Site icon IAS

חברות תעופה לא יכולות להוזיל מספיק עלויות כדי לנטרל שריפת מזומנים

ארגון חברות התעופה הבינלאומי – יאט"א פרסם מחקר חדש המגלה, כי תעשיית התעופה לא יכולה להוזיל עתה את העלויות ברמה מספקת כדי לנטרל את שריפת המזומנים הקשה, כדי למנוע פשיטות רגל וכדי לשמר מקומות עבודה בשנת 2021. ניתוח זה ישים מאוד בישראל, באל על נמצאים בחל"ת כ-5,000 עובדים, מתוכם כ-2,000 מתוכננים לפיטורין בהתאם לתוכנית ההתייעלות, בישראייר נמצאים בחל"ת 220 עובדים ו-180 עובדים מועסקים בפעילות החברה, גם בארקיע נמצאים הרבה מאוד עובדים בחל"ת. בשלושת הסגרים שחלפו, מיעוט הנוסעים בטיסות והסגר המתוכנן הנוסף מקשים מאוד לשמר את מקומות העבודה של העובדים.

ארגון יאט"א חזר על קריאתו לממשלות לנקוט צעדי סיוע ממשלתיים לחברות התעופה, להימנע מסגרים מסיביים, לפתוח את הגבולות ולחייב בדיקות קורונה לפני טיסות. יש לציין כי עשרות אלפי עובדים במגזר הפנאי והארחה נמצאים היום בחל"ת, וגם משרותיהם לא מובטחות בעתיד. רק במלונות נמצאים כ-35 אלף עובדים בחל"ת.

יאט"א: מעט חדשות טובות בעלויות

"יש מעט חדשות טובות בחזית העלויות בשנת 2021. גם אם נצליח למקסם את העלויות שלנו, עדיין לא יהיה לנו ענף בר קיימא מבחינה כלכלית בשנת 2021",  מציין אלכסנדר דה ג'וניאק, מנכ"ל יאט"א. "הכתובת היא על הקיר. כל יום שבו המשבר נמשך, פוטנציאל ההפסדים וההרס הכלכלי גדל. אם הממשלות לא יפעלו במהירות כ-1.3 מיליון משרות בתעשיית התעופה נמצאות בסיכון. ואפקט הדומינו יעמיד בסכנה 3.5 מיליון משרות נוספות, עם פגיעה ב-46 מיליון אנשים, שמשרותיהם נתמכות על ידי תעשיית התעופה ".

שריפת המזומנים בתעופה נמשכת

"אין הרבה אינדיקציות שהמחצית הראשונה של 2021 תהיה טובה משמעותית, כל עוד הגבולות יישארו סגורים והסגרים יישארו במקומם. ללא הקלות כספיות ממשלתיות נוספות. בקצב שריפת המזומנים הנוכחית לחברות התעופה נותרו מזומנים ל-8 וחצי חודשים בלבד. אנחנו לא יכולים לקצץ בעלויות מספיק מהר כדי להשיג את ההכנסות המצטמקות", הדגיש דה ג'וניאק.

תעשיית התעופה במשבר עידן הקורונה. צילום freepik

ירידת ההכנסות בתעופה

על פי יאט"א סך ההכנסות בענף בשנת 2021 צפוי לרדת ב-46% בהשוואה ל-838 מיליארד דולר בשנת 2019. הניתוח הקודם של הארגון עמד על ירידה בהכנסות ב-2021 בסביבות 29% בהשוואה לשנת 2019, בהתבססות על הציפיות להתאוששות הביקושים החל מהרבעון הרביעי של 2020, שבשלב זה לא כל כך צלחו. ההתאוששות עוכבה עקב ההתפרצויות החדשות של הקורונה, כולל המוטציות, שחייבו ממשלות לנקוט בסגרים ובסגירת גבולות. לאור זאת יאט"א צופה, כי בתום סיכומי 2020 יתברר, כי התנועה  השנתית פחתה ב-66% בהשוואה לשנת 2019 והביקוש בדצמבר ירד ב 68%.

עוד מתברר על פי יאט"א, כי העלויות לא צנחו באותה מהירות כמו ההכנסות, למרות שחברות התעופה נקטו צעדים דרסטיים להפחתת העלויות. מתברר כי, כ-50% מהעלויות, לפחות בטווח הקצר של חברות התעופה, הן קבועות או קבועות למחצה.

גדלו עליות ההיצע בתעופה

יתרה מכך, מכיוון שחברות התעופה צמצמו, בתגובה לקריסת הביקושים לטיסות, את מספר המושבים שהוצעו למכירה כפול המרחקים, שגם הם צומצמו (ASK – Available Seat Kilometer ), גדלו עלויות ה-ASK ברבעון השלישי של 2020 בכ-40%, מכיוון שהיו פחות היצע מושבים וקילומטרים ל"פיזור" העלויות. יאט"א מעריכה שכדי להשיג פריצת דרך ב-2021 ולנטרל את שריפת המזומנים צריכות עלויות ה-ASK לרדת ב-30% בהשוואה לממוצע של 2020.

השפעת התעופה, הפנאי והארחה על ענפים אחרים

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, קבעה בסקירה על קשרים ענפים כאינדיקציה להשפעה העקיפית של מגבלות הקורונה, כי ההגבלות שהוטלו על ענפים מסוימים, עלולות גם להשפיע על הפעילות והתעסוקה בענפים אחרים שעל פעילותם לא הוטלו מגבלות ישירות, אך מספקים לענפים שהוגבלו שירותים ומוצרים. במסגרת זו היא קבעה, כי תחומי התעופה, הפנאי וההארחה רוכשים שירותים המשויכים ל-16% מהמשרות בענף השמירה והתחזוקה, לכ-12% מהמשרות בענף עבודות גינון ולכ-11% מהמשרות בענף הפרסום. סביר כי ההשפעות של ההגבלות בתחומי הפנאי, התעופה וההארחה על ענפים אלו כבר באו לידי ביטוי בטווח זמן קצר יחסית.

עוד נמסר מאגף הכלכלה באוצר, כי הניתוח מראה שכל משרה בענפי התעופה, הפנאי וההארחה קשורה לתעסוקה עקיפה של כ-0.4 משרות בענפים אחרים. גם תעסוקה עקיפה מסוג זה עלולה להיות מושפעת מההגבלות.

ממכלול הממצאים העולים בניתוח של אגף הכלכלה באוצר מודגש הצורך במדיניות התומכת בשרידות העסקים במשק, גם בענפים בהם לא חלו מגבלות וכן בצורך להבטיח את יכולתם של עובדים לבצע הסבות והתאמות מקצועיות מתאימות. זאת על מנת לתמוך ככל הניתן בחזרה אל תעסוקה מלאה בתום המשבר הבריאותי.

Exit mobile version