Site icon IAS

היו"ר מרגי: "ליצור איזון ראוי בין הצרכנים לחברות התעופה"

ישיבת ועדת הכלכלