Site icon IAS

חלופה חדשה להפעלת שדה דב

תכנית חלופית לרובע שדה דב. הדמיה משרד אדריכלים בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים

ביום רביעי הבא, ה-20 ביולי, תדון הוועדה המקומית תל אביב יפו בתוכנית החלופית לרובע שדה דב. החלופה החדשה המוצעת תאפשר את המשך קיום שדה אזרחי במקומו הנוכחי ובשטח ופעילות מצומצמים, בצד בנייה חדשה למגורים ושימושים אחרים בשטח שיוותר, באופן שיאפשר לממש את ההתחייבות כלפי בעלי הזכויות בשטחים.

שדה התעופה ע"ש דב הוז (שדה דב), הינו עמוד השדרה של התעופה האזרחית במדינת ישראל ומשמש כצינור החמצן של העיר אילת. לפי קביעת עיריית אילת, הפסקת פעילותו, ללא מתן חלופה ראויה ואמיתית, משמעותה חיסול התעופה הפנים-ארצית בישראל והנחתת מכה אנושה על העיר אילת ותושביה.

הוועדה הציבורית בראשות אלוף (מיל') הרצל בודינגר, שמונתה על ידי שר התחבורה ישראל כץ, ושמסקנותיה אושרו על ידי הממשלה, הצביעה באופן מפורש על חשיבותו ונחיצותו של שדה תעופה פנים-ארצי בתוך המטרופולין ואף המליצה על השארת שדה דב, תוך בחינת חלופות כמו הזזת המתקנים או ייבוש שטחים בים.

חיבור למרקם העירוני

התוכנית  החלופית מציעה תכנון רובע עירוני חדש, אשר יהווה חיבור למרקם העירוני הקיים והמתכונן וייצור רצף עירוני שוקק. הוא

שדה דב כיום. חשש לגורל התעופה הפנים-ארצית. צילום רשות שדות התעופה

יכלול, בין השאר, את שדה התעופה האזרחי, אזור רצועת החוף ומלונאות לכל אורכו.

לדברי ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, "הציבור צריך לדעת שניתן לעצור את האיוולת. יש היתכנות להשארת השדה ולפיצוי בעלי הקרקע. כפי שהבטחנו, ביצענו עבודה תכנונית מקיפה ומפורטת שמובאת כעת בפני הוועדה המקומית. לפי התוכנית, ניתן לבנות אף יותר ממה שנדרש לפיצוי בעלי הקרקע תוך השארת השדה האזרחי ושיפור השירות בו. המדינה אינה מפסידה, שכן תוכל להכין חלופה לשדה דב בכל עת ולממש את יתרת הזכויות בעתיד (למשל על אי מלאכותי בים). כל מה שנדרש הוא אומץ ומנהיגות לעשות את הדבר הנכון".

התוכנית החלופית גובשה על ידי מנהל הנדסה של עיריית תל אביב-יפו, חברת "בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים" ולוותה על ידי צוות יועצים נרחב.

דחיות בפינוי שדה דב

עמי אטינגר מוסיף: בחודש מרץ 2017 אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק "שדה דב" שאותה יזמו חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ועליה חתמו יותר מ-70 ח"כים מכלל סיעות הבית. על פי הצעת החוק שאושרה אז, הוצאת שדה התעופה האזרחי תיעשה רק בשנת 2019, צמוד לפינוי השדה הצבאי ולא באפריל 2017. ההצעה אושרה במליאת הכנסת, הוקמה חלופה נאותה לקליטת פעילת התעופה האזרחית משדה התעופה שדה דב, כפי שקבעה בזמנו החלטת הממשלה.

השבוע נראה כי פינוי שדה דב צפוי להידחות פעם נוספת, לאחר שמשרד הביטחון ביקש לדחות את מועד פינוי הבסיס הצבאי מינואר 2019 ליולי 2019. אם הפינוי אכן יידחה, תהיה זו הפעם הרביעית שבה נדחה פינוי שדה התעופה שעל שטחו צפויות לקום 16 אלף דירות. אם בקשת משרד הביטחון תתקבל, המשמעות היא שגם שדה התעופה האזרחי יפעל עד לתאריך הפינוי החדש.

Exit mobile version