Site icon IAS

טקס "שבת האור" בצל הקורונה

כנסיית הקבר בירושלים בו התקיים טקס "שבת האור". Depositphotos

אתמול (שבת) התקיים בכנסיית הקבר בירושלים הטקס המסורתי של ״שבת האור״ (הידוע גם בשם טקס ״האש הקדושה״), במתכונת מיוחדת ומצומצמת בשל המגבלות על התקהלות.

לאור המגבלות, ובמטרה לשמור על חופש הפולחן בישראל, יזם משרד החוץ, בשיתוף משטרת ישראל, משרד הפנים, רשות שדות התעופה והמועצה לביטחון לאומי, מבצע מורכב ויוצא דופן שאפשר את קיום הטקס שמיליוני מאמינים ברחבי העולם נושאים אליו עיניים.

בטקס השתתפו 8 כוהני דת מארבע עדות: יוונים אורתודוכסים, ארמנים, קופטים וסיריאנים. בסיום הטקס בכנסיית הקבר הועברה ״האש הקדושה״ מהכנסייה בעששיות, באמצעות שגרירים ודיפלומטים זרים המשרתים בישראל, אל שדה התעופה בן גוריון.

בשדה התעופה המתינו מטוסים מיוחדים  העבירו את האש לאוקראינה, קזחסטן, רוסיה, יוון, קפריסין, גיאורגיה, בלארוס, מולדובה, רומניה ופולין. בנוסף, שליחים מיוחדים העבירו את  אש גם לקהילות נוצריות בצפון הארץ, לירדן ולרשות הפלסטינית.

כנסיית הקבר בירושלים: מבט מבחוץ. freepik

שר החוץ ישראל כ״ץ אמר: "מדינת ישראל עושה כל שביכולתה לאפשר את חופש הדת והפולחן במקומות הקדושים, ולאפשר למאות מיליוני המאמינים ברחבי העולם לחגוג את חגם. משרד החוץ הוביל, יחד עם הנציגויות הזרות ושותפים רבים, מבצע יוצא דופן שהביא את החג אל מיליוני מאמינים בעולם שיוכלו להמשיך לחגוג את המסורת גם בימים מיוחדים אלה. כולי תקווה כי בשנים הבאות נשוב לראות אלפי תיירים בירושלים שיחגגו את החג״

שבת האור הוא אחד הטקסים המרהיבים והחשובים ביותר לעולם הנוצרי המזרחי ויש לגביו עדויות היסטוריות קדומות עוד מהמאה ה-9 לספירה. הטקס מתנהל על פי כללי הסטטוס קוו הקיים בכנסיית הקבר זה מאות שנים ומושך אליו כאמור עשרות אלפי צליינים מדי שנה. במהלך הטקס ניצת "אור קדוש" בקברו של ישוע והוא מועבר משם אל כל בירות העולם הנוצרי המזרחי, שם הוא משמש במיסת חג הפסחא בלילה שבין שבת לראשון.

הטקס כולו הועבר בשידור חי בארץ, ברוסיה, אוקראינה, בולגריה, רומניה, יוון, קפריסין ומצרים.

Exit mobile version