Site icon IAS

המרוויחות והמפסידות העיקריות מקו טיסות ישיר בין ישראל והאמירויות

אמירייטס ואיתיחאד, חברות התעופה של איחוד האמירויות . צילום Depositphotos

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו,  הודיע אתמול (ה') על הסכם היסטורי עם איחוד האמירויות וכנון יחסים דיפלומטים ונורמליזציה מלאה. משלחות של ישראל ואיחוד האמירויות ייפגשו בימים הקרובים כדי לחתום על הסכמים בתחומי הבריאות, ביטחון, טכנולוגיה, תרבות, אנרגיה, תיירות ותעופה (טיסות ישירות). איחוד האמירויות, מעצמת נפט הממוקמת בצפון – מזרח חצי האי ערב, היא פדרציה של 7 אמירויות: אבו דאבי (הבירה), דובאי, פוג'יירה, ראס אל-ח'ימה, שארג'ה, אום אל-קיוין ועג'מאן.

ההשלכות בנושא תיירות וטיסות עם כניסתן למשחק של שתי ענקיות תעופה כמו אמירייטס ואיתיחאד תשנה את מאזן הכוחות של השחקניות האזוריות הפועלות כיום: חברות התעופה הישראליות, טורקיש איירליינס, רויאל ג'ורדניאן ואחרות.

אמירייטס (Emirates), חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות שבסיסה בדובאי היא אחת מחברות התעופה הטובות בעולם הפועלת בסטנדרטים גבוהים. החברה הטיסה 56 מיליון נוסעים בשנים 2019-2020. מחזיקה צי של 270 מטוסים, מפעילה טיסות ל-250 יעדים ומעסיקה כ-60,000 עובדים.

איתיחאד איירווייז (Etihad Airways), חברת התעופה הלאומית של נסיכות אבו דאבי, שבסיסה כאמור באבו דאבי עטורת תארים ונחשבת גם היא לאחת מהטובות בעולם. הצי מונה 103 מטוסים, החברה מפעילה טיסות לכ-90 יעדים ומעסיקה כ-25,000 עובדים.

בעקבות קריסת תעשיית התעופה בעידן הקורונה. המרוויחות העיקריות מההסכם תהיינה חברות התעופה של איחוד האמירויות, אמירייטס ואיתיחאד איירווייז.  חברות התעופה שניזוקו במיוחד בתקופת הקורונה, גם משום שהן מפעילות צי מטוסים רחבי גוף המטיס כמות גדולה של נוסעים בכל טיסה. סביר להניח שערב הסעודית תעניק להן מעבר בשטח האווירי שלה כפי שעשתה עם אייר אינדיה בזמנו.

חברות התעופה של האמירויות תצענה לנוסעים הישראלים גשר זהב למזרח ומעבר לו, יתכן במחירים אטרקטיביים וזרם גדול של מטיילים לפדרציה תלווה בהכנסות לא מבוטלות, כמו שרק הישראלים יודעים לבזבז במרכזי הקניות ובבתי המלון.  התנועה בשדה התעופה הבינלאומי של דובאי קרסה במהלך שיא מגפת הקורונה והנוסעים הישראלים יכולים להעניק לו חמצן שיביא להתאוששות מהירה יותר.

בשנה שעברה כ-2 מיליון נוסעים ישראלים טסו מתל אביב למזרח, דרום אפריקה, אסיה ואוסטרליה באמצעות טיסות ישירות של אל על, היינן, אייר אינדיה, אתיופיאן איירליינס וקוראין אייר- יעדים שחברות התעופה של האמירויות תוכלנה לשרת. מנגד, למעלה ממיליון נוסעים טסו בטיסות לא ישירות באמצעות איירופלוט, טורקיש, קתאי, אתיופיאן ורויאל ג'ורדניאן.

פתיחה עתידית של קו תעופה דובאי – תל אביב והפעלתו ע"י אמירייטס או איתיחאד תפגע בעיקר בנתח השוק של טורקיש איירליינס ורויאל ג'ורדניאן בישראל המטיסות כמות גדולה של נוסעים מישראל למזרח. רג'פ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה איים כבר בסגירת השגרירות בבירת האמירויות נוכח התנהגותה "הצבועה" של האמירויות, לדבריו.

המשך הסגירה של שמי מדינות ערב, בעיקר של ערב הסעודית, למטוסי חברות התעופה הישראליות תקשה עליהן לעמוד בתחרות מול החברות מהמפרץ, בדיוק כמו מול אייר אינדיה המפעילה טיסות מתל אביב להודו בזמן קצר, כשעתיים פחות, בהשוואה לאל על.

רמזים שקיבלנו מראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מדינות נוספות כמו בחריין, עומאן וסודן תצטרפנה לחגיגת השלום הם עדיין מוקדמים מידי, בדיוק כמו פתיחת שמי ערב הסעודית בפני חברות התעופה הישראליות. האתגר של חברות התעופה הישראליות הוכפל וכבר לא מדובר רק בהישרדות בעקבות משבר הקורונה, אלא בתחרות נוספת וקשה על קווי תעופה ליעדי מסחר ופנאי.

Exit mobile version