Site icon IAS

הממשלה החליטה: פינוי שדה דב נדחה בפעם הרביעית

פינוי שדה דב נדחה בפעם הרביעית. צילום יח"צ

שדה דב ייסגר הלילה. כך החליט ראש הממשלה צילום יח"צ

פינוי שדה דב נדחה בפעם הרביעית, יום לאחר שהממשלה החליטה שהפעילות הצבאית בשדה דב תופסק בחודש יולי 2019, ודחתה גם בשנה את הקמת המסוף הזמני. היום תדון הוועדה המחוזית בתוכנית המורחבת שמקדמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לרובע שדה דב יחד עם חלופת חולדאי החדשה להמשך הפעילות האזרחית בשדה דב.

החלטת הממשלה

הממשלה דנה אתמול בטיוטת חוק שדה התעופה דב הוז והחליטה לאשר עקרונית את טיוטת החוק באופן שיקבע, כי מועד סיום ההקמה של המסוף הזמני יהיה עד לסוף יוני 2019.

במקביל החליטה הממשלה להסמיך את ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר, על דעת הממשלה, את הנוסחה הסופית של הצעת החוק שתוגש לכנסת ולבקש מוועדת הכנסת להקדים את הדיון בהצעת החוק ומהוועדה להתיר את הקריאה השנייה בהצעת החוק ביום הנחתה על שולחן הכנסת. הכוונה היא לתקן את החלטה מס' 2392 של הממשלה מיום 4 בינואר 2015, כך שבנספח א' להחלטה, מועד הפינוי הצפוי לעניין חלק ב' בשדה דב יהיה חודש נובמבר 2019.

עוד הוחלט, בהתאם להוראות סעיף 2(ב) לחוק שדה התעופה דב הוז (הוראות מיוחדות), התשע"ז-2017, לרשום את הודעת שר הביטחון לשר התחבורה והבטיחות בדרכים על הפסקת פעילות התעופה הצבאית בשדה התעופה דב הוז החל מיום 1 ביולי 2019.

עלות בניית המסוף הזמני

ראשי הערים במאבק נגד סגירת שדה דב . יח"צ

מעריכים, כי עלות בניית המסוף הזמני בשדה דב היא כ-60 מיליון שקל ומשך בנייתו הוא כ-8 חודשים, כך שגם אם היו מתחילים לבנותו עכשיו, לא היה נותר הרבה זמן לפעילות המבצעית כתוצאה מהפסקת הפעילות התעופתית האזרחית בנובמבר 2019. לכן הוחלט על דחיית בנייתו.

יריב לוין: לדחות את פינוי השדה במספר שנים

בפוסט שהעלה בפייסבוק לאחר קבלת ההחלטה בממשלה כתב שר התיירות יריב לוין: "בעקבות התנגדותי הנחרצת נדחתה ההחלטה על פינוי שדה דב ליולי 2019, כאשר ההחלטה על החלופות השונות, לרבות בניית הטרמינל הזמני, תתקבל בחודשים הקרובים. כמו כן הוחלט כי תיבחן לעומק האפשרות לדחות את פינוי השדה במספר שנים עד לקבלת חלופה אחרת. אני מברך על ההחלטה ומשוכנע כי בשיתוף פעולה בין משרד התיירות יחד עם עיריית אילת, נצליח למצוא פתרונות ראויים לעיר".

חלופת חולדאי

בעוד שהמדינה ממשיכה בקידום תוכניתה לפינוי מוחלט של שדה דב והקמת רובע חדש בן 16 אלף דירות במקומו, אישרה ביום רביעי שעבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו החלטה להמליץ בפני הוועדה המחוזית על הפקדתה של החלופה התכנונית שאותה מקדם ראש העירייה רון חולדאי לחטיבת הקרקע של שדה דב.  על פי החלופה של חולדאי שדה התעופה ימשיך לפעול במקום ומספר יחידות הדיור שייבנו בסמוך לשדה יצומצם.

התנגדות הירוקים

לקראת הדיון בוועדה המקומית הודיעו החברה להגנת הטבע, גרינפיס, המועצה לבנייה ירוקה, האיגוד הישראלי לאדריכלי הנוף, לחברי הוועדה המקומית תל אביב, על התנגדותם לחלופת חולדאי והביעו תמיכה בחלופה של רשות מקרקעי ישראל, שלדבריהם היא חלופה טובה בהרבה בהיבטים של סביבה, פתרון למצוקת הדיור, זיהום אוויר ורעש. לדבריהם "תוכנית שדה דב, הינה אחת התוכניות בהן הושקעה חשיבה ותכנון בר קיימא ברמה הגבוהה ביותר בתל אביב – נעשה שימוש בעקרונות של שימור טבע והשארת שטחים פתוחים, תכנון רחובות המעודדים הליכה ברגל ומרקם של עירוב שימושים, תמהיל דיור מגוון. לא ברור מדוע לאחר השקעה כה רבה, ישנה נסיגה לאחור בתוכנית המוצעת וכל העקרונות שהיו לחשובים ביותר, ירדו לטמיון".

יש לציין, כי המדינה מנסה לקדם רובע מגורים חדש שיכלול כ-16 אלף דירות חדשות ומאות אלפי מ"ר של שטחי מסחר תעסוקה ושטחי ציבור על השטחים המפונים של השדה האזרחי והצבאי.

שדה דב: הממשלה דחתה שוב את פינויו. צילום יח"צ

מסלול על גשר ימי

ואם זה לא מספיק מסובך אז סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה מיטל להבי מציעה תוכנית חלופית נוספת על פי התוכנית שצפויה להבי להציג בימים הקרובים בפני גורמי המקצוע בעירייה, שלפיה ייבנה מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה בעומק הים על גבי גשר במקביל לחוף, שייבנה על כלונסאות בטון ופלדה, בגובה של כמה מטרים מעל פני הים, ובאורך של יותר מ־2 קילומטר.

דורשים דמי שימוש

בעלי הקרקע הפרטית בשדה דב לא שותקים. בינואר השנה הם דרשו מהמדינה 1.08 מיליארד שקל דמי שימוש בקרקעות שבהם פועל השדה עבור השנים 2017-2007. זאת בנוסף לדמי השימוש שעל המדינה לשלם מאז 1.4.2017, המועד שבו אמור היה להתפנות חלקו האזרחי של השדה, בסכום של 120.5 מיליון שקל.

Exit mobile version