Site icon IAS

התאוששות חברות התעופה לא פשוטה

דו"ח מבקר המדינה. צילום freepik

כאשר דנים בתהליך התאוששות תעשיית התעופה ממגיפת הקורונה, צריך לזכור את הפגיעה הקשה שהמגיפה גרמה לטיסות נוסעי הנופש והעסקים, כאשר טיסות המטען, שמרו על כושרן. לכן היום כשעדיין הרבה מטוסים בעולם מקורקעים התאוששות תעשיית התעופה לא פשוטה.

התעופה היא עסק של שולי רווח, שזה אחוז מסך ההכנסות שנותרו לאחר ניכוי כל העלויות, המסים והוצאות אחרות. לכן היא דורשת כישורי ניהול מעולים כדי להפיק את שולי הרווח מהפעילות השוטפת. צריך לזכור גם, כי בשל ההוצאות הגבוהות הכרוכות בניהול עסק תעופתי, קשה מאוד לשבור את קו האיזון הפיננסי כלפי מעלה.

הקשיים

רוב הטסים הם נוסעי פנאי, שלא טסים אם הם לא מרוויחים מספיק כסף כדי לחסוך עבור כרטיסי הטיסה. נוסעים עסקיים טסים עתה פחות מכיוון שהם משתמשים יותר בטכנולוגיה שמאפשרת פגישות באמצעות סקייפ, זום, שיחות ועידה, תחנות עבודה מרוחקות ורשתות הפצה. שימושים שהפכו את הנסיעה העסקית להוצאה כמעט מיותרת. גם כשאנשי עסקים טסים מתוך צורך מוחלט, הם ממעטים להשתמש במחלקות הפרימיום היקרות. מסיבה זו גם טרקליני העסקים, שמיצרים הכנסות טובות לא מלאים.

בתקופת הסגרים נאלצו חברות התעופה סדירות, לתכנן אסטרטגיה ולבנות מחדש את המודלים העסקיים שלהן ולמעשה הן העתיקו מודלים של חברות תעופה לואו קוסט. הכל כדי לשכנע את נוסעי הפנאי, הרגישים למחיר – לטוס.

כאשר עלו מחירי הנפט בצורה תלולה, מצאו חברות התעופה עצמן בין הפטיש לסדן, וניסו לפתות נוסעים, תוך ניסיון לשמור על רמת מחירים גבוהה, שלא כל כך צלח בגלל התחרותיות. במקביל הן קיצצו בהוצאות אחרות כולל תגמול לעובדים ואפילו פיטורין, שיצרו לא מעט סכסוכי עבודה.

מענקי הממשלות היו בהרבה מקרים המוצא האחרון להישרדותן של חברות התעופה, אם כי לא כל הממשלות היו מוכנות לתת מענקים. גם הבנקים חששו לתת הלוואות בזמני המגיפה הלא ברורים. יחד עם זאת צריך לזכור, כי מענקים והלוואות לא יצילו את חברות התעופה, אם הן לא נוקטות מהלכי פעילות ותוכניות החזר חובות מתאימים בהתאם למגבלותיהן.

שינויי אקלים, כמו חום ויובש באירופה, מגיפת הקורונה והיציאה ממנה והמלחמה באירופה מהווים עדיין רוח נגדית להתאוששות הכלכלה העולמית ותעשיית התעופה. שנת 2022 מעידה אומנם על חוסנה של תעשיית התעופה, למרות שהיא צפויה להפסיד השנה 9.7 מיליארד דולר.

התאוששות תעשיית התיירות. האומנם ? צילום freepik

התיירות שברירית ופגיעה לזעזועים

הארגון הבינלאומי לעבודה (International Labour OrganizationI  – ILO ), טוען בדו"ח שפורסם באפריל השנה, כי לאחר שנים של צמיחה והתרחבות המגזר התיירותי, הייתה למגיפת הקורונה השפעה הרסנית על מפעלי תיירות, על פרנסתם של עובדי תיירות ועל הקהילות והמדינות הנשענות על תיירות. המגיפה וההגבלות שהוטלו על נסיעות במטרה להאט את התפשטותה, חשפו את שבריריות התיירות ואת פגיעותה לזעזועים, בשל בעיות מבניות קיימות, רמות הפיצול הגבוהות והתלות ההדדית של עסקיה.

דוח ILO מתמקד בצורך בהתאוששות כוללת, בטוחה, גמישה, הוגנת ובת קיימא ובוחן את המגמות והמניעים הטכנולוגיים העיקריים המתקדמים שמשפיעים על תעשיית התיירות הגלובלית, ארגוניה ועובדיה שהם: דיגיטציה שזה הפיכת טפסים, מסמכים ותיקיות לדיגיטליים, דיגיטליזציה, שזה הפיכת תהליכים עסקיים לתהליכים דיגיטליים וטרנספורמציה דיגיטלית, שזה פיתוח מודלים עסקיים חדשנים, כאלה המתאימים לעידן הדיגיטלי ויצירת יתרון תחרותי ולמיצוב הארגון מול המתחרים החדשים, וגם –  שינויים דמוגרפיים ושינויי אקלים.

נתוני דוח יאט"א חודש יוני 2022

*התאוששות חזקה בביקושים של נוסעים, כאשר מספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (RPK – Kilometer Passenger Revenue) עלה ב-76.2% בהשוואה ליוני 2021.

*ה-RPK הבינלאומי גדל ב-229.5% בהשוואה לשנה הקודמת, ונתוני ה-RPK הפנים ארציים עלו ב-5.2% בהשוואה לשנה שעברה. רמות התנועה הפנים ארצית נמצאות כעת ב-18.6% מתחת לרמות שלפני המגפה של 2019.

*תפוסת הנוסעים בתעשיית התעופה היה ביוני 82.4%, שזו עלייה של 12.9 נקודות אחוז בהשוואה לשנה הקודמת וחזר ליותר מ-80% בממוצע לראשונה מאז ינואר 2020.

*במבט קדימה, הפתיחה המחודשת של השווקים באסיה פסיפיק תספק תנופה מחודשת להתאוששות הנוסעים העולמית, בעוד שאינפלציה ושיעורי ריבית גבוהים יותר עשויים בסופו של דבר להתחיל לדכא את הביקושים ולפגוע בנסיעות האוויריות.

Exit mobile version