Site icon IAS

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה דנה בהחזר כספי על טיסות שבוטלו

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבחינת כשלים בתחום הצרכנות. צילום דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבחינת כשלים בתחום הצרכנות, בראשות ח"כ הילה שי וזאן, התכנסה היום לישיבתה הראשונה שהוקדשה לטיפול בהחזר כספי לצרכנים על טיסות שבוטלו. הדיון התקיים על רקע התיקון לחוק פיצוי וסיוע בביטול טיסה ("חוק טיבי") שאישרה ועדת הכלכלה, לפיו החל מהראשון באוקטובר צריכות חברות התעופה להתחיל להחזיר כספים ללקוחות על טיסות שבוטלו בתקופת הקורונה, ולנוכח טענות כי צרכנים רבים טרם קיבלו את כספם בחזרה.

בפתח הדיון אמרה ח"כ שי וזאן, כי חובתם של חברי הכנסת זה לדאוג לכיס של האזרח, מתוך הבנה שמשבר הקורונה הוא משבר כלכלי לא פחות מאשר משבר בריאותי. לדבריה, למרות שוועדת הכלכלה קיימה 7 דיונים בנושא, עדיין יש צרכנים שלא קיבלו את כספם חזרה. עוד הוסיפה ח"כ שי וזאן כי אין כוונה לפגוע בחברות התעופה ולוועדה חשוב להגן גם עליהן מפני קריסה.

ח"כ עידן רול אמר, כי צריך לאפשר ללקוחות מקבוצת סיכון, למשל, לקבל החזר על טיסה שלא מבוטלת אבל יוצאת ליעד שהשתנה מירוק לאדום. ח"כ יבגני סובה אמר כי יש סוכנויות נסיעות שמאיימות על לקוחות ומציעות לו רק 80% ממה שמגיע לו.

מרכז קבוצת נפגעי טיסות קורונה, ירון חנן טען כי חברות התעופה לא מתכוונות להחזיר, בזמן הקרוב, את הכסף. הוא הזהיר כי אם כולם יפנו לבית המשפט, בתי המשפט יוצפו בתביעות. לדבריו, לפחות 90% מחברי הקבוצה שהוא מייצג, המונה כמה מאות צרכנים, לא קיבלו את כספם חזרה. צרכן נוסף, שחר מרגוליס, סיפר כי קיבל עד כה רק 75% מהכסף שמגיע לו מאל על. מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ירון לוינסון, אמר: "יש פה שערורייה צרכנית. מצבן של חברות התעופה ברור לכל, אבל הצרכן הגיע למצב שהוא אחרון ברשימת העדיפויות".

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, אמר כי החברה מתכוונת להחזיר את כל הכסף ללקוחות, בין אם במזומן ובין אם בשוברים למי שיסכים לקבל זאת. הוא הוסיף כי מפתיע אותו שלקוח קיבל רק 75% מכספו, ובכוונתו לטפל בכך. עוד אמר מנכ"ל אל על, כי קצב הסיוע של האוצר לא עומד בשינויים התכופים הנובעים ממשבר הקורונה, וכי חלק מהכספים שהובטחו לחברה לא התקבלו. אוסשקין אף קרא להאריך את הוראת השעה המגבילה את זכויות הצרכנים לפי חוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"), אך הבהיר כי הוא לא מבקש דחייה נוספת במועד השבת הכספים.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי החברה השיבה עד כה 35 אלף כרטיסים ויש פחות מ-10% מהצרכנים שעדיין לא קיבלו את הכסף. סירקיס הצטרף אף הוא לבקשה להאריך את הוראת השעה המגבילה את "חוק טיבי". מנכ"ל ארקיע, ירון אמזלג, ציין גם הוא כי החברה השיבה את החלק הארי של הכספים.

מטוס השלום של ישראייר. צילום סיוון פרג'

נציג משרד האוצר, חיים בורובסקי, אמר כי ענף התעופה מקבל יחס שונה משאר הענפים, מתוך הבנה ברורה שהוא נפגע ראשון וישתקם אחרון. עם זאת, הוא הוסיף כי האוצר מתייחס למשבר כאל משבר תזרימי בעיקרו, ולכן הסיוע שמוצע הוא בעיקר ערבות מדינה להלוואות.

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, התייחסה לעניין הארכת הוראה השעה, ואמרה כי ההארכה לא תדחה את מועד קבלת הכספים, אלא רק תקבע איזה כללים יחולו על טיסות שיבוטלו החל מה-25 באוקטובר – האם אלא יהיו הכללים חלו לפני המשבר, או הכללים שחלים כיום במסגרת התיקון לחוק. היא הוסיפה כי היא סבורה שיש להאריך את הוראת השעה, אך השרים עדיין לא קיבלו החלטה בעניין.

סמנכ"לית הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ענת בן עזרא דוקן, אמרה כי "82% מכלל הפניות שקיבלנו על תיירות עוסקות בביטולי עסקאות. פתחנו כ-40 חקירות על עוסקים שלא השיבו את הכספים, יש הרבה פניות שמדברות על חוק שירותי תעופה והרשות פנתה לחברות ודרשה להשיב כספים. ליבי עם חברות התעופה, אבל לא ייתכן שהצרכן הוא זה שישלם ויחזיק את החברות מעל המים". ח"כ שי וזאן וח"כ סובה אמרו בתגובה כי רת"א צריכה לשקול לפעול מול חברות התעופה.

ח"כ שי וזאן סיכמה את הדיון ואמרה כי נדרשת חשיבה דחופה של רת"א באשר להוראת השעה. היא הוסיפה כי "הוועדה דורשת את התייחסות משרד האוצר לשינויים המהירים והספונטניים באשר לפתיחת השמיים וליעדים שהופכים מירוקים לאדומים, וגורמים נזקים לחברות התעופה. הוועדה מבינה שחברות התעופה במשבר עמוק ומבקשת לזרז את הסיוע שניתן להן. זה מזמן לא משבר תזרימי בלבד, זה משבר שמשפיע באופן ישיר על הצרכן".

כמו כן, ח"כ שי וזאן ביקשה מחברות התעופה להמשיך לעדכן את ועדת המשנה באשר להחזרת הכספים ללקוחות, ואמרה כי הוועדה תפעל לכך שכל הצרכנים יקבלו את כספם בחזרה ותמשיך לעקוב אחר הנושא.

 

Exit mobile version