Site icon IAS

"הכרזה על ענף התיירות היוצאת והנכנסת כענף ייחודי החייב סיוע נקודתי"

קובי קרני יו״ר התאחדות משרדי הנסיעות. צילום יח"צ התאחדות משרדי הנסיעות

קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל פנה לשרת התחבורה, תיירות ולשר האוצר בבקשה לפגישה דחופה בנושא מצבו של ענף התיירות. מצ"ב המכתב

לכבוד

חבר הכנסת ישראל כץ,

שר האוצר

נכבדי,

הנדון: בקשה לפגישה דחופה בנושא הכרזה על ענף התיירות היוצאת והנכנסת כענף ייחודי החייב סיוע נקודתי

אני פונה אליך בבקשה לקיום פגישה דחופה בנושא הכרזה על ענף התיירות היוצאת והנכנסת כענף ייחודי החייב סיוע נקודתי, בטרם ימצאו עצמם אלפי עסקים ניצבים על סף תהום, ואלפי משפחות בסכנת התדרדרות אל מתחת לקו העוני.

לאחר מבצע החיסונים הנרחב והמוצלח שהובילה הממשלה, בהחלט ניתן לומר כי רוב ענפי המשק נפתחו באופן אפקטיבי ונמצאים בתנופה מבורכת של שיקום וצמיחה.

אך לדאבוני, אין הדבר נכון ואף לו בקמצוץ בכל הנוגע לענף התיירות היוצאת והנכנסת, אשר בניגוד גמור לרושם שנוצר בקרב הציבור, ואולי גם בקרב מקבלי ההחלטות, נמצא בשיא המשבר, כאשר אלפי מפרנסים ומפרנסות נמצאים בבית ומייחלים לשוב לעבודתם, אך למרבה הצער אין לכך כל צפי, שכן התאוששות אינה נראית באופק.

למעשה, לאחר שיתוק של שנה, הענף נמצא כעת בשעתו הקשה, ללא  כל יכולת להתקיים ולהתרומם באופן עצמאי, ללא  יכולת של העוסקים בו לתכנן קדימה וללא יכולת להבטיח לעובדים חזרה לעבודה או ביטחון תעסוקתי כלשהו. מצב זה נגרם בשל שלל הסיבות שלהלן, הקשורות הן למגבלות המוטלות על ידי המדינה בכל הקשור לשער היציאה והכניסה שלה, קרי נתב"ג, והן למצב העגום והלא יציב ביתר מדינות העולם:

כפועל יוצא מהאמור לעיל, די בבחינת נתוני נתב"ג של חודש מרץ 2021 בהשוואה לחודש מרץ 2019 על מנת להבין את גודל המשבר והמצוקה שהענף נמצא בו, וכך לדוגמא:

בחודש מרץ 2021 יצאו מהארץ כ 81,000 איש ונכנסו אליה כ 52,000 איש לעומת חודש מרץ 2019 במהלכו יצאו מהארץ כ 840,000 איש ונכנסו אליה כ 850,000 איש

לפיכך, יש להבין כי בכל הקשור להתאוששות ולצמיחת המשק מצבו של ענף התיירות היוצאת והנכנסת שונה בתכלית השינוי ממצב יתר הענפים, שכן שיקומו תלוי בגורמים רבים וייקח זמן רב יותר.

תכנית הסיוע ורשת הביטחון הכלכלי שאדוני אמון עליה צפויה להסתיים בחודש יוני, אך המשבר של החברות והעובדים בענף התיירות הנכנסת והיוצאת נמצא בשיאו, וכיום ברור לכל כי שום שינוי מהותי במצב הענף לא יחול עד לחודש יוני או בעתיד הקרוב. וכך,  אם לא יימשך הסיוע הניתן עד כה יימצאו העסקים והעובדים בסוף חודש יוני ללא חמצן, ללא יכולת להמשיך להתקיים ולהתפרנס ואלפי משפחות צפויות לאבד את מטה לחמן.

לפיכך, נדרשת באופן מידי הכרזה על הענף כענף ייחודי המצריך טיפול נקודתי ובראש ובראשונה יצירת תכנית המשך לחל"ת של עובדי הענף והמשך סיוע באמצעות מענקים לחברות בענף.

ויודגש, כי מאחר שלהבדיל מיתר ענפי המשק,  כל שינוי משמעותי במצב הענף אינו צפוי להתרחש עד לחודש יוני או בסמוך לו, הרי שראוי לפעול כבר עתה ללא שיהוי במהירות ובנחרצות להסרת עננת אי הודאות המרחפת כסכין מעל צווארם של העסקים והעובדים בענף.

אנו יודעים כי אנו נמצאים בעיצומה של תקופה מאתגרת לקבלת החלטות על ידי הממשלה והכנסת בשל אי הבהירות הפוליטית, אך לנו אוזל הזמן!

אדוני הוכיח במהלך המשבר את מחויבותו להצלת ענף התיירות ועל כך אנו מוקירים תודה, אך כעת, יש להמשיך ולפעול על מנת להבטיח את פרנסתן של אלפי המשפחות התלויות בהמשך הסיוע.

לאור האמור לעיל אנו מבקשים לקיים פגישה דחופה בנושא של אדוני עם נציגי הענף.

בתודה מראש,

קובי קרני, יו"ר

התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל

Exit mobile version