יורוקונטרול (Eurocontrol), הארגון האירופאי לבטיחות אווירית שתפקידו ליצור מערכת אחידה של בקרה אווירית לאירופה וממנה, פרסם תחזית לטווח קצר, המראה כי השנה צפויות 9.5 מיליון טיסות ברשת (85% מרמות 2019), למרות השפעת המלחמה באוקראינה והאתגרים הכלכליים העולמיים.
תחזית תנועת המטוסים, מכסה את התקופה עד סוף 2024, מעדכנת את התחזית הקודמת שהוכנה באוקטובר 2021. והיא מבוססת על:
*מגמות תנועה אחרונות באירופה (עד אפריל 2022).
*התחזית הכלכלית העדכנית ביותר (Oxford Economics, מאי 2022).
*עדכון של שלושת התרחישים הקיימים המביאים בחשבון את ההשפעה של COVID-19 ותזמון ההתאוששות, בנוסף להשפעה של המלחמה באוקראינה.
*אי פתיחת מחודשת של קווי התעופה הסגורים כעת בגלל המלחמה באוקראינה.
תרחיש הבסיס נחשב לתרחיש הסביר ביותר לשנת 2022, תרחיש הצופה כ-9.5 מיליון טיסות – המקבילות ל-85% משנת 2019. זה מעט מתחת לרמה הצפויה בפרסום התחזית הקודם לשנת 2022 (89%) – בעיקר כתוצאה מהשפעת וריאנט האומיקרון על הרבעון הראשון . כעת צפוי כי ההתאוששות לרמות 2019 תתבצע במהלך 2024, כאשר תרחיש הבסיס מצביע על 10.6 מיליון טיסות בשנת 2023, ירידה של 5% לעומת 2019. עם זאת, עדיין קיימים סיכונים משמעותיים סביב התחזית, לא מעט כתוצאה מכך אירועים המתפתחים במהירות.
התרחיש הנמוך מתייחס להשפעה של מספר סיכונים שליליים, כגון השפעות מתמשכות/מחודשות של וריאנטים של COVID-19 וסיכונים כלכליים (כולל מחירי הדלק הסילוני הגבוהים וירידה ארוכת טווח בנטייה של אנשים לטוס). בתרחיש זה, אנו צופים שההתאוששות לרמות 2019 תתעכב עד לאחר 2027.
תחזית התנועה מראה את השוני הגדול בין מדינות, כאשר חלק ממדינות דרום אירופה כבר הגיעו לרמות 2019 לפני סוף 2022. למלחמה באוקראינה השפעה מוגבלת ברמה האירופית, אך אי חידוש קווי התעופה והימנעות ממרחב אווירי סגור משפיע על מספר טיסות יתר במדינות שונות, בעיקר ליטא, פולין, אסטוניה ולטביה (פחות טיסות יתר); ארמניה, אלבניה ובוסניה-הרצגובינה (יותר טיסות יתר).