Site icon IAS

המודל להגבלת היציאה מהארץ

יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, קובי קרני. צילום יח"צ

לכבוד

חה"כ גלעד קריב

יו"ר ועדת חוקה

נכבדי,

בקשה לקיים דיון על מודל הגבלת היציאה מהארץ: בחינת הקריטריונים להגבלת היציאה מהארץ למדינות מסוימות ולהגדרת צבע המדינות ובחינת התנהלות והצהרות משרד הבריאות בנושא

בפתח הדברים בשם התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות ("ההתאחדות"), ברצוננו לברך אותך על מינויך כיו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ולאחל לך הצלחה גדולה בתפקיד מפתח זה באחת מהעתות המאתגרות עמם התמודדה וועדה זו מזה שנים רבות.

ההתאחדות הוקמה בשנת 1909 והינה הגוף הרשמי המייצג את משרדי הנסיעות ומארגני התיירות בישראל. ההתאחדות מאגדת בתוכה מעל 90% מחברי הענף והינה בית לאלפי יועצי תיירות (סוכני נסיעות).

אנו פונים אליך בהמשך לקביעתך הצודקת  בדיון הועדה מיום- 29-7-2021 כי אנו נמצאים היום במציאות אחרת מזאת שהיינו בה בתחילת המגפה שכן הציבור מחוסן והמדינה אינה בסגר.

כדברייך המדויקים: " לא ייתכן שיש אותו דין למצב בו אין חיסונים למצב בו היוצא מחוסן. לא ייתכן שלא יהיה הבדל בין מצב של מדיניות סגרים למצב של חיים לצד הקורונה. היציאה מישראל היא זכות חוקתית והמגבלות עליה צריכות להיות מידתיות ולתכלית ראויה" .

ההתאחדות מברכת אותך על דברייך הצודקים כל כך  ומודה לך וליתר חברי הועדה על ההחלטה המתבקשת לקצר את תוקף תקנות הגבלת היציאה מישראל, ועל הדרישה כי משרד הבריאות יוציא מודל חדש להגבלת היציאה מארץ.

בנוסף, אנו מבקשים כי ועדת חוקה תקיים דיון בנפרד ולא כחלק מהדיון לאישור התקנות, בסוגית המודל להגבלת היציאה מהארץ (אשר תקוותנו כי יוגש בימים הקרובים) ובדגש על בחינת הקריטריונים למדינות "אסורות", קביעת צבע המדינות ואופן יישום ההחלטות הללו. נודה אם הועדה תתייחס גם לאמירות בלתי אחראיות מצד גורמים במשרד הבריאות, הנזרקות לאוויר העולם ללא שהן מעוגנות במציאות, בהחלטות הועדה, או בקריטריון כלשהו, והגורמות נזק בל ישוער הן לאמון הציבור במערכת קבלת ההחלטות בנושא כולה והן לנזק כלכלי אדיר מימדים למשרדי נסיעות ולמארגני תיירות וחברות תעופה אשר עושות כבר חודשים ארוכים מאמצים הירואיים להחזיר את ענף התיירות והתעופה לפעילות.

בעניין זה ראוי לציין כי מאז פרוץ משבר הקורונה, למרות שוועדת החוקה (במקביל לוועדת הכלכלה) דנה בתדירות גבוהה בתקנות הגבלת היציאה מישראל ובתקנות הגבלת פעילות בשדות תעופה- לא התקיים דיון מסוג זה בכנסת, כאשר הלכה למעשה לא ברור האם הקריטריונים על פי הם נקבעות ההגבלות וההגדרות והפגיעה אותה הן יוצרות בחופש התנועה של האזרחים וחופש העיסוק של כל ענף הנסיעות והתעופה מידתיים.

יודגש, בחודשים האחרונים חזרו מרבית ענפי המשק לפעול והחלו בתהליך של שיקום וחזרה לשגרה, בעוד ענף משרדי וסוכני הנסיעות, מארגני התיירות וחברות התעופה, לאחר שיתוק של  כשנה וחצי, נמצא עדיין בשיאו של המשבר ללא יכולת להתאושש ולהשתקם באופן עצמאי, ללא יכולת העוסקים בו לתכנן קדימה וללא יכולת להבטיח לעובדים ביטחון תעסוקתי כלשהו. בניגוד גמור מהרושם שנוצר מהתמונות בכלי התקשורת, מראים הנתונים כי בחודש מאי 2021 חזרה הפעילות בפחות מ20% יחסית לחודש מאי 2019 , ובחודש יוני ב30% בהתאמה, כשבעקבות קריאת ראש הממשלה ומשרד הבריאות להימנע מטיסות אנו רואים צניחה של כ-50% נוספים כבר בחודש יולי, ואוגוסט שאמור להיות חודש השיא של השנה מסתמן כשיא שלילי.

בסוף חודש יוני הסתיימה תכנית הסיוע ורשת הביטחון הכלכלי שיצרה הממשלה הקודמת בעת משבר הקורונה, הופסקו מענקי הקורונה ותשלום החל"ת. כל דרישותינו כי המדינה תמשיך את מתווה הסיוע ו/או תקדם מתווה חדש לענף הנסיעות נענו ריקם.

אשר על כן, ומתוך הבנה כי הממשלה מתייחסת גם אל ענף הנסיעות ככזה שאמור לשוב לשגרה אזי ראוי לצמצם את המגבלות למינימום, ולהגדיר קריטריונים ברורים, ידועים ושקופים לאחר שנבחנו כל החלופות האפשריות להשבת הפעילות הסדירה של הענף, אשר יאפשרו לאזרחים את חופש התנועה והבחירה לה הם זכאים ולעסקים להשתקם ולחזור לשגרה ופרנסה בכבוד.

נודה לקיום דיון בהקדם.

בברכה,

קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות

Exit mobile version