Site icon IAS

יאט"א: "הלקחים שהופקו מפיגועי 11 בספטמבר 2001"

בדיקה ביטחונית בנמלי תעופה. צילום freepik

לפני 20 שנה, הטרגדיה של ה-11 בספטמבר הייתה רגע מכריע בהיסטוריה של התעופה האזרחית המודרנית. תעשייה שבנתה שלום באמצעות חיבור בין מדינות, שימשה לפתע כנשק טרור. תנועת המטוסים צנחה באופן זמני וההגנה על התעופה מפני אירועי טרור קיבלה ממד אחר לחלוטין.

באופן בולט ביותר עבור הנוסעים, זה הוביל לשינוי מחסומי האבטחה של נמלי התעופה שנועדו להבטיח שאירועים מסוג זה, לא יחזרו עוד לעולם. כעת, כשתעשיית התעופה מתחילה להתאושש ממגפת הקורונה, אין להתעלם מהלקחים שהופקו מאירועי ה-11 בספטמבר.

הרחבת הפתרונות

"ההיבט החיובי בשינויי האבטחה שהביאו אירועי ה-11 בספטמבר, שהם לא חזרו על עצמם בהיקף כזה", אמר מתיו ווהאן (Matthew Vaughan) מנהל אבטחת תעופה וסייבר בארגון יאט"א. "תעופה הפכה למטרה קשה יותר לטרוריסטים ואמצעי האבטחה הלכו והתעצמו. יחד עם זאת, אנו צריכים לענות על שאלות סביב הערכת סיכונים, הנחיית הנוסעים ושיתוף פעולה."

"הערכת סיכונים, יכולה להיות מדע פחות מדויק בזירה הציבורית. לאחר אירועי ה-11 בספטמבר 2001, אזרחים רבים בארה"ב העדיפו נסיעה במכוניתם הפרטית גם לטווחים ארוכים, בין אם בשל חששות מטרור או כדי להימנע מהמתנות ארוכות בנמלי תעופה. התוצאה הבלתי מכוונת הייתה עלייה במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים."

"ללא הערכת סיכונים, אמצעים גורפים יכולים לתת מענה טוב אבל לא בהכרח מושלם. לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, נמלי התעופה אילצו את הנוסעים לעבור בדיקות מקיפות יותר מה שגרם לתורים ארוכים עד להשגת בגרות התהליך. תעשיית התעופה פיתחה ומצאה את האיזון בין העברת רוב הנוסעים בסיכון נמוך, תוך מתן שכבת הגנה לנוסעים אלו, ומנגד בדיקה יותר קפדנית בנוסעים בסיכון גבוה המבוססת פיזית ודיגיטלית."

"הסיכון הביטחוני משתנה בהתאם למוצא, ליעד ולגורמים רבים אחרים", ממשיך ווהן. "ההנחיה היא לשם הבטחת פתרונות הרמוניים אך ניתנים להרחבה. הערכת סיכונים נכונה ויישום תגובות רגישות לזמן אינן צריכות להוות מכשול בלתי עביר ".

הצגת תו ירוק בנמלי תעופה. צילום freepik

מקבילות לנגיף הקורונה

קיימת מקבילות בין שני המקרים, אירועי ה-11 בספטמבר ועידן הקורונה. בשני המקרים אמצעי האבטחה גדלו. תעשיית התעופה מתמודדת כעת עם כלים שגויים כמו סגרים, שייקח זמן לשנות ולהתבסס על הערכות סיכונים.

"ישנם מצבים אפידמיולוגיים שונים ברחבי העולם וזה ימשיך להיות המצב", אומר ווהן. "צריכות להיות הערכות סיכונים בדיוק כמו שצריכות להיות בתחום האבטחה. הערכת סיכונים פשוט מבטיחה שהאמצעים יושמו בצורה טובה היכן שהסיכון הוא הגדול ביותר או ברובו לא ידוע. המפתח להשגת אבטחה טובה וניהול פרוטוקולי בריאות תוך הבטחת תפוקת הנוסעים ברמות התנועה שלפני ה- COVID הוא שיתוף פעולה בין בעלי העניין."

