Site icon IAS

המבורג: צעירה, עשירה ותוססת – "השידוך" המלהיב לתייר הישראלי

טירת המים על תעלות האלבה, אחת התצפיות הפופולריות בהמבורג. צילום שוש להב

"אלבה מרוויחה את הכסף ואלזה מבזבזת אותו", זהו ביטוי שאיתו מסכם לנו ד"ר תומאס קייזר, המדריך המלווה אותנו ביום סיור מרתק בעיר המבורג, את מהותה של העיר: הנמל המפורסם של המבורג משתרע על גדת הנהר הגדול – אלבה, שבזכות ההכנסות ממנו הפכה המבורג לעיר עשירה. עשירה מאד. ולכן אלזה – שם גנרי גרמני, יכולה לבזבז כספיה על תענוגותיה של "העיר היושבת על המים", וזה מוביל אותי למידע מפתיע: בהמבורג יש יותר תעלות מים וגשרים מאשר באמסטרדם ובוונציה גם יחד.

המבורג שוכנת בצפון גרמניה, על גדות נהר האלבה, כ-50 קילומטר משפך הנהר אל הים הצפוני, וגובלת במדינות סקסוניה התחתונה ושלזוויג-הולשטיין, והיא העיר השנייה בגודלה בגרמניה (אחרי ברלין). שמה, כנראה, נגזר מהמילים: Ham שהוא מישור בוצי ו- בורג שהוא מבצר, כלומר, משהו כמו "מבצר על קרקע בוצית". התעלות, שבעת שפל, השוליים שלהן מלאות בבוץ,  עוברות בין הרחובות והבניינים שחומות מפרידות ביניהם לתעלה, ותמיד נראה אנשים העוצרים בדרכם כדי לצלם ולהצטלם על רקע המראה היפה הזה, וגם אני.

תעלות, מבצרים, קתדרלות ובניינים מרשימים. נופי העיר המבורג. צילום שוש להב

עיר עשירה שתושביה מאד גאים בה

גווידו ניומן – ראש תחום התקשורת בתיירות המבורג, מבהיר לנו שתושבי המבורג מאד גאים בעירם, בה הם רואים את בירת התרבות והקידמה של גרמניה. בברלין כבר אינם רואים מתחרה, מפני שהמבורג היא העיר הצעירה, העשירה, התרבותית והתוססת בגרמניה. לדעתם. וככל שאני מרבה להכיר את העיר, כך אני נוטה להבין על מה הם מדברים. המבורג היא עיר עתיקה, אך אין בה בניינים עתיקים – כי מה שלא נהרס בשריפות, בשטפונות או בהפצצות, ההמבורגרים אינם מהססים להרוס בעצמם, ולבנות פונקציונאלית וחדש לצרכי העיר, וכל הזמן מתוכננים אזורים נרחבים כפרויקטים להתחדשות עירונית.

העושר מוערך כאן מאד, אך עשירי העיר לא יחצינו את עושרם, אלא ישאירו את הפרארי בחנייה הביתית ויתניידו ברכבת התחתית. יש את 'הכסף הישן' – של הדורות הקודמים, הנובע מהנמל, מהבורסה והמסחר הבינלאומי, ויש את 'הכסף החדש' – בעיקר מהייטק ויזמות שמאד מפותחים ומייצגים את המבורג החדשה. העיר נחשבת לבירת התקשורת של גרמניה, כאשר כ- 50 אחוזים מהמגזינים בגרמניה מופקים ומודפסים בה, ועיתונות היא כוח משפיע.

Elbphilharmonie "אלבפילהרמוני", מראה באולם הקונצרטים של המבורג. צילום שוש להב

בירת התרבות – מוזיאונים, מוזיקה, אדריכלות וטבע

מבחינה תרבותית המבורג מתהדרת באנשי התרבות המפורסמים שנולדו ויצרו בה, כמו הקומפוזיטורים ברהמס, ברתולדי, מהאלר, ושוברט. סצינת הג'ז מאד חזקה בה והם גם חובבי אופרטות, יש בהמבורג שפע מוזיאונים, מועדונים, בית אופרה וגולת הכותרת – בניין הקונצרטים Elbphilharmonie "אלבפילהרמוני", שהפך להיות אחד מסמלי העיר, חוגג ממש בימים אלה 5 שנים להקמתו, והוא אחד המעוצבים להפליא ארכיטקטונית והמתקדמים והמודרניים בעולם, גם מבחינה אקוסטית. סיור בבניין הפילהרמונית הגבוה והבולט מעל נופי העיר ושמיעת קונצרט בו, הם באמת חוויה שעובדת על כל החושים.

