Site icon IAS

חוזרים לליטא: ארץ ברוכה בטבע מרהיב, באתרי נופש ובמורשת יהודית

וילנה שבליטא. . צילום Shutterstock

לשכת התיירות של ליטא קיימה אתמול (27.3), אירוע חגיגי לנציגי ענף התיירות הישראליים, במלון נורמן היפה בת"א, בהשתפות משלחת נכבדה של תיירנים ומלונאים מליטא, שהגיעו לארץ לכבוד תערוכת התיירות IMTM הנפתחת מחר (29-30.3). המפגש בין התיירנים האורחים לישראלים היה ידידותי ופורה, כיוון ששתי המדינות מקיימות קשרים טובים ומצפות לתיירים זו ממדינתה של זו.

בחודש מאי 2021 התבשרנו כי ליטא פתחה את שעריה מחדש לתיירים ישראלים, מחוסנים או מחלימים, ללא צורך בבדיקות או בידוד. יש צורך להירשם באתר משרד הבריאות של המדינה ולקבל קוד לפני ההגעה. אין דרישה של בדיקות או בידוד לילדים עד גיל 7 ולגילאי 7-16 נדרשת בדיקת קורונה שלילית. אין חובה לעטות מסיכות בחללים חיצוניים והמסעדות פתוחות לישיבה בפנים ובחוץ. כמו כן, מתקיימים סיורים מאורגנים לתיירים.

תיירים ישראלים שביקרו בליטא טרם המגפה, היו חלק משמעותי בכלכלת ענף התיירות של המדינה וההכנסות הסתכמו בכ- 11 מיליון אירו מדי שנה. בשנת 2019 הגיעו לליטא מעל ל- 30 אלף מבקרים מישראל, גידול של 20% בשנה ו-50,000 תיירים מליטא הגיעו לבקר בישראל. התנועה הצפויה של תיירים שיוכלו להיכנס ללא הגבלות לליטא, תניע את עסקי התיירות ותביא להתאוששות מהירה יותר. בליטא מגוון רחב של אפשרויות לינה הכוללות, מלונות בוטיק ורשתות בתי מלון בסטנדרטים גבוהים של היגיינה ומחירים אטרקטיביים. ההגעה אליה בטיסה ישירה אורכת כ- 3 שעות וחצי.

רק להזכירכם: ליטא שוכנת לחופיו המזרחיים של הים הבלטי, יחד עם אסטוניה ולטביה. שטחה כ-66,000 קמ”ר (פי 3 ממדינת ישראל) וצפיפות האוכלוסין בה היא מהנמוכות באירופה ומונה כ-3 מיליון תושבים. כשליש משטחה מכוסה יערות, יש בה 6,000 אגמים ושפע נהרות ויערות. שמה של ליטא, מקורו במילה "ליטוס" – גשם בליטאית. האקלים בקיץ הוא אידיאלי לחופשה עם טמפרטורה ממוצעת של 15 מעלות צלזיוס. השפה הרשמית היא ליטאית, אך מרבית האוכלוסייה דוברת גם אנגלית, גרמנית, צרפתית ורוסית. זכתה להכרה ב-6 לספטמבר 1991 והצטרפה לאיחוד האירופי ב-2004.

Olga Goncarova – ראש המחלקה לתיירות נכנסת ויוצאת בלשכת התיירות הלאומית בליטא. צילום עוזי בכר

אולגה גונצ'רובה – ראש המחלקה לתיירות נכנסת ויוצאת בלשכת התיירות הלאומית בליטא, מנחה את המפגש ומסבירה שמטרת האירוע הינה להציג את ליטא בפני מארגני ענף התיירות בישראל. לדבריה: "ליטא מעוניינת לראות שוב תיירים בארצנו, ובמיוחד ישראלים, זאת גם בשל הקשר העמוק בין שתי המדינות. 200,000 יוצאי ליטא חיים כיום בישראל, נצר לקהילה היהודית המפוארת  שחיה בעבר בארצנו המקסימה ו- 10,000 אזרחים בעלי דרכון ליטאי. גם מספר הסטודנטים הישראלים הלומדים בליטא נמצא בעלייה מתמדת".

טירת האי הגדולה הנמצאת על אי באגם גאלבה ומחוברת לעיר בגשר עץ. צילום לשכת התיירות של ליטא

ליטא מפורסמת לא רק הודות לטבע העשיר שלה – בו הם גאים ועליו שומרים, מה שהביא לכינויה "מדינה ירוקה ונקייה", אלא גם בתרבות העשירה ופסטיבלי המוזיקה והתיאטרון. בליטא קיימת מורשת יהודית מפוארת של ישיבות מפורסמות ובתי כנסת מרשימים. למרות שליטא קרובה למדינות הבלטיות, יש ביניהן שוני במובן של הטבע, ארכיטקטורה ואופי, שהוא יותר פתוח וידידותי. התרבות הקולינרית מאד מפותחות ומסעדות רבות מעוטרות בכוכבי מישלן.  מזג האוויר הנעים של כ-13 מעלות בממוצע וכ- 6000 האגמים ועוד שפע הנחלים – אלה הופכים את ליטא למקום נפלא לבלות בו את חופשת הקיץ הקרובה.

וילנה, בירת ליטא במלוא יופייה. מרכז העיר העתיקה. צילום לשכת התיירות של ליטא

בליטא ערים מעניינות, כמו: וילנה – עיר הבירה שלה, היא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו והיתה ידועה לפני מלחמת העולם ה- 2 כ"ירושלים דה ליטא". קובנה – העיר השנייה בגודלה בליטא, נבחרה לבירת התרבות של אירופה לשנת 2022 כשהסיבות לבחירה זו רבות, ביניהן עושר תרבותי, היסטוריה מרתקת, קולינריה משובחת, חיי לילה תוססים, אדריכלות יוצאת דופן ומרקם אנושי מגוון. טרקאי – העיר ממוקמת כ-28 ק”מ מערבית לווילנה, הייתה הבירה הראשונה של ליטא, נמצאת על חצי אי ומוקפת במספר אגמים. בירשטונס – עיירת הנופש הממוקמת כ-40 ק"מ מקובנה. אתר הנופש נמצא לאורך נהר הנמונס.

אז אם לסכם בקצרה: הנה עיקרי הסיבות מדוע כדאי לנסוע לליטא ולטייל בה: תיירות תרבותית ומורשת יהודית; ערים וכפרים בעלי מגוון וייחוד; אגמים נחלים ויערות, המציעים טיולי טבע מרהיבים; תיירות ספורט מגוונת וקולינריה משובחת במסעדות מישלן; חופשה משפחתית המציעה אפשרויות של בילוי נינוח המתאים לכל גיל, הודות לאטרקציות הרבות שבה;  תיירות מרפא עם שירות ברמה גבוהה, מעיינות מים מינרלים ועשבי מרפא, שהפכו את ליטא למרכז לתיירות מרפא וטיפול לריפוי מחלות; קניות – התיירים הישראלים מדורגים בשלישיה הראשונה של ‘בזבזני’ כספים בליטא, אז הם ודאי יודעים למה…

תמונות מדברות מהאירוע

vincas jurgutis -סגן שר התיירות של ליטא שהתכבד להגיע לאירוע. צילום עוזי בכר
בכירי הענף באירוע ליטא. צילום עוזי בכר
סוכני נסיעות באירוע ליטא. צילום עוזי בכר
Arunas Karlonas – יועץ מסחרי של שגרירות ליטא בישראל. צילום עוזי בכר
אורחים מליטא באירוע. צילום עוזי בכר
Exit mobile version