Site icon IAS

הפלייתם לרעה של משרדי הנסיעות, מארגני התיירות וסוכני הנסיעות

יואל רזבוזוב - שר התיירות. צילום בנוביץ' תקשורת, משה חרמון

מכובדינו,

הנדון: הגבלות קשות חדשות על הכניסה והיציאה מהארץ והפלייתם לרעה של משרדי הנסיעות, מארגני התיירות וסוכני הנסיעות בישראל בקבלת מענקים בגין הימשכות משבר נגיף קורונה – קריאה להתערבותכם הדחופה

בשמה של מרשתנו, התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל ("ההתאחדות"), אנו מתכבדים לפנות אליכם באופן בהול, כלדקמן:

1.ביום 3.8.2021 אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת צו להוספת 18 מדינות לרשימת המדינות שמחוסנים ומחלימים מוירוס קורונה השבים מהן ידרשו לבידוד. החלק הארי ממדינות אלה נמנה על היעדים הפופולאריים ביותר לנוסע ולתייר הישראלי, ודאי בחודשי הקיץ.

2.בשעות הערב של אותו יום, כונסה ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה (קבינט הקורונה) והחליטה על שורה של מגבלות חדשות במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה, ובין היתר כדלקמן[1]:

"כניסה ויציאה מן הארץ:

מדינות אדומות – איסור טיסה גורף, למעט מקרים שיאושרו ע"י ועדת חריגים.

 מדינות כתומות – תורחב רשימת המדינות כך שייכללו בה מרבית מדינות העולם, וחזרה מהן תחייב בידוד, הן למחוסנים והן למחלימים.

מדינות ירוקות – תוגדר רשימה מצומצמת ביותר של מדינות ירוקות, אשר החזרה מהן תחייב בידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית."

3.פרסומו של הצו ופרסומה של החלטת קבינט הקורונה, פוגעים פגיעה קשה ובלתי מידתית נוספת במשרדי הנסיעות, במארגני התיירות ובסוכני הנסיעות בישראל, אשר מטה לחמם נשבר או נשחק עד דק בשנה וחצי האחרונות. הנחיית קבינט הקורונה להפוך את מרבית המדינות בעולם (לרבות מדינות שהמצב בהן טוב יותר מאשר בישראל), למדינות שהחזרה מהן מחייבת בידוד מלא של שבוע לכל הפחות גם של מתחסנים וגם של מחלימים מוירוס הקורונה, לוקה, בכל הכבוד, בשרירותיות ובחוסר סבירות קיצוני.

4.הפגיעה היא קשה במיוחד, בשים לב לכך שממשלת ישראל קיבלה לאחרונה החלטה על מענקים בשיעור של עשרות מיליוני שקלים למגזרים אחרים בתעשיית התיירות, אשר מוסיפים להיפגע מהשלכות נגיף קורונה ומהמגבלות על הכניסה לישראל – תוך התעלמות בוטה ממשרדי הנסיעות, ממארגני התיירות ומסוכני הנסיעות, בניגוד לדין ותוך אפליה פסולה.  

5.התערבותכם הדחופה נדרשת על מנת להבטיח שמגבלות הכניסה והיציאה מישראל יהלמו את הוראות הדין, כך שחובת הבידוד המלא תחול רק על מי ששב ממדינות שהממשלה שוכנעה לגביהן, על יסוד נתונים מבוררים היטב, ועל יסוד קריטריונים אחידים, כי קיימת סכנה של ממש בכניסה ללא בידוד מלא, ודאי למחלימים ומחוסנים; וכדי להקטין את נזקיהם הכבדים מנשוא של משרדי הנסיעות, מארגני התיירות וסוכני הנסיעות בישראל, בין היתר על-ידי קביעת מתווה למתן מענקים גם להם.  

נעמוד על הדברים ביתר פירוט.

התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, אשר פועלת כמלכ"ר, מאגדת מאות משרדי נסיעות ומארגני תיירות ומשמשת ביתם של אלפי סוכני נסיעות (לשם הנוחות נכנה את כולם יחד: "משרדי הנסיעות"). ענף משרדי הנסיעות מעסיק בימים כתיקונם כ-8,000 עובדים. ההתאחדות פועלת מטעם משרדי הנסיעות כנציגתם הרשמית והמוסמכת בפני כנסת ישראל, מוסדות ממשלתיים בישראל ומחוצה לה, ארגונים ציבוריים, כלכליים ומשפטיים בישראל ובעולם, מדינות זרות, שגרירויות וקונסוליות.

7.משבר נגיף קורונה פגע יותר מכל בענף התעופה ובענף התיירות.

בחודשים האחרונים חזרו מרבית ענפי המשק לפעול, בעוד ענף התיירות היוצאת והנכנסת (כמו ענף התעופה), לאחר שיתוק של כשנה וחצי, נמצא עדיין בשיאו של המשבר ללא יכולת להשתקם באופן עצמאי, ללא יכולת העוסקים בו לתכנן קדימה וללא יכולת להבטיח לעובדים ביטחון תעסוקתי כלשהו.

8.גורם עיקרי למצבו הקשה של הענף, ובתוך כך למצבם הקשה של משרדי הנסיעות, הוא המגבלות המוטלות על ידי המדינה על כניסה ויציאה מהארץ, ובהן: איסור מוחלט על יציאה למדינות מסוימות; איסור ולאחר מכן הגבלות נוקשות על כניסת תיירים לארץ; חסמים ופרוצדורות מגבילות המשתנות חדשות לבקרים, לרבות – חובה בבדיקות רבות ויקרות, חובת בידוד גם למתחסנים ולמחלימים מהנגיף ומגבלות על נסיעה עם ילדים. תוצאתם הישירה של כל אלה היא ירידה חדה ומתמשכת בהיקף פעילותם של משרדי הנסיעות. די בבחינת נתוני נתב"ג לפיהם בחודש יולי – התקופה העמוסה ביותר בשנה – היקף הפעילות בשדה עמד על כ-20% מהיקף הפעילות בתקופה המקבילה בשנת 2019.

9.בסוף חודש יוני הסתיים תוקפה של תוכנית הסיוע ורשת הביטחון הכלכלי שיצרה הממשלה הקודמת לטובת כלל הנפגעים במשק בגין השפעות משבר נגיף קורונה. לצד זאת, הממשלה הבינה שבענף התיירות נמצא המשבר בשיאו, בעיקר נוכח המגבלות שהיא עצמה מטילה. לפיכך, ביום 25.7.2021 התקבלה החלטת ממשלה מס' 175, בה נקבע, כי נוכח התמשכות משבר הקורונה והפגיעה בתעשיית התיירות, על משרד התיירות להאריך את הסיוע לענף התיירות עד לחודש דצמבר 2021.

10.אלא שלתדהמת משרדי הנסיעות, מענקים אלה, בשיעור כולל של לפחות 60 מיליון ₪, יינתנו לפי החלטת הממשלה אך ורק לבתי מלון ולמארגני תיירות נכנסת, ויפסחו על המגזר הרחב של משרדי הנסיעות ואלפי עובדיהם. זאת, ללא כל הסבר, ועל אף שבכל פורום מצהירים גורמי הממשלה ומקבלי ההחלטות כי יש להגיע לפתרון מצוקתם הקשה של משרדי הנסיעות.

יתר על כן, בהודעה משותפת של משרד האוצר ומשרד התיירות מיום 25.7.2021 בדבר החלטת הממשלה[2] נמסר כי: "כעת המשרדים פועלים במשותף במטרה למצוא רשת ביטחון הולמת, באם יעלה הצורך, לענף התעופה ולשאר עובדי תעשיית התיירות." ההכרה במצוקתם של "שאר עובדי תעשיית התיירות", בהם משרדי הנסיעות, מחדדת את התמיהה על החרגתם מהחלטת הממשלה.

