Site icon IAS

חברות התעופה יוצרות צבר הזמנות עתידיות של תאגידים

מטוס דרימליינר של אל על מתקבל בנתב"ג. צילום עוזי בכר

חברת אל על הפסידה בשנת 2020 כ-531 מיליון דולר, ישראייר הפסידה באותה השנה יותר מ-68 מיליון דולר וארקיע, שהיא לא חברה בורסאית לא מפרסמת את מאזניה, הפסידה גם היא סכומים לא מבוטלים. גם הרבעון הראשון של 2021 לא מבשר טובות. לכן, כמו בכל תעשיית התעופה בעולם שלושתן מתמודדות עתה בשמירה על תזרים המזומנים, שקיומו הוא הבסיס להישרדותן. הפתרון המסתמן בארץ ובעולם הוא יצירת צבר הזמנות עתידיות של תאגידים, שיצור עירוי בתזרים המזומנים של חברות התעופה ויחזק את כושר הישרדותן.

×¢× ×£ התעופה הוא עתיר נכסים וממונף בכבדות. במשבר הקורונה הנוכחי מרובה ההפסדים המינוף גדל מאוד.  השאלה המהותית היא – האם קיים בחברות התעופה היצע מושבים כפול המרחק (ASK) שיספק ערך כלכלי לקונים (תאגידים) וגם למוכרים (חברות התעופה). מתברר, שאכן כן ושניתן לייצר רווח מהיצע ASK במכירת כרטיסי טיסה לטווח ארוך לתאגידים בתשלום מראש לאחר הנחה. התנאי להצלחתו של מודל זה, שהוא יספק ערך גם לקונים וגם למוכרים.

כלכלת השוק מהזווית של הקונים היא לבנות צבר בקשות נסיעה בחברות תעופה על מנת להקל על קנייה קבוצתית בהנחה גדולה יותר.  כלכלת השוק בצד המכירה של חברות תעופה היא לספק גישה לשווקים בהנחה עמוקה יותר באמצעות רכישה מוקדמת של תאגידים, יותר מרכישה של פרטיים. יישום השיטה ישפר את השמירה על איזון תזרים המזומנים בחברות התעופה, יספק הנחות לרוכשים וגם ישפיע על לוחות הזמנים העתידיים של חברות התעופה.

מטוס חברת ארקיע. צילום יח"צ

לפני המשבר מכרו כרטיסים לטווח ארוך לאנשים פרטיים

בזמנים שלפני המשבר תזרים המזומנים של חברות התעופה התבסס על צבר הזמנות לטווח ארוך של אנשים פרטיים עם הנחות על כרטיסי הטיסה. התזרים שנוצר בעקבות כך אפשר לחברות התעופה לפעול מבצעית ולהפעיל את הטיסות. גודלו של צבר ההזמנות  נחשף בעת שהופסקו הטיסות בגין משבר הקורונה, כאשר חברות התעופה נמנעו להחזיר ללקוחות את כספם, בעיקר כדי לשמור על תזרים המזומנים שלהן ולשרוד. אל על חייבת כ-238 מיליון דולר ללקוחות שהטיסות שלהם בוטלו, גם ישראייר חייבת ללקוחותיה סכומים לא מבוטלים.

הגישה הנוכחית ביצירת צבר הזמנות של תאגידים, אמורה לספק עירוי של מזומנים לחברות תעופה, הסובלות ממצוקת מזומנים, כדי להמשיך בפעילות היומיומית.  מודל זה אמור לעבוד במשך תקופת הביניים עד שהחיסונים יחזירו את תעשיית התעופה למצב שהיה ב-2019, שלפי רוב ההערכות נמצא במרחק של 2 – 3 שנים לפחות.

השיטה והחברות הישראליות

אל על כבר הפעילה את השיטה, כאשר בחודשים פברואר – מרץ 2021  הגיעה להסכמות עם כמה סוכני נסיעות בדבר מכירת כרטיסי טיסה מראש, זאת בתמורה להנפקת שוברים לרכישת כרטיסי טיסה בערך הגבוה משווי הכרטיס המקורי בשיעור של כ-10% – 15%.

ישראייר, שנקנתה על ידי רמי לוי באמצעות חברת בי.ג'י.איי, מתכננת שיווק חבילות נופש ברשת הסופרמרקטים של לוי. הרשת, שתרכוש כרטיסים לטווח ארוך מישראייר במחירי עלות, תוכל לשווק אותם במבצעים מושכים ונמוכים לקהל הקונים.

מטוס ישראייר. צילום יח"צ

 

Exit mobile version