Site icon IAS

יאט"א מערערת על חוקיות הפחתת הטיסות בסכיפהול אמסטרדם

נמל התעופה סכיפהול באמסטרדם. צילום עוזי בכר

ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA)  מצטרף לחברות התעופה KLM, איזי ג'ט, דלתא איירליינס, TUI ו- Corendon, בתביעה משפטית נגד ממשלת הולנד לאחר ההחלטה לצמצם את מספר הטיסות בנמל התעופה הבינלאומי סכיפהול אמסטרדם בטענה להפרת תקנות האיחוד האירופי והסכמים בינלאומיים.

סכיפהול, נמל התעופה הבינלאומי הראשי של הולנד ואחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר באירופה, מוגבל כיום ל-500,000 טיסות בשנה. עם זאת, נמל התעופה המשיך להיאבק כדי להתמודד עם הביקוש לאורך 2022, בעיקר בשל מחסור חוזר בכוח אדם וחידוש פתאומי של התנועה האווירית, מה שהוביל לשיבושים גדולים.

לפיכך, ביוני 2022, הרשויות ההולנדיות הודיעו כי יפחיתו את מספר הטיסות השנתיות ל-460,000 מנובמבר 2023, ו-440,000 בשנה הבאה. באופן רשמי, ההחלטה להגביל את מספר הטיסות התבססה על חששות בנוגע לרעש וזיהום אוויר.

חברת הלואו-קוסט JetBlue, שבסיסה בארצות הברית, הייתה בין הראשונות שהציפו את הנושא, בפברואר 2023, לאחר שלא הצליחה להשיג סלוטים לנמל התעופה ההולנדי. החברה ביקשה ממשרד התחבורה האמריקני (DOT) לחקור צעדים "אנטי תחרותיים" ו"מפלים" המפרים את "השמיים הפתוחים" של ארה"ב והאיחוד האירופי.

אבל התלונה המשמעותית ביותר מגיעה מחברת התעופה KLM, שהודיעה על שילוב כוחות עם חברות התעופה Delta Air Lines, Corendon, easyJet ו-TUI כדי להגיש תביעה משפטית נגד ממשלת הולנד. חברות התעופה מוחות נגד צעד "לא מובן" ומשוכנעות ביכולת להפחית את הרעש ואת פליטת ה-CO2 תוך שמירה על מספר הטיסות הנוכחי.

מרג'אן רינטל, מנכ"לית KLM, אמרה: "אנחנו מאמצים את היעדים שנקבעו להפחתת רמות הרעש ופליטת CO2, משקיעים מיליארדים בחידוש צי ורכש SAF תוך שמירה על הרשת שלנו שמשרתת 170 יעדים ברחבי העולם. אלו חדשות טובות עבור מיליוני האנשים שטסים מהולנד עם KLM מדי שנה, בין אם למטרות עסקים או פנאי, ולהטסת מטענים. מכיוון שנראה שהממשלה לא שומעת את קריאתנו, לצערנו אנו מוצאים את עצמנו נאלצים לנקוט בצעדים משפטיים".

יאט"א הצטרפה לתביעה המשפטית, וטענה כי "החלטה פוליטית זו של ממשלת הולנד מנוגדת לתקנה 598/2014 של האיחוד האירופי על הגבלות תפעול הקשורות לרעש בנמלי תעופה של האיחוד האירופי".

הדרישות של תקנה 598/2014 של האיחוד האירופי והגישה המאוזנת כוללות התייעצות עם גורמים מושפעים, שימוש בהפחתות טיסות רק כמוצא אחרון, ואיזון בין האינטרסים של התושבים המקומיים, הסביבה והכלכלה המקומית עם היתרונות הכלכליים והחברתיים של התעופה.

לטענת יאט"א, ההחלטה לצמצם את הקיבולת של סכיפהול אינה עומדת בדרישות אלה מאחר שלא הייתה התייעצות משמעותית עם התעשייה, הפחתת טיסות הוטלו כמוצא ראשון במקום מוצא אחרון, והיא לא מצליחה לטפל בנזק הכלכלי שנגרם לתעשיית התעופה בהולנד בעקבות מגפת הקורונה.

ווילי וולש, מנכ"ל יאט"א, אמר בתגובה:"הולנד מגבילה את הכלכלה על ידי הרס התעופה, בניגוד לחוק האיחוד האירופי ולהתחייבויותיה הבינלאומיות. הגישה העוינת הורסת את פעילות התעופה מצד ממשלת הולנד שבחרה בתגובה חסרת פרופורציה לחלוטין להפחתת רעש המטוסים, תקדים מסוכן שיוצר גישה בלתי חוקית ולכן לא הותיר לנו ברירה אלא לערער בבית המשפט".

Exit mobile version