Site icon IAS

הממשלה תתקשה לעזור למשרדי הנסיעות נקודתית

סוכנת נסיעות . צילום freepik

משרדי הנסיעות נמצאים מאז פרוץ מגפת הקורונה  במשבר כלכלי שלא היה כדוגמתו הן בעומקו והן במשך הזמן שהוא נמשך. גם לא רואים סימנים שהמשבר אמור להסתיים לקראת הקיץ, שיא עונת התיירות . כתוצאה מכך ישנה הערכה בענף, כי כ-30% -40% מהמשרדים יתקשו לחזור ולחדש את פעילותם. קריאת התאחדות משרדי התיירות ויועצי התיירות לעזרה נקודתית ממשלתי נכונה, אך עם גירעון מצטבר של 169.4 מיליארד שקל, כל ממשלה תתקשה מאוד לעזור לענף מעבר למה שניתן לכלל הציבור.

התקווה היחידה של משרדי הנסיעות שברגע שהשמים יפתחו ללא מגבלות ימהרו הישראלים לטוס לחו"ל. מה גם, נכון להיום, שכל התחזיות לירידה בצריכה ושינויים בהרגלי הקניות בגלל משבר הקורונה התבדו ומקומות הבילוי והקניונים עמוסים. אבל, בינתיים תחום התיירות בעולם צולע בלשון המעטה.

הגירעון הממשלתי

מרץ 2021 – בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש מרץ נמדד גירעון בסך של כ-11.4 מיליארד שקל, בהשוואה לחודש מרץ אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של כ-15.9 מיליארד שקל.

הגירעון המצטבר בשנת 2021 – בחודשים ינואר – מרץ הוא בסך של כ-22.4 מיליארד שקל בהשוואה לגירעון בסך של כ-13.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2020 – מרץ 2021) עומד על כ-12.1% אחוז מהתוצר, שזה גירעון בסך של כ-169.4 מיליארד שקל. בהשוואה ל-12.4% מהתוצר (כ-173.9 מיליארד ₪) בחודש פברואר, שזו אומנם ירידה אך עדיין עול כבד על הממשלה, שאין לה עדיין תקציב.

חזרה להיקפי גירעון נמוכים כפי שהיו לפני המשבר, בסביבות 3% תוצר ואפילו פחות מכך, אינה צפויה להתרחש בשנים 2021- 2022, ואולי אף בשנים שאחרי.

תוכנית הסיוע הממשלתית להתמודדות עם משבר הקורונה פועלת גם השנה (המיועדת גם עבור משרדי הנסיעות), לכן, החוב הציבורי צפוי לגדול. לאור זאת, ההערכה של קרן המטבע הבינלאומית בתחילת החודש הזה עמדה על יחס חוב תוצר של 78% בשנת 2021.

מתקיימים מעמלות

משרדי הנסיעות מתקיימים ממכירת תיירות ושירותים הקשורים לנסיעות לציבור מטעם ספקי נסיעות תחבורה ותעופה שונים, מהם הם מקבלים עמלות. בנוסף לפעילויות תיירותיות בתחום הפנאי והנסיעות העסקיות, הם מספקים גם שירותי לינה ותחבורה, כמו גם טיפול בלוגיסטיקה של נסיעות שהוזמנו. סוכנויות הנסיעות פועלות במשרדים וגם באופן מקוון .כמו כל ענף התיירות גם משרדי הנסיעות מתבססים על הזמנות לטווח ארוך, היוצרות תזרים שמשפר את פעילותם. בכל התחומים שהזכרנו הפעילות מזערית, שפוגעת ישירות בהכנסות. גרוע מכך, אין היום סימנים שלקראת שיא עונת הקיץ תחול השתפרות במצב.

אמון לקוחות

אמון הלקוחות הוא נושא קיומי עבור ענף הנסיעות בכלל וענף משרדי הנסיעות בפרט. כשפרץ משבר הקורונה התפרסמו בעולם באביב ובקיץ 2020 תמונות של תיירים תקועים. זה הפחיד מטיילים רבים אז וגם היום הוא עדיין מפחיד. כתוצאה מכך החלו משרדים להבטיח ללקוחות ביטולי טיולי חבילה ללא תשלום, אם יהיו אזהרות נסיעה ליעדי החופשה שהם הזמינו. זה אומנם נותן למטיילים תחושת ביטחון גדולה יותר, אך עבור רבים נותרה אי וודאות: האם נסיעות בינלאומיות תהיה אופציה בקיץ הקרוב? ואם כן, באילו תנאים?

קשה לחזות מה יהיה הקיץ

אין אפשרות היום לחזות מה יהיה בשוק התיירות בקיץ הקרוב. מדי פעם מגיחים מוטציות חדשות, ועדיין מתקיימים ויכוחים בעולם אודות דרכוני החיסון. מה גם שאזהרות נסיעה ממדינות שונות, הופכות את מתן תחזיות מדויקות לעונת הקיץ לבלתי אפשרי. נכון לעכשיו, ישנן מדינות באירופה ובמקומות אחרים השוקלות אפילו להחמיר את הגבלות הנסיעות.

האטרקטיביות של יעדי החופשה, תלויה בדרישות ההסגר האפשריות, בכמות הגבוהה של זיהומי נגיף הקורונה במדינות היעד ובשיעור החיסונים המקומי. מתברר גם, כי ההיבט הבטיחותי-בריאותי, שבעבר מילא תפקיד מינורי, הפך לחשוב מאוד עבור הנופשים.

Exit mobile version