12.למעשה, על פני הדברים, ברור כי במצב הנוכחי, העוסקים ב"תיירות יוצאת" נפגעים אף יותר מחבריהם העוסקים בתיירות פנים. חלקם הגדול של בתי המלון ומתקני האירוח בארץ מלאים עד אפס מקום (ואנו מברכים על כך). בנסיבות אלה, הותרתם של משרדי הנסיעות מחוץ למעגל מקבלי הסיוע צורמת במיוחד.   

13.החרגה זו של משרדי הנסיעות מרשימת מקבלי המענקים, עולה כדי אפליה פסולה, העומדת בניגוד לחובת השוויון. הזכות לשוויון הוכרה בישראל כזכות-על בעלת מעמד מיוחד, המהווה אחד מעמודי התווך של המשטר במדינה[3].

14.הפגיעה בשוויון בענייננו בולטת במיוחד בהיעדרו של קריטריון כלשהו אשר מבחין בין העובדים השונים בענף התיירות, אשר נפגעים מהמשך משבר נגיף קורונה. יפה לכאן פסק דינו של בית המשפט העליון בבג"ץ 8300/02 נסר נ' ממשלת ישראל (פורסם בנבו, 22.5.2012; פסקה 36 לפסק דינה של כב' הנשיאה ד' ביניש):

"מן החובה החלה על המדינה לנהוג בשוויון בהקצאת משאבים – או למצער לחלקם בהתאם להבחנות רלוונטיות – נגזרת החובה להנהיג קריטריונים על-פיהם יוגדרו תנאי הזכאות והיקפם המשתנה של המשאבים המוקצים … חלוקת משאבים ללא קריטריונים יוצרת מראית עין של חלוקה שהיא שרירותית, שאין בה הגיון פנימי ושאינה מבוססת על הבחנות רלוונטיות."

15.התערבותכם הדחופה נדרשת להסרת האפליה ולקביעת מתווה למתן מענקים גם למשרדי הנסיעות.

16.הפגיעה במשרדי הנסיעות מחריפה והולכת כאמור נוכח אימוצן של מגבלות חדשות על הכניסה והיציאה מישראל. ביום 3.8.2021 אישרה כאמור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת צו להוספת 18 מדינות לרשימת המדינות שמחוסנים ומחלימים מוירוס קורונה השבים מהן ידרשו לבידוד[4]. בין היתר מדובר באוקראינה, איטליה, איסלנד, ארצות הברית, בולגריה, גרמניה, הולנד, יוון, מצרים, צ'כיה וצרפת. הצו צפוי להיכנס לתוקפו באופן כמעט מידי (ביום 11.8.2021). די בעיון חפוז ברשימה כדי להבין שמדובר בעיקר ביעדים הפופולאריים ביותר לתיירים ישראלים בעונת החופשות.

17.לא עברו אלא כמה שעות, ואז פורסמה החלטת קבינט הקורונה, להטיל מגבלות חדשות ובין היתר, כמפורט למעלה, להטיל חובת בידוד מלא (!) על השבים ממרבית מדינות העולם אשר יהפכו, לפי ההחלטה "כתומות" (לרבות מדינות שמצבן טוב מהמצב בישראל), ולרבות למחוסנים ולמחלימים[5].

18.מדובר במגבלות קשות, אשר לוקות בחוסר סבירות קיצונית, וכרוכות בפגיעה פסולה ובלתי מידתית בזכויות יסוד חוקתיות, בהן זכות הכניסה לישראל והיציאה ממנה (סעיף 6 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו); זכות הקניין של משרדי הנסיעות (סעיף 3 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו), וזכותם לחופש עיסוק (חוק יסוד: חופש העיסוק).  

