Site icon IAS

המלונות יפתחו ביום א' בשבוע הבא – הבראתם תמשך הרבה מאוד זמן

דלפק קבלה במלון בתקופת הקורונה. צילום freepik

אם לא יכול שינוי של הרגע האחרון , ביום א' (ה-07 במרץ 2021) יפתחו המלונות בארץ את שעריהם ללינות וארוחות בהתאם להנחיות משרד הבריאות – רק למחוסנים בעלי תו ירוק ולמחלימים מהקורונה. זה צעד מבורך, אבל אסור לשקוע באשליות, הבראתם הכלכלית של המלונות תמשך הרבה מאוד זמן ותהיה שונה בין האזורים הגיאוגרפיים השונים.

ניהול הכנסות במלון הוא מכירת החדר הנכון ללקוח הנכון ברגע הנכון במחיר הנכון בערוץ ההפצה הנכון וביעילות העמלה הטובה ביותר. יתרה מכך, מלון עמוס באורחים הוא לא תמיד מלון רווחי, אלא אם בתי המלון משתמשים בטכניקות ואסטרטגיות שונות לניהול הכנסות שמטרתן להגדיל בסופם של ההליכים את שורת הרווח.

היות ובמלונאות מדובר במוצר מתכלה יומי, או לילי, מדדי ביצוע מרכזיים (KPI – Key Performance Indicators) הם המדדים שעל פיהם אומדים המלונאים את רמת ביצועיו של המלון והעיקריים ביניהם הם:

שיעור התפוסה – חדרים שנמכרו בהשוואה לחדרים שנשארו זמינים

תעריף יומי ממוצע (ADR – average daily rate) החל על ההכנסה הממוצעת ממכירת החדרים.

מדד הכנסה מחדר זמין (RevPAR – Revenue Per Available Room) המעריך את הביצועים הפיננסיים והעסקיים של מלון ומודד את היכולת של המלון למלא את כל החדרים במחיר הטוב ביותר עבורם.

סה"כ הכנסה לחדר זמין (TRevPAR –  total revenue per available room) זה מדד שניגש לסך ההכנסות, שנוצר במלון האירוח ומבוסס על עלות החדר והכסף שהוצא עליו. מדד זה כולל גם את סה"כ הביצועים העסקיים הכוללים (ארוחות ואקסטרות)  והוא אחד מכלי הביצוע העיקריים עבור מלונות ואתרי נופש גדולים. ככל שה-TRevPAR גבוה יותר, כך ההכנסות טובות יותר.

כל המדדים כמעט נמחקו

מגפת הקורונה גרמה בכללותו להשבתת המלונאות בישראל ולירידה חדה ביותר של כל המדדים האלה ונוספים. לכן, ההתאוששות הכלכלית והפיננסית של המלונות מרמות האלה, לפחות לרמת האיזון הכלכלי, תמשך הרבה מאוד זמן ותהיה שונה בין האזורים הגיאוגרפיים השונים בארץ.

על פי התאחדות המלונות בישראל רשם ענף המלונאות בארץ ב-2020 שיא שלילי בלינות ובתפוסות בבתי המלון. מתברר, כי בענף נרשמה ירידה של 82% בלינות תיירים הממוצעת בהשוואה ל-2019, ירידה של 64% בסך הלינות בבתי המלון ותפוסת חדרים של 25% בלבד בהשוואה לכמעט 70% ב-2019.

בתי מלון לאורך חופי תל אביב. צילום עוזי בכר

באזורים מוטי תיירות נכנסת תפוסות החדרים השנתיות ב-2020 היו נמוכות אף יותר מהממוצע:

ת"א: תפוסה שנתית של 20% לעומת 76% ב-2019 – ירידה של 74%

ירושלים: תפוסה של  19% לעומת 71%– ירידה של 73%

נצרת: תפוסה של 14% לעומת 72%  – ירידה של 81%

נתניה: תפוסה של 20% בהשוואה ל64%– ירידה של 66%

טבריה: תפוסה של 22% בהשוואה ל-68% – ירידה של 67%

חיפה: תפוסה של 20% בהשוואה ל64% – ירידה של 70%

ים המלח: תפוסה של 28% בהשוואה ל-70% ב-2019- ירידה של 60%

אילת: תפוסה של 38% לעומת 73% – ירידה של 49%

הגדיר זאת היטב אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בוועידת המלונאים השנה, שהתקיימה בזום, כשציין כי "מדובר בענף שגם אחרי שיחזור לפעילות הוא יהיה ענף שהממשלה אוסרת על חצי מהלקוחות שלו מלהגיע אליו, התיירים הזרים שלא יכולים להיכנס לישראל".

גם שרת התיירות, ח"כ אורית פרקש-הכהן אמרה בוועידה, כי "השמיים, זו הסוגיה האסטרטגית שאני רואה אותה הכי חשובה עכשיו בהמשך הדאגה לענף המלונאות. . התחלתי שיח גם עם שרת התחבורה שר החוץ ושר הבריאות. אנחנו עובדים על מתווה שיכניס לארץ אנשים מחוסנים".

כולל ארוחות

המלונאות הישראלית שהושבתה בנקודות השיא שלה, בפסח 2020, תחזור עתה לפעילות לקראת עונת הפסח 2021 עם אפשרות לספק ארוחות בחדרי האוכל ובמסעדות, מוגבלים במספר הלקוחות שיוכלו להיכנס אליהם. האפשרות לספק לאורחים ארוחות מעלה את האטרקטיביות של המלונות למכור את החדרים, אם כי לא מדובר בהכנסות נוספות גבוהות. לדוגמה: אם ארוחה ליחיד עולה כ-120 שקל והעלות הארוחה למלון היא כ-80 שקל, יתרת ההכנסה למלון היא 40 שקל.

ירידה ברכישות

על פי הלמ"ס, בשנת 2020 הייתה ירידה של 13.4% ברכישות שירותים בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים, בהשוואה  לעלייה של 9.3% בשנת 2019. אבל, בגין משבר הקורונה בחודשים פברואר – דצמבר 2020 לא ניתן היה לחשב אומדני מגמה לשירותי טיסות, תיירות ואירוח. רק בחודשים הבאים, בהתאם לנתונים שיתקבלו, ייבחן פרסום אומדני המגמה.

עצירת תנועה בנתב"ג

התיירות הנכנסת משותקת והמשמעות למלונאות הישראלית היא ירידה של כ-45%  במספר האורחים הפוטנציאליים. גם על הישראלים מוטלות מגבלות יציאה וחזרה מחו"ל.  הקבינט החליט אומנם על תנועה של 3,000 נוסעים ביום אבל שרת התחבורה מירי רגב החליטה שבשלב הראשון ההיתר יהיה ל-1,000 נוסעים בלבד. כתוצאה מכך תיירות הפנים הישראלית הפכה למקור העיקרי למכירת לינות בבתי המלונות בארץ. ואכן לשם מופנים עתה כל המשאבים המלונאים.

היניקה ממקור אחד יוצרת תחרות על כל לקוח, שמשמעותו ירידת מחירים ואכן כבר רואים פרסומת אגרסיבית בתקשורת הכתובה, באינטרנט ובטלוויזיה, על הנחות של עד 20%, שהן אמיתיות ולא  "תרגיל" שבו מעלים מחירים כדי להורידם. אם כי ברור שבשלב מסוים יהיו גם עליות מחירים במלונות.

Exit mobile version