Site icon IAS

הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג

ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה. צילום עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, התכנסה הבוקר (ב') לדיון שעסק בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. היו"ר מרגי, שיזם את הדיון, הזכיר כי ישנן שתי חלופות מרכזיות, האחת ברמת דוד, שסופגת התנגדות מכל הצדדים, לעומת חלופת נבטים שזוכה לתמיכה כמעט גורפת למעט מערכת הביטחון. הוא ציין, כי חלופת נבטים היא טובה יותר וזולה יותר.

מנהל רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, אמר כי החלטת הממשלה 2050, משנת 2014, הייתה להקים שדה משלים לנתב"ג כאשר המיקום המועדף הוא רמת דוד. ההחלטה הורתה לשר התחבורה לבצע בדיקת היתכנות ולהתחשב בצרכי מערכת הביטחון. הוא אף ציין כי ועדה של מנהל התכנון, בראשות אילנה שפרן, בדקה 21 יעדים אפשריים וקבעה כי שתי חלופות יועברו להמשך בחינה – רמת דוד ונבטים שמקודמים במקביל.

סמנכ"ל תעופה בחברת נתיבי ישראל, יעקב יופה, אמר כי על החברה הוטל לקדם שתי תכניות במקביל וכרגע החברה נמצאת בשלב בחינת החלופות אותן תציג למועצה הארצית לתכנון ובנייה. עם זאת הוא ציין כי בשל הגבלות התעופה, בנבטים לא מתאפשר חיים בצוותא עם המערכת הצבאית. "אם אתם כל כך משוכנעים בכך למה בכלל התחלתם לבחון שתי חלופות", שאל היו"ר מרגי. יופה השיב: "אנחנו זרוע ביצועית, נתנו לנו משימה ועשינו אותה. אפשר לבנות בנבטים שדה אזרחי, בתנאי שהשדה הצבאי יזוז ממקומו". היו"ר מרגי אמר בתגובה: "תצטרכו לעבוד קשה כדי לשכנע אותנו שלא ננעלתם על חלופת רמת דוד".

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי שרת התחבורה שקלה שיקולים נוספים, כקובעת מדיניות, והנחתה שלאור המעבר של אוכלוסיות לדרום ראוי שגם השדה המשלים יוקם בדרום. הוא הוסיף כי השרה אמרה כי אם ניתן להקים את השדה המשלים בנבטים אז מה טוב, אך אם יש בעיה בנבטים יש למצוא מקום אחר בדרום שהוא לא שדה רמון.

נציג משרד הביטחון, אלון יפרח, אמר כי אפילו הבירור של חברת נתיבי ישראל מעלה את הקושי בחלופת נבטים. עם זאת, הוא הוסיף כי שר הביטחון הנחה את נציגי המערכת הרלוונטיים לבחון חלופות נוספות בדרום, על אף הקושי בנבטים. לדבריו, "הקושי בנבטים הוא מעבר לעניין של נוחות כזו או אחרת".

ראשי הרשויות מצפון ודרום הביעו כמעט כולם תמיכה באופציית נבטים. ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, אמר כי השדה בנבטים זול יותר מרמת דוד ב-18 מיליארד שקל. ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, אמר כי נדמה שקבעו את החץ במקום ועכשיו רק מציירים את המטרה.

מנהלת אגף תחבורה במנהל התכנון, שעמדה בראש הוועדה שבחנה חלופות למיקום שדה התעופה המשלים לנתב"ג, אילנה שפרן, הסבירה כי שדה אחד כמשלים לנתב"ג לא יספיק ולכן מקודמות שתי תכניות. לדבריה, שתי התכניות נמצאות באותו שלב – של המתנה לתסקיר השפעה על הסביבה. יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, הצטרף גם הוא לדברים ואמר כי השאלה היא לא איזה מהשדות יקום, אלא איזה שדה ייבנה קודם כי חייבים את שני השדות הללו לפחות. יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, הוסיף כי צריך להכין לכל חלופה גם תסקיר השפעה על הבריאות.

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי לא מדובר בהתנגדות על רקע נימב"י (לא בחצר שלי), שכן יש כאלה שכן רוצים את השדה אצלם בחצר. היא הוסיפה, כי נדמה שמקדמים שתי חלופות רק מהפה אל החוץ, ולמעשה יש רק חלופה אחת שמתקדמת ויש נסיגה מחלופת נבטים במסווה של חלופה אחרת בנגב. היו"ר מרגי העיר ואמר: "אם השדה לא יהיה בנבטים לא יהיה כלום".

ח"כ רם בן ברק אמר כי צריך לבטל את החלטת הממשלה 2050 ולקדם החלטה חדשה. הוא הוסיף כי לא צריך לקבל את כל מה שאומרים במשרד הביטחון כתורה מסיני, וציין כי פורשי המערכת אומרים שניתן לבחון את חלופת נבטים ואפשר לחיות איתה. ח"כ קרן ברק הוסיפה כי רק בחלם יכולים לחשוב על תסריט הזוי כמו שקורה בישראל. "כשלצה"ל אין תשובות טובות אז הוא מתחיל לדבר על הדברים הסודיים", אמרה. ח"כ טלי פלוסקוב, לשעבר ראש עיריית ערד, שאלה איך יכול להיות שאנשי מערכת הביטחון אומרים משהו אחד כשהם בתוך המערכת, ומשהו אחר לאחר שהם פורשים. ח"כ שלמה קרעי אמר כי גם ראש הממשלה וגם שרת התחבורה, יחד עם ראשי הרשויות, מסכימים שצריך לפתח את הנגב ולהקים בו את השדה הנוסף.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תומכת בפיתוח שדה תעופה משלים בנבטים, וקוראת לממשלה לבטל את החלטה 2050, הקובעת עדיפות להקמת השדה ברמת דוד. הוא הוסיף, כי "הוועדה מברכת על החלטת שרת התחבורה להקים את השדה המשלים לנתב"ג בנגב ומברכת גם את שר הביטחון על הנחייתו לבחון חלופות נוספות לנבטים בדרום. הוועדה קוראת למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכין עבודת מטה בעניין, בשיתוף כל הגורמים, ולהגיש מסקנותיה לוועדה עד לתחילת דצמבר. כמו כן מבקשת ממנהל התכנון להעביר אליה את תסקירי ההשפעה על והבריאות שיוכנו עבור שתי החלופות".

 

Exit mobile version