Site icon IAS

התאוששות חברות התעופה תהיה איטית ותימשך עד שנת 2024

נוסעים בעידן הקורונה. צילום Depositphotos

ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א טען לאחרונה, כי הוא אינו מצפה שלפני 2024 תתאושש תעשיית התעופה מהאטה שמגיפת הקורונה כפתה עליה ב-2020. ההתאוששות מוגדרת עתה כחזרה לרמות התנועה וההכנסות של 2019. בתחזית קודמת צפה הארגון, כי החזרה לנתוני 2019 תהיה ב-2023.

בריאן פירס, הכלכלן הראשי של יאט"א טען עוד לפני תחילת החיסונים, שההתאוששות תלויה באיזו מידה יצליחו המדינות לשלוט בנגיף. ובאחרונה הוא ציין, כי "זה ברור שתהיה בעיה עם ההתאוששות, כי לא ראינו את סוג ההתקדמות שאנחנו צריכים".

ירידה בכל פרופילי הנסיעות

לאחרונה בהודעת יאט"א לתקשורת נמסר, כי הבעיה העיקרית היא שלציבור יש עניין מועט יחסית לטוס לנסיעות פנאי, שקיים ביקוש מאולץ לביקורי חברים וקרובי משפחה, שאמון הצרכנים נחלש נוכח החששות מפני ביטחון תעסוקתי, אבטלה גוברת והסיכונים להידבק בקורונה. קטנו גם הדרישות לטיולים מאורגנים והנסיעות העסקיות נותרו מועטות בגין תקציבי נסיעות מוגבלים מאוד, מכיוון שהחברות ממשיכות להיות בלחץ פיננסי. לדברי יאט"א, סקרים מראים שהקשר בין צמיחת התוצר לנסיעות עסקיות התערער, היות וועידת וידיאו הפכה את הפגישות האישיות לפחות נחוצות.

אנליסטים מיהרו מלכתחילה לחזות דרך ארוכה להחלמה וטענו כי התאוששות תעשיית התעופה לרמות תפוקה של 2019 תהיה עניין רב שנתי וכתוצאה מכך יפוטרו עובדים ויקורקעו מטוסים. הנחת העבודה שלהם הייתה שההכנסות ב-2021 יחזרו לרמות של 2016.

יש לציין, כי גם הנהלת אל על ציינה ערב הנפקת כתבי האופציות בבורסה, כי היקף הפעילות של מטוסי אל על יגיע בשנים 2022 – 2023 ל-75% ובשנים 2024 – 2025 יגיע ההיקף לפעילות מלאה.

איגוד הנסיעות הגלובלי (GBTA – Global Business Travel Association) טוען, כי למרות שההוצאות על נסיעות עסקיות אמורות לגדול השנה בגלל חיסוני הקורונה ב-21%, חברות התעופה לא יתאוששו מהמשבר לרמות שהיו לפני המגיפה עד אמצע העשור.

תנועת הנוסעים בנמלי התעופה בעידן הקורונה. צילום freepik

רת"א – תמיכה ממשלתית מחויבת המציאות

רשות התעופה האזרחית (רת"א) פרסמה בחודש דצמבר 2020, כי התפרצות מגפת הקורונה שהובילה להגבלות חמורות על כניסת נוסעים בדרך האוויר כמעט בכל מדינות העולם ולמשבר כלכלי גלובלי, גרמה לקריסה בביקוש ובהיקף תנועת הנוסעים הגלובלית . על פי התחזית המעודכנת של יאט"א הצפי לירידה במספר הנוסעים הגלובלי במהלך שנת 2020 הוא בשיעור של כ-66% לעומת שנת 2019 ,כאשר על פי תחזית יאטא ותחזיות של מספר גופים נוספים גם במהלך כל אחת מהשנים 2021 ,2022 ו- 2023 מספר הנוסעים הגלובלי יהיה נמוך משמעותית ממספרם במשך שנת 2019.

הירידה החדה בתנועת הנוסעים הובילה לירידה בהכנסות של חברות התעופה המתמקדות בהטסת נוסעים וכפועל יוצא נרשמו להן הפסדים כבדים וקשיים חמורים בתזרים המזומנים. על רקע עוצמת הירידה בתנועת הנוסעים והתמשכותה על ציר הזמן, הפעילויות של חלק גדול מחברות התעופה לשיפור נזילותן אינן מספיקות כדי למנוע קריסה כלכלית של אותן חברות ללא קבלת סיוע ממשלתי ו/או גיוס מקורות מימון נוספים בהיקף הולם.

עוד נמסר מרת"א, כי מספר גדול יחסית של מדינות התחייב מאז חודש אפריל לתת סיוע כספי נפרד לחברות תעופה המקומיות. הסיוע לחברות התעופה כולל, בין היתר, ערבות ממשלתית להלוואות בנקאיות, הלוואות ממשלתיות, תמיכה ממשלתית בהון העצמי של החברות באמצעות רכישת מניות ומענקים. במהלך החודשים האחרונים נרשמה מגמה גלובלית של הגדלת הסיוע הממשלתי לחברות במסגרת הגדלת ההון העצמי, כאשר על פי מדגם של 16 מדינות אשר התחייבו להעניק סיוע לחברות תעופה מקומיות, כ- 20% מהיקף הסיוע הגלובלי של המדינות ניתן עד עתה במסגרת סיוע ממשלתי להגדלת ההון העצמי לעומת כ- 80% מהסיוע אשר ניתן במסגרת הלוואה ממשלתית או ערבות ממשלתית להלוואה.

Exit mobile version