בהמבורג הרבה אוניברסיטאות ומכללות והמון סטודנטים, שהופכים אותה לעיר צעירה ברוחה. יופייה של העיר נובע גם משפע השטחים ירוקים, גנים ופארקים מטופחים המאפשרים מרחב נשימה – למעלה משני שליש משטחה מוקדשים ליופיו של הטבע בזכות גנים ופארקים רחבים. והתעלות והגשרים התורמים למראה הרומנטי שלה. התפעלתי אף מהבניינים הססגוניים שמוסיפים צבע לעיר, שאמנם טיילתי בה בעונת החורף האפרורית, אך אני מתארת לעצמי עד כמה היא זוהרת באור השמש.

סטפני המפל היא המייסדת של "סיור הביטלס של המבורג", שכאן התחילה את ההצלחה העולמית הסוחפת שלה. צילום שוש להב

להקה, קציצה והכרזה  

המבורג גם מפורסמת בגלל להקה אחת, קציצה אחת והכרזת אונסק"ו אחת: להקת החיפושיות האלמותית, שהתחילה במועדני המוזיקה הקטנים והנידחים בהמבורג את הקריירה המפוארת שלה. סטפני המפל היא המייסדת של "סיור הביטלס של המבורג". עדיין ניתן לראות את כל המקומות שבהם ניגנו כשהיו אנונימים והפכו ללהקה מיומנת שתכבוש את העולם. הסיור המוזיקלי לוקח אותנו אל הסיפורים המתרחשים ברחובות ובחצרות האחוריות של רובע סנט פאולי המפורסם. וכמובן שלא אפשרי שלא להזכיר את ההמבורגר – אותה קציצת בשר בתוך לחמניה – שגם זה פטנט 'מייד אין המבורג'.

אזור האחסנה שפייכרשטאט אשר שוכן באזור נמל המבורג שברובע האפנסיטי (HafenCity) הוכרז בשנת 2015 כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. צ'ילי האוז הינו בית המשרדים הגדול בגרמניה ובו 3000 חלונות והארכיטקטורה שלו בסגנון האקספרסיוניזם, והשימוש באזור זה הינו בעיקר למשרדים ולמחסנים מודרניים. חובבי תרבות השייט יכולים לבלות בהמבורג בכייף, בין אם בביקור באחד מהמוזיאונים הימיים השוכנים בתוך ספינה או צוללת, אכילת ארוחת ערב על סיפון אנייה או בשייט במעבורות הסדירות לכל מיני אזורים שונים של העיר. השייט לאור יום או בערב, חולף על-פני המיבנים והשכונות, יש בו הדרכה קולית ונהדר לצלם מהמעבורת את המראות היפים. וגם ניתן פשוט לשבת על ספסל בטיילת נהר האלבה ולצפות בכלי השיט החולפים.

מבט אל האגם המלאכותי באלטסטד. צילום שוש להב

שפע אטרקציות לטיול ובילוי

ומה עוד יש לעשות בעיר? ביום יפה כדאי לשוטט סביב האגם המלאכותי שנמצא במרכזה של העיר, כשבקיץ אפשר לשוט בו ובחורף להחליק על הקרח. המים שלו רגועים ונקיים ואפשר למצוא בהם ברבורים. שוק הדגים של המבורג הוא שוק מסורתי שנערך בכל ראשון בבוקר. זה המקום לרכוש בו פירות ים וכן פירות טריים, פרחים ואפילו בגדים. במקום שוררת אווירה תוססת ומוזיקה מתנגנת. השוק מתחיל בערך בחמש בבוקר ומסתיים באזור 10 בבוקר, אז תגיעו מוקדם. רצוי גם לבקר בעיר העתיקה (Altstadt) שבה נמצאים המבנים העתיקים בעיר. שוק הלילה, נערך מדי שבת בערב במחוז סנט פאולי. שוק הפשפשים נערך בכיכר Spielbudenplatz ובו תמצאו רהיטים מעוצבים, עתיקות ומציאות שונות, לצד חווית השוק עצמה.

המבורג היא עיר אופנה, ואם אתם חובבי שופינג, תמצאו בה את מבוקשכם, מבוטיקים אלגנטיים מובילים, ועד אופנה צעירה ומודרנית, משוטטות בקניונים גדולים וידידותיים למשפחות, ועד שווקים צעירים וצבעוניים. ואפשר למצוא 'מציעס'. חיי הלילה של המבורג סוערים, בין היתר בזכות היותה עיר אוניברסיטאות עם מספר גדול מאוד של צעירים. לב חיי הלילה נמצא באזור "האורות האדומים" (כן, ברשות הרשויות) בשכונת סינט פאולי. האזור הזה קם לחיים בכל לילה אחרי חצות, ובו תמצאו ברים, מועדונים ופאבים. ואם אתם מחפשים אזור קצת יותר אלטרנטיבי, במרחק הליכה מהאורות האדומים תמצאו את שכונת Sternschanze, שמציעה וייב אלטרנטיבי וצעיר.