במובנים מסוימים, אירועי ה-11 בספטמבר שיפרו את שיתוף הפעולה באופן משמעותי. סוכנויות המודיעין פעלו יחד כדי לעצור איומים נוספים ותרבות ביטחונית שכללה ממשלות, נמלי תעופה וחברות תעופה עבדו בשיתוף פעולה. ניתן להשיג את אותו הדבר עם רשויות הבריאות וכבר קיימות עדויות לכך עם שיתוף הידע. יוזמות האבטחה של יאט"א IATA)) סייעו להתקדם גם במצב האבטחה ולבסס שיטות עבודה מומלצות. באופן דומה, IATA Travel Pass מציע פורמט מוכן להצגת מידע בריאותי.

חוסר אמון

ווהאן סבור שרמת האמון הדו צדדית והרב צדדית שצמחה בתעשיית התעופה הבינלאומית לא הייתה כה בולטת בזירה הביטחונית מאז ה-11 בספטמבר. "נתקענו בדרישות אבטחה חוזרות ונשנות עבור נוסעי מעבר גבולות מכיוון שכל מדינה בעצם רצתה להבטיח את הגבולות שלה", אומר ווהן. "הם לא סומכים על ממשלה אחרת שתעשה זאת בשבילם. ובאמת, באופן אוניברסלי, התקיימה התייעצות קבועה מראש עם התעשייה בנוגע ליישום, מה המשמעות של אמצעי אבטחה לסיכון ומה המשמעות שלהם לטיסות ולהנחיית נוסעים. אותו דבר קרה גם בפרוטוקולים בריאותיים במגיפה ".

עבור ווהן, הדרך להתקדם הן בבטיחות והן בבריאות ברורה. "אחרי ה -11 בספטמבר ראינו תגובה לאיומים ספציפיים מושרשים אז", אומר ווהן. "התגובה הרגולטורית נועדה להחזיר את הביטחון, אך היבטים מסוימים היו צריכים להיות זמניים ולא קבועים".

המשמעות היא שחדשנות התמקדה בפתרון בעיות שאינן צריכות להתקיים. יתר על כן, בהתחשב במצב הכספי הקשה של חברות התעופה, אין זה סביר שיהיו חידושים ביטחוניים רבים בעתיד הקרוב. לכך נוסף חוסר רצון פוליטי לפתח ו/או לאשר פתרונות תעשייתיים ספציפיים. אמצעי היום – הן לפרוטוקולי אבטחה והן לבריאות – יצטרכו לעמוד במבחן הזמן מבחינת עלות השקעה ותחזוקה.

"אנחנו אכן צריכים את המימון למחקר ופיתוח ולהפעלת טייסים", מסכם ווהן. "אבל אנחנו לא מתרחקים מחדשנות. יש לנו חזון לנסיעות חלקות. עם הלקחים שנלמדו מהזירה הביטחונית מאז ה -11 בספטמבר, ניתן להפוך את התעופה לאזור הזדמנויות הולך וגדל של פתרונות המנצלים טכנולוגיה לאיזון אבטחה מצוינת או בטיחות בריאות עם תפוקת נוסעים חזקה ".

הדרך הבטוחה לחזור להפעלת טיסות. צילום freepik

הטכנולוגיה היא דרך לניהול זהות כדי לייצר אמון בין גורמים שונים

ביומטריה נחשבת לעתים קרובות כפתרון לניהול הנחיות ואבטחה טובה ובקרת גבולות. הטכנולוגיה היא דרך כמעט מושלמת לניהול זהות שאמורה לייצר אמון בין גורמים שונים בשרשרת תעשיית התעופה, כולל בקרת גבולות, נמלי תעופה וחברות תעופה. כ -70% מהעולם נרשמו להנחיות זיהוי אלקטרוני שאושרו על ידי ICAO והמגיפה רק האיצה את התהליך. אבל הטכנולוגיה לבדה היא לא התשובה.

במונחים של בטיחות בריאות, משמע, יש להתאים את מצב החיסון והבדיקה לתעודה הביומטרית של הנוסע. שיטה מאובטחת להחלפת מידע על בריאות הנוסעים תהיה מרכיב הכרחי בהתאוששות תעשייה התעופה.

Exit mobile version