Site icon IAS

יום השואה הבינלאומי: הצהרה משותפת בנושא הכחשת שואה

משרד החוץ מואר לרגל יום השואה הבינלאומי: WeRemember# . צילום באדיבות משרד החוץ

היום, 27 בינואר, מצוין יום השואה הבינלאומי. מועד זה נקבע בגלל התאריך בו שוחרר מחנה המוות אושוויץ (1945). לפני שבוע, 20 בינואר 2022, ציינו את יום השנה ה-80 לוועידת ואנזה – ועידה זו התוותה את הרדיפה השיטתית והרצח של יהודים בכל רחבי אירופה, ובאותו יום יצאו שר החוץ, יאיר לפיד ושרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, בהצהרה משותפת לרגל אימוץ החלטת האו"ם בנושא הכחשת שואה:

"אנו מודאגים מאד מהעלייה הדרמטית בגילויים של הכחשת השואה, עיוותה ורוויזיוניזם של השואה, כמו גם מהתופעה, לה אנו עדים לאחרונה, של השוואות הנעשות בין סוגיות הנתונות במחלוקת פוליטית לבין השואה. השוואות כאלה הינן סילוף ההיסטוריה ואי-צדק כלפי הגברים, הנשים והילדים, אשר זכויותיהם נגזלו, ואשר נרדפו ונרצחו. השוואות אלה הינן ביטוי של אנטישמיות והן עומדות בניגוד ישיר להגדרת האנטישמיות של ארגון 'הברית הבינלאומית לשימור זיכרון השואה' (IHRA) ולהגדרת הכחשת שואה ועיוות זיכרון השואה של ארגון זה. הן זורעות דיעה קדומה ואיבה באופן שמאיים בסופו של דבר על החברה בה אנו חיים.

"קידום זיכרון השואה והחינוך לזיכרון השואה, כמו גם המאמצים למאבק באנטישמיות, גזענות ושנאת-זרים, נמצאים בעדיפות עבור ממשלותינו ועבור שני העמים. מוטלת עלינו החובה לזכור, ללמוד ולהציב אתגר בפני הגידול בתופעות הרוויזיוניזם של השואה, הכחשתה ועיוותה, בתצורתן המקוונת והלא-מקוונת. החלטה זו קוראת למדינות החברות באו"ם, לסוכנויותיו וכן לגורמים בסקטור הפרטי, כגון חברות הטכנולוגיה, לנקוט בצעדים פעילים כנגד המגמה המטרידה של הכחשת שואה ועיוותה, לעודד חינוך ומחקר ולטפח את זיכרון השואה. החלטה זו הינה תרומה חשובה ובעיתוי הנכון להתנגדות לאנטישמיות, ומהווה עבורנו חובה מוסרית משותפת.

"היום, 20 בינואר 2022, אנו מציינים את יום השנה ה-80 לועידת ואנזה. ועידה זו התוותה את הרדיפה השיטתית והרצח של יהודים בכל רחבי אירופה. מוטלת עלינו החובה כלפי כל הקורבנות והניצולים, שלא לשכוח לעולם. אנו נוטלים את האחריות לשמר ולהגן על העובדות ההיסטוריות של השואה, אשר הביאה לכליית שליש מהעם היהודי, לצד בני מיעוטים אחרים. לעד תהיה השואה סימן אזהרה עבור כולם מפני הסכנה הטמונה בשנאה, אי-סובלנות, גזענות ודיעה קדומה. אימוצה בקונצנזוס של ההחלטה היום, מוכיח בבירור כי הכחשת שואה היא עניין שלגביו הקהילה הבינלאומית עומדת מאוחדת ומשמיעה קול אחד. אנו מחויבים לשמור על זיכרון הקורבנות ולהבטיח כי זוועות העבר לא תשנינה לעולם".

ישראל מצטרפת לקמפיין הזיכרון של הקונגרס היהודי העולמי

לציון יום השואה הבין לאומי (27.1), מטה משרד החוץ בירושלים ונציגויות ישראל בעולם מצטרפות לקמפיין הזיכרון של הקונגרס היהודי העולמי. במסגרת הקמפיין יואר בניין משרד החוץ בירושלים ומספר נציגויות ישראל בעולם בהאשטאג WeRemember#.

מנכ״ל משרד החוץ, אלון אושפיז: "יום השואה הבינ"ל הוא אות וסמל לחובה המוטלת עלינו לשמר את זיכרון השואה בקרב אומות העולם. היום, יותר מתמיד, עם הליכתם של הניצולים מאיתנו, אנחנו מופקדים על שימור זיכרון השואה, על מניעת עיוות וסילוף ההיסטוריה ועל מיגור האנטישמיות הגדלה באשר היא. חובה מוסרית ומצפן ערכי הם".

Exit mobile version