מבנה אולם הקונצרטים החדש "אלבפילהרמוני", במוזיאון המיניאטורות בהמבורג. צילום שוש להב

מיניאטורות, מסעדות ותענוגות

אחת האטרקציות השוות לילדים, ותאמינו לי שגם מבוגרים יהנו ממנה, הינה מוזיאון המיניאטורות Miniatur Wunderland שבו מודלים של מדינות שונות בעולם שהולך ומתרחב. כעת ניתן לראות בין המיצגים שדה תעופה מרהיב, כולל המראות ונחיתות, דגמים של מדינות מרחבי תבל, כולל מכוניות וספינות נעות, וכמובן דגם של המבורג. הפרטים הקטנים, הרכבות הנוסעות והבובות שמסתובבות בתוך המבנים הקטנים, הופכים את המקום למלהיב. אחד הדגמים שהקיפו אותו המבקרים הינו מיבנה היכל הקונצרטים החדש, שניתן לראות אותו מבחוץ ומבפנים על פרטי הפרטים שלו. מדהים.

ונקנח באוכל, כי גם התייר צועד על קיבתו. אם גם אתם חושבים על בירות, פרעצל, נקניקיות ופירה, כשאתם חושבים על קולינריה גרמנית, לא טעיתם, אלא שבהמבורג הצפונית הקולינריה מעט שונה, והמנות המסורתיות, כיאה לעיר נמל, הן בעיקר מנות דגים, כמו רול דגים ודגים מטוגנים, לצד מרק חמוץ-מתוק. קינוחים אהובים הם פירות יער עם קרם וניל וקרואסונים. אבל לא רק מנות מסורתיות צפון-גרמניות תמצאו כאן, אלא מגוון ענק של מסעדות, מכל הסוגים, מדוכני מזון ועד מסעדות שף. המבורג ידועה גם כעיר הקפה, ובסוף המאה ה-19 העיר הפכה לשוק הקפה הגדול ביותר בעולם. במקום תמצאו כמה מבתי הקפה המפורסמים ביותר, ואוהבי הקפה יתענגו בעיר הזאת.

שלמה אלמגור, אחד המייסדים והבעלים של ת"א אייר, בשדה התעופה בהמבורג. צילום שוש להב

Tel Aviv Air השיקה קו ישיר ראשון ובלעדי מתל אביב להמבורג

מבחינתי, תמיד עדיפה טיסה ישירה ליעד במקום להיטלטל בין נמלי תעופה וקונקשנים. כך זכיתי לחוות את הטיסה הישירה מת"א להמבורג, של

"תל אביב אייר", החברה הגרמנית-אירופאית המפעילה טיסות מגרמניה לישראל בלבד. החל מהיום 6 למרץ 2022 פועלות הטיסות הישירות של "תל אביב אייר" מתל אביב להמבורג במחיר של החל מ-99 יורו לכיוון, כולל מזוודת טרולי. תדירות הטיסות פעמיים בשבוע, בימים חמישי וראשון, במטוס איירבוס 320A עם כ-180 מושבים בשתי מחלקות שירות עיקריות: אקונומי ואקונומי פרימיום. בהמשך בכוונת החברה להרחיב את פעילותה ולהפעיל טיסות מיעדים נוספים ברחבי גרמניה, ישירות לישראל.

החברה נוסדה בסוף שנת 2020 בהמבורג וזכתה לעידוד ותמיכה משמעותית מהרשויות בגרמניה, כמו עיריית המבורג, לשכת התיירות, לשכת המסחר ונמל התעופה. החברה נמצאת בבעלות שני אנשי עסקים גרמנים בעלי ניסיון רב בתחום התיירות והתעופה, בדגש על ישראל: פול סקודלרו – מנהל בכיר לשעבר בחברת התעופה גרמניה איירליינס, ושלמה אלמגור – ישראלי שחי בהמבורג כבר כשלושים שנה. שלמה אלמגור, מנכ"ל משותף: "אנו שמחים לצאת לדרך. 'תל אביב אייר' כשמה כן היא, חברה הטסה רק לתל אביב ואשר קמה כדי להגדיל את התנועה בין ישראל לערים ברחבי גרמניה, בדגש על המבורג ואזור צפון גרמניה, אשר מעוניין מאד בקהל הישראלי, והתמיכה המשמעותית של הגופים הרשמיים בהמבורג בפעילות החדשה מוכיחה זאת".

למידע נוסף על ת"א אייר: לחצו כאן

טיפים שכדאי

* כדאי להגיע להמבורג בטיסה ישירה, שהיא נוחה ומהירה.

* תרכשו את "כרטיס המבורג" המאפשר נסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה בעיר (רכבות אוטובוסים ומעבורות). הכרטיס גם מעניק הנחה בכניסה לאתרים שונים בעיר.

* למרות כרטיס הנסיעות, מאד מומלץ לחרוש את מרכז העיר ושכונותיה ברגל.

* לא להתעצל לצאת מהמלון גם אם קר. וקררר… תתלבשו חמים ותבלו בנעימים.

למידע נוסף על המבורג:  לחצו כאן 

 

* הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות של המבורג וחברת Tel Aviv Air

Exit mobile version