Site icon IAS

התאוששות האטרקציות התיירותיות הטבעיות בעולם נותרה מעורבת

סלובניה: מערת פוסטוינה המרשימה שבדרום-מערב המדינה. צילום Depositphotos

תוצאות סקר שנערך לאחרונה בקרב מפעילי האטרקציות התיירותיות הטבעיות הגדולות בעולם, מערות ראווה, מצביעות על כך שההתאוששות מהמגיפה נותרה מאתגרת. בשנת 2021 נרשמו 120.8 מיליון מבקרים במערות, ירידה כוללת של 16% מהשיא שלפני המגפה ב-2019, שכלל 144 מיליון.

עם זאת, הביקורים במערות הראווה בארה"ב עלו ב-27%, מ-13.8 מיליון בשנת 2019 ל-17.5 מיליון בשנת 2021. ההנחה היא שהפתיחה המואצת של התיירות בארה"ב יחד עם הביקוש והדגש על בילוי בחיק הטבע. היו הסיבות להבדל.

כוח אדם ברחבי העולם נותר אתגר עבור מפעילי מערות ראווה המסתמכים על מדריכי טיולים ואנשי מקצוע בתחום האירוח. התעסוקה ברחבי העולם במערות הראווה ירדה ב-17% מרמת 2019, בעקבות אתגרי גיוס עובדים שממשיכים להיות אנדמיים בתעשיית התיירות כולה. עם זאת, ממצא מפתיע נוסף היה שההוצאה הישירה במערות התצוגה עלתה ב-7% בעולם (בתיקון לאינפלציה), מה שמצביע על כך שהמבקרים שכן הגיעו היו מוכנים להשקיע יותר על החוויה הכוללת.

לדברי ד"ר ג'ים פטריק, פרופסור בטקסס A&M: "הוצאה ישירה באטרקציה מקומית היא רק היבט אחד של ההשפעה שיש למערות על הכלכלות המקומיות. בדרך כלל, ההוצאות לא עוצרות באטרקציה מכיוון שמבקרים מבלים לעתים קרובות בבתי עסק אחרים באזור כולל מסעדות, בתי מלון, חנויות ועוד. מכיוון שהוצאות תיירות הן גם כסף ממנו נהנית הקהילה, יש להן גם השפעות כפולות (מעבר להוצאה ישירה) מכיוון שכסף שמוציאים במערה יכול לעתים קרובות לזלוג לשאר הקהילה. לפיכך, ההשפעה הכלכלית של תעשיית המערות גבוהה בהרבה מסתם הוצאה ישירה".

איגוד מערות התצוגה הבינלאומי (ISCA) ואיגוד המערות הלאומי (NCA) בארה"ב חברו יחד כדי לסקור יותר מ-1500 מערות ראווה ברחבי העולם. המשיבים ייצגו 10% ממערות הראווה בעולם ושליש ממערות בארה"ב, פחות מערות בדרום מערב אסיה. מפעילים בדרום מערב אסיה לא הגיבו לסקרים, למרות שהמאמצים ממשיכים לשמור על קווי תקשורת פתוחים. הסקר של השנה בא בעקבות מאמץ משנת 2020 לבסס קו בסיס של התעשייה והשפעתה, ולהראות את השפעת המגיפה העולמית על מוקדי התיירות הללו. סקר 2022 עוקב אחר התעשייה, עוקב אחר התאוששות, צמיחה, ולמרבה הצער, סגירות ברחבי העולם של פלאי הטבע הייחודיים הללו.

"הגבלות קיבולת מתמשכות גרמו לאתגרים אמיתיים למערות ברחבי העולם", אמר פרידריך אודל, נשיא ISCA. "כמה מערות עדיין סגורות; לאחרים יש הנחיות מתמשכות שמונעות מהם לפעול באופן מלא. זה מקשה עליהם לחזור לרמת ביקור טרום-מגפה".

"מערות תצוגה הן יותר מפלאי טבע ייחודיים", אמר ג'ו קלימצ'ק, נשיא NCA. "הם ממלאות זמן רב תפקיד כלכלי חשוב כמנועים גם לתיירות המקומית. למרות שברור שרמה מסוימת של התאוששות החלה, עדיין יש לנו כברת דרך ללכת".

הפארק הלאומי מערת מאמות'. צילום Depositphotos

הממצאים כללו:

ביקורים

בשנת 2021, כ-120 מיליון אנשים ביקרו במערות ראווה ברחבי העולם, ו-17.5 מיליון בארה"ב. מדובר בירידה מהשיא של 2019 שכלל 144 מיליון ברחבי העולם, אך עלייה מהמספרים של 2019 בארה"ב, שכללו 13.8 מיליון. בהתחשב בכך שב-2020  כ-94% ממערות הראווה ברחבי העולם נסגרו עקב נגיף הקורונה, ההתאוששות עד כה היא אינדיקטור מלא תקווה להמשך אפשרויות להחלמה מלאה.

השפעה כלכלית ישירה

מערות הראווה הניבו הוצאות ישירות של מבקרים בשווי 2.14 מיליארד דולר ברחבי העולם ו- 382.1 מיליון דולר בארה"ב, עלייה של 7% ו-3% בהתאמה בתיקון לאינפלציה. ההוצאה הזו משקפת רק הכנסות למערות וההשפעה בקהילות המקיפות את היעדים הללו היא גם משמעותית. מסעדות, בתי מלון ועסקים מקומיים רבים אחרים, כמו גם גופים ממשלתיים מקומיים, כולם נהנים מההוצאות המבקרים בקהילות סביב מערות התצוגה.

מקומות תעסוקה

במהלך הסגירות ב-2020, כ-40,000 אנשים איבדו את מקום עבודתם במערות ראווה ברחבי העולם ולמעלה מ-3,400 בארה"ב. המספר הנמוך בארה"ב נבע בעיקר מתוכנית ההגנה על משכורת שהוקמה בארה"ב. מערות הראווה ברחבי העולם ב-2019 העסיקו 69,000. החדשות הטובות הן שכמעט 57,000 מהמשרות הללו חזרו (כולל 7,600 בארה"ב), אולם הגיוס עדיין מאתגר כאשר שני שלישים מהמשיבים מציינים שיש להם יותר משרות ממועמדים.

המשיבים בסקר ייצגו דגימה של מערות ראווה ב-195 מדינות על פני שש יבשות, כולל אירופה, אסיה, אוקיאניה, צפון ודרום אמריקה ואפריקה. המשתתפים כללו מגוון רחב של מערות ראווה בבעלות ממשלתית ובבעלות פרטית עם רמת ביקור שנעו מאפס (מערות שעדיין אינן מסוגלות להיפתח עקב מגבלות מקומיות) ליותר מ-500,000.

Exit mobile version