הכנסת הפילה היום את הצעת חוק פיצוי נוסע בגין עיכוב בטיסה של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). 48 ח"כים הצביעו נגד, 31 ח"כים תמכו, לא היו נמנעים. ההצעה ביקשה לקבוע, כי נוסע יהיה זכאי לפיצוי מחברת התעופה כבר לאחר 3 שעות עיכוב בטיסה כפי שנהוג באירופה ולא 8 שעות כפי שקובע הדין הישראלי כיום.
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) על הפלת חוק פיצוי הנוסע המקורקע במליאת הכנסת: "עצוב ששרי הממשלה מעדיפים את האינטרסים של חברות התעופה על חשבון הנוסע הישראלי. החוק הקיים איננו מאוזן ומשאיר את הנוסע הישראלי ללא מענה ברוב המקרים של עיכובים משמעותיים בטיסות.
"בכל העולם צועדים קדימה לקראת הצרכן, ורק בישראל הולכים לאחור. הקשחת המדיניות של אל על כנגד הצרכן הישראלי לא משאירה לנו כמחוקק ברירה ומחייבת את התערבותנו. על פי הנתונים שפורסמו, כיום רוב מוחלט של האיחורים בטיסות הם בטווח של שעתיים עד 6 שעות, ולכן החוק עומד כאות מתה, והנוסע הישראלי נותר חסר אונים.
"הצעת החוק שהגשתי ביקשה להשוות את זכויותיהם של הנוסעים בישראל למצב באירופה, לפצות את הנוסעים כבר לאחר עיכוב של 3 שעות ולהמריץ את חברות התעופה לתת שירות טוב יותר ולעמוד בזמנים. לצערי הממשלה דואגת לחברות ולא לנוסעים".
דברי ההסבר בהצעת החוק שהופלה
ניגוד לפסיקה באירופה, שקובעת כי נוסע זכאי לפיצוי בשל ביטול טיסה, אם היה עיכוב של שלוש שעות ומעלה בהמראת הטיסה, חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב–2012 קובע זכות לפיצוי כאמור רק לאחר איחור של שמונה שעות ומעלה. מצב זה מייצר הפליה לרעה של הנוסעים הישראלים ופגיעה בהם.
לפיכך, מוצע להתאים את החוק לדירקטיבה ולפסיקה האירופית ולקבוע כי לנוסע יינתן פיצוי בשל ביטול טיסה לאחר שלוש שעות של איחור במועד ההמראה, ולא לאחר שמונה שעות כפי שקבוע היום. כמו כן, מוצע לבטל את הוראות סעיף 7(ב) לחוק, בנושא השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי בשל איחור של חמש שעות ופחות משמונה שעות, מכיוון שהן מיותרות, לאור התיקון המוצע בהגדרה "טיסה שבוטלה".
כך, תהיה התאמה בין הדין הישראלי לבין הדין האירופי ותימנע פגיעה בנוסעים הישראלים. כמו כן, התיקון המוצע יביא להרתעה נוספת של החברות שאינן מקפידות על עמידה בלוחות הזמנים שלהן, כפי שהתחייבו בפני הצרכן הישראלי.