Site icon IAS

טיול בעקבות לוחמים: מצפים ואתרי זיכרון של קרן קיימת לישראל

מצפה בניה. צילום ארכיון הצילומים של קק"ל

יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, חל בשבוע הבא. בקק"ל מזמינים את הציבור לבקר בעשרות אתרי ההנצחה הפזורים ברחבי הארץ ומעלים על נס את סיפורם האישי של הנופלים. "לנצח זכור נא את שמותינו"!

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה לוסקי: "אנו מצווים לזכור ולהוקיר את אלו שחירפו נפשם ומסרו את חייהם למען המולדת. אדמת ארץ ישראל, לצערנו, נקנתה בייסורים רבים ובלא מעט חללי צה״ל ונפגעי פעולות איבה. הם קיפדו את חייהם במלחמתם על הגנת המולדת, העם והארץ, והמעט שאנו יכולים לעשות בחזרה למענם, זה לקרוא על שמם שבילים ומסלולים. בפרויקט המרגש הזה אנו מעבירים את מורשתם ומסירות נפשם לדורות הבאים, באמצעות הליכה בשבילי הארץ שנלחמו עליה ולמידה על חייהם ופועלם. אני גאה שקק"ל מובילה פעולות הנצחה, וקוראת לציבור לבוא לבקר בשבילים החדשים ביום הזיכרון ובכל השנה".

מצפה בניה

מיקום: הר נפתלי, גליל עליון.

תיאור: גרם מדרגות עולה לרחבת תצפית המעניקה מבט מרהיב מרומי הר נפתלי על עמק החולה, הגולן והחרמון. המצפה מנציח את זכרו של רס"ן בניה ריין, מפקד פלוגת שריון, שנהרג במלחמת לבנון השנייה יחד עם חבריו לטנק.

המצפה נמצא בגובה 740 מטר מעל פני הים, צמוד לגדר המערכת, בדיוק בנקודה שממנה יצא בניה לפעולת החילוץ האחרונה שלו. מדרגות אבן מובילות אל מרפסת התצפית ומסביבה נשתלו צמחי נוי. במצפור מוצב לוח תצפית המכוון אל נקודות חשובות במרחב. בעמדה הקולית שבמקום מספרת אמו של בניה את סיפורו המרגש.

מצפה אורון שאול

מיקום: בקצה הדרומי של דרך נוף יער שוויץ.

תיאור: מצפה אורון שאול נמצא ליד הכניסה לדרך נוף יער שוויץ, בנקודה הצופה על הנוף המרהיב של עמק הירדן, הכנרת, הגולן והחרמון. מכאן גם רואים היטב את המדרון הזקוף של יער שוויץ, הצונח בתלילות אל הכנרת. סמ"ר אורון שאול (2014-1993), תושב פוריה, לוחם בגדוד 13 של גולני, נהרג בקרב המר שהתחולל בשג'אעיה שבעזה בעת מבצע צוק איתן. ב-20 ביולי 2014 נכנסו כוחות צה"ל לשכונה כדי להרוס תשתיות לחימה של ארגון חמאס, ובכללן משגרי רקטות ומנהרות. עם הכוח נכנסו שני נגמ"שים מהדגם המיושן M-113 זלדה, שרמת מיגונו נמוכה. אחד הנגמ"שים נתקע וספג פגיעה של טיל. שישה מהלוחמים שהיו בו נהרגו, ואורון שאול הוכרז נעדר. ב-25 ביולי 2014 קבע צה"ל שאורון הוא חלל שמקום קבורתו לא נודע. המצפור לזכרו צופה על הנופים שאהב כל כך וראה מדי יום בילדותו.

שביל אורי אנסבכר. צילום ארכיון הצילומים של קק"ל

שביל אורי אנסבכר  

 מיקום: מושב נס הרים.

תיאור: לפני כארבע שנים נרצחה אורי אנסבכר, בפיגוע מזעזע, סמוך לעין יעל, בזמן שטיילה בטבע שכל כך אהבה, לא הרחק מהמרכז לטיפול בנוער בסיכון ובעלי צרכים מיוחדים בו התנדבה. לאחר הפיגוע, יזמו במרכז השדה והיער של קרן קימת לישראל בנס הרים, הממוקם לא הרחק מאזור מגוריה ומקום הפיגוע, הקמת אנדרטה מיוחדת, שתעביר את האופי המיוחד ואישיותה הייחודית של אורי ז"ל, וינציח אותה בשל אהבתה לטבע ושיריה "מאור לחושך". האנדרטה הייחודית מורכבת משלט ועליו דברי הנצחה, פסל בדמותה של הנערה, שנותן תחושה כאילו היא בעצמה, עדיין יושבת שם וכותבת את אחד משיריה, רגע אחד בזמן, שכל כך מאפיין אותה, שביל שירים מיוחד משיריה המוטבעים בסלע, מצקני בישול, מתקני O.D.T ומתחם ישיבה.

מצפה אסף סיבוני

מיקום: ליד קיבוץ ניר עם, מישור החוף הדרומי.

תיאור: לוחם חטיבת הנח"ל, אסף סיבוני, נהרג באסון המסוקים. ב-4 בפברואר 1997 התנגשו שני מסוקי יסעור בדרכם למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון שבדרום לבנון. 73 חיילי צה"ל נהרגו באסון, שהיה לאבל לאומי. המצפור המרגש, ממערב למאגר ניר עם, הוקם לזכרו של אסף, בן הקיבוץ. במרכז המצפור תלויים 20 חלילי רוח, המשמיעים צלילים כשהרוח נושבת ומנגינתם מתפשטת בראש הגבעה. כל חליל מייצג שנה אחת משנות חייו של אסף סיבוני. במעקה שמול המאגר משובצים בלוחות קרמיקה ציורים של עופות שמבלים במאגר. המצפור מעניק את אחת התצפיות המעולות ביותר על רצועת עזה, ובמיוחד על ג'בליה, שנמצאת ממש ממול, ועל העיר עזה שממערב לה.

Exit mobile version