7295809

השף תומר לבנה בפעולה בבית ליבנה במושב עין הבשור. צילום שוש להב

מסעדת בית ליבנה בהובלת השף תומר ליבנה

בבית ליבנה שבמושב עין הבשור תפגשו סוג של הפנינג קולינרי בסגנון 'אכול כפי יכולתך', באוירה כפרית, עם פינות ישיבה במרפסות ובמדשאות המשק. מגוון בשרים איכותיים במעשנות, גרילים ברזילאיים ובר סלטים עשיר תוצרת בית. כל זה בליווי יינות ובירות ישראלים. יש גם תפריט ילדים, מנות טבעוניות וצמחוניות ואפשרות ל-take away. את הבית בנו נחמיה ונירה ליבנה, שגרו בישוב דקלה בסיני, ועם פינויו עברו לעין הבשור. בביתם, "בית ליבנה" רחב המידות, הם מארחים כבר 13 שנים לארוחות בתיאום מראש. כיום, בנם תומר, מבעלי מסעדת "סרגוס" בתל אביב ורשת "וולפנייטס", חזר אחרי 19 שנים של קולינריה עירונית, לבשל במושב ילדותו. בפסטיבל יציעו תומר ומשפחתו הפנינג בשרים "אכול כפי יכולתך".

מחיר: 180 ש"ח לאדם, 110 לילד עד גיל 12, תפריט ילדים 60 ש"ח לילד.

תתאמו ותזמינו, בבית ליבנה במושב עין הבשור, טל': 077-7295738

מחיר: 180 ש"ח לאדם, 110 לילד עד גיל 12, תפריט ילדים 60 ש"ח לילד.

תתאמו ותזמינו, בבית ליבנה במושב עין הבשור, טל': 077-7295738

סלי פיקניק וארוחות לדרך, ארגז מהדרום עם טוהר

כשיוצאים לטבע מתחשק לאכול בטבע בסגנון פיקניק בשטח, בשביל זה יש לכם את טוהר שרעבי, המפלאה לארוז בארגזים את מיטב המטעמים לארוחות קטנות או מרובות משתתפים, מגוון ארגזים זוגיים או משפחתיים, לחוויית פיקניק מושלמת. חלת השום הקלועה, השקשוקה המתובלת בליווי עשבי תיבול וביצים, שפע גבינות בטעמים שונים, ירקות טריים וסלטים עשירים, יינות או שתייה קרה, מגוון מטבלים ורטבים מהטבע, קוקילידות או שמרים שוקולד מושחתים ועוד. טוהר שרעבי ממושב בטחה, פתחה לפני כשנתיים את עסק ארגזי הפיקניק שלה לאחר משבר אישי שעברה בחייה. הארגז ותכולתו מוכן כולו בבית על ידי טוהר בשיתוף עסקי נשים באזור, למשל הקובנה שהוא מאפה הדגל ומשולב עם כרישה, שום קונפי וזיתים מהמשק שלה ושל בעלה. שווה!

מחיר: 250 עד 500 ש"ח לארגז (ל 8-6 אנשים), והארגז עץ נשאר אצלכם.

כשר, סגור בשבת. להזמנות: 077-7295897

פסטיבל דרום אדום, חג הכלניות של צפון הנגב, 1 – 28 בפברואר 2022.

לפרטים נוספים אודות הפסטיבל, מידע על אתרי לינה, מסעדות ואטרקציות:     www.habsor.co.il

או בדף הפייסבוק "פסטיבל דרום אדום" ובאפליקציית "מטרו נגב":     https://metronegev.co.il

Exit mobile version