19.הפגיעה במשרדי הנסיעות הייתה מידית ודרמטית: מרגע פרסום הצו ופרסומן של הנחיות קבינט הקורונה, חוו משרדי הנסיעות אלפים רבים של ביטולי נסיעות, ועצירה מוחלטת של הזמנות לחופשות ולנסיעות, והכל בעונה שהייתה אמורה להיות העונה הבוערת ביותר בשנה.

20.מדובר, הלכה למעשה, בסגירה שקטה של שמי המדינה. קביעת חובת בידוד מלא על השבים ממרבית מדינות העולם תעצור את היציאה והכניסה ממדינת ישראל ואליה באופן כמעט מוחלט. מעטות מדינות העולם אשר נקטו באמצעים כה קיצוניים, אך במדינות הבודדות שכן פעלו כך, קיבלו כלל הגורמים בענף התיירות, והתעופה לרבות משרדי נסיעות ומארגני תיירות, מענקים בשיעור לא מבוטל[6].

21.הטלת מגבלות כאלה, באופן גורף, על מרבית מדינות העולם, לוקה גם בשרירותיות ובחוסר סבירות קיצוני.

22.יפה לכאן במיוחד פסק דינו של בית המשפט העליון  בבג"ץ 1107/21 אורן שמש ו-11 אח' נ' ראש הממשלה מר בנימין נתניהו (נבו 17.03.2021), שם קבע בית המשפט העליון כי תוקפן של תקנות אשר הגבילו את הכניסה והיציאה מישראל במסגרת ההתמודדות עם נגיף קורונה לא יוארך, נוכח הפגיעה הבלתי מידתית בזכויות יסוד, ללא תשתית עובדתית מספקת. בית המשפט העליון קבע, שפגיעה כזו ב"ליבת" זכויות היסוד מחייבת הקפדה על מידתיות ועל ביסוס עובדתי. יתרה מכך, נקבעה התראת בטלות כדלקמן:

"ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל ועל היציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים."

23.פרוטוקול הדיון בקבינט הקורונה טרם פורסם. יחד עם זאת, ברי כי הטלת מגבלות כה גורפות על הכניסה לישראל, אינה יכולה לעמוד במבחני המידתיות כפי שמורה הדין.

24.התערבותכם הדחופה נדרשת, אפוא, כדי להבטיח שהמגבלות על הכניסה לישראל ועל היציאה ממנה יהלמו את הוראות הדין. בין היתר נדרש לקבוע כי חובת בידוד תחול רק על מי ששב ממדינות שהממשלה שוכנעה לגביהן, על יסוד נתונים מבוררים היטב, ועל יסוד קריטריונים אחידים, כי קיימת סכנה של ממש בכניסה ללא בידוד, ודאי למחלימים ומחוסנים.

25.ככל שלא יתקבל מענה ענייני למכתבנו זה תוך 5 ימים מיום קבלתו, בכוונת מרשתנו לפנות למיצוי זכויותיהם שבדין של משרדי הנסיעות בערכאות משפטיות. 

ברגשי כבוד,

 

_____________       ___________

אסף פריאל, עו"ד         יובל בשן, עו"ד

תדמור, לוי ושות', משרד עורכי-דין

 

[1] כפי שפורסם באתר משרד ראש הממשלה, https://www.gov.il/he/departments/news/spoke_corona_com030821.

 

[2] https://www.gov.il/he/departments/news/press_25072021.

[3] בג"ץ 6304/09 לה"ב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל נ' היועץ המשפטי לממשלה (פורסם בנבו, 2.9.2010)

[4] צו בריאות העם (נגיף קורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 42), התשפ"א – 2021 ("הצו").

[5] כפי שפורסם באתר משרד ראש הממשלה, https://www.gov.il/he/departments/news/spoke_corona_com030821.

[6] למשל באוסטרליה, ראו: https://www.afta.com.au/uploads/834/grant-guidelines-consumer-travel-support-program-final.pdf

Exit mobile version