Site icon IAS

"זרזו את ההסכם עם חברות התעופה, סייעו להן גם במענקים"

קריסת חברות תעופה, העתיד לא נראה וורוד. צילום Depositphotos

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ עודד פורר, קיימה היום (א') דיון בנושא היערכות למניעת קריסת ענף התעופה הישראלי, על רקע נגיף הקורונה:

 

יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר פתח את הדיון וקרא למנכ"ל משרד האוצר "לעדכן איפה עומד הנושא ומי מוביל אותו במשרד. יש ממונה על התקציבים, יש חשב כללי, יש אותך, יש רה"מ, מי מוביל את העניין הזה של קריסת ענף התעופה? אין חולק על זה שענף התעופה זה צורך אסטרטגי של מדינת ישראל, אנחנו נהנים מכך גם בימים אלה, אבל איפה אתם?!"

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "נפגשנו עם חברות התעופה השונות בחודש וחצי האחרונות, הפגישות האינטנסיביות ביותר היו עם אל על, כדי לייצר סיטואציה שאנחנו מוודאים שנשארת תעופה ישראלית. לא חברה כזו או אחרת, אלא להשאיר תעופה ישראלית שהיא יתרון אסטרטגי. אנחנו במתווה סיוע לחברת אל על שיושת גם על חברות אחרות, המדינה תסייע באמצעות בנק מלווה כאשר רוב הנטל על המדינה ולא על הבנק, אחרי שהחברה תראה תוכנית התייעלות מאוד משמעותית לפי פרמטרים שסוכמו מולה, כדי שהחברה תוכל לעמוד תזרימית גם בתקופת המשבר וגם לאחריו, כי תהייה תקופת הסתגלות לאחר מכן, לא יחזרו מיד לטוס רגיל. אנחנו מקווים שבימים הקרובים, אולי אפילו היום נצליח להתכנס לנוסחה עם הבנק המלווה. אם אל על תקבל את ההלוואה, לאחר מכן גם ישראייר וארקיע יוכלו לקבל את אותו סיוע בדרך קלה יותר, נוכח מצבה של אל-על לעומתן. *מדובר על הלוואה שתיפרס לאורך כ-6 שנים".

ועדת הכספים הזמנית קיימה דיון בנושא היערכות למניעת קריסת ענף התעופה הישראלי. צילום עוזי בכר

"במקרה של התעופה הישראלית האפשרויות הן עזרה שתקיים תעופה ישראלית דרך החברות הקיימות, בתצורה הקיימת, או לחילופין הקמת תעופה ישראלית בכספי ציבור שתעלה הרבה פחות כסף. כדי להגיע לתצוגה הראשונה, צריך לדעת שניתן את הכסף תהייה לנו וודאות שהחברות לא יקרסו ואכן תהייה תעופה ישראלית, לכן זה מצריך מהם התייעלות מאוד משמעותית" הוסיף באב"ד.

במהלך הדיון עלו טענות שונות מצד חברי כנסת על כך שהממשלה צריכה לסייע לעסקים גם בצורה תזרימית ולא רק בסיוע של הלוואות, באבד השיב על כך: "זו התוכנית הכלכלית הכי גדולה שנעשתה במדינת ישראל, תוכנית כלכלית של 80 מיליארד ₪. נתנו מענה כרשת סוציאלית שמחזיקה את המשק. כשהעובדים בחל"ת, המעסיק לא צריך לשלם להם שכר והוא לא משלם ארנונה עסקית, זה נותן לו את הביטחון. ויתרנו גם על תשלומי חשמל ומים,עם זאת נייצר מענקים בסך 6-7 מיליארד ש"ח, גם לעסקים קטנים וגם לחברות בעלות מחזור של עד 20-30 מיליון ₪, שם אנחנו מזהים את הסכנה הגדולה ביותר, בסיוע אותם מענקים העסקים יוכלו לשרוד".

*לעניין תהיות חברי כנסת לעניין עתיד עובדי החברה, השיב באבד: "מטרה של חברה הינה להשיג את רווחיה, והשיקולים שלה הם רווחיות ולא כמה עובדים היא מעסיקה. אנחנו לא נכנסים לכמה עובדים תפטר או כמה תקצץ בשכר, המדינה לא שמה קריטריונים, אלא מבקשת לדעת שהחברה יכולה לעמוד".

מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים: "הענף נכנס למשבר במציאות של שמיים פרוצים שלא קיימים בשום מדינה בעולם. ביום שאחרי לא נשרוד במצב הזה. חברה ישראלית לא יכולה לטוס מתי שהיא רוצה ולאן שהיא רוצה, המדינה חייבת להיכנס למעורבות מוגברת בחברות התעופה, שתהייה תחרות הוגנת לחברות הישראליות בנוסף לסיוע, שלמשבר הבא שיגיע ניכנס מחוזקים".

מימין, גונן אוסישקין מנכ"ל אל על ואלי דפס יו"ר הדירקטוריון.. צילום יח"צ

אלי דפס, יו"ר אל-על: "החברה עברה סמי אונס קבוצתי אלים ביותר, תחת האשמות לא מבוססות. אנחנו נקבל את התוכנית אחרת לא נקבל חברה. אנחנו טוענים שאין לחברה מטרה להעסיק עובדים, אך חברה ללא מספיק עובדים אינה חברה. תסתכלו על תוצאות החברה ב-5 השנים האחרונות, בסה"כ אנחנו חברה מאוזנת. האם נכנסו בכל עולם לקרביים של חברות התעופה כפי שעשו לנו? אנחנו צריכים להתייעל, אין חברה שלא צריכה, השאלה מה מידת הדבר שקרוי התייעלות. אנחנו חייבים פריסה ארוכה, ושחלק יגיע כמענק, *אנחנו לא אשמים בקורונה. כרגע דנים אתנו רק על הלוואה נושאת ריבית חשכ"ל. לוקחים אותנו לתהליך הרסני שמי שישלוט בשמיים הם חברות לואו קוסט קטנות, או חברות שנתמכות ע"י הממשלות שלהן".

ח"כ פורר ציין בתום הדיון כי "*למעט הגדרת ענף התעופה כענף אסטרטגי, כל דרך הטיפול בעיני קלוקלת לחלוטין. הניסיון לנהל את החברות דרך המשבר, איך להתנהל ומה, זו טעות. היה צריך לפעול לפי הנוהל של ירידה במחזורים, ולפצות לפי כך. אנחנו קוראים לסיים את האירוע עד ליום ראשון, וגם זה מאוחר ומעט מידי, כל יום שעובר יוצר עוד בעיות, והסכום הופך לגדול פי כמה. לצד האשראי להלוואה, גם לאפשר מענקים. כל יום שעובר מקרב את הקריסה. יש סברה שהאוצר מביא את המצב הזה כדי להביא את החברות לקריסה, ולנהל את החברות. אם זו המדיניות, ראוי שיגידו אותה".

Exit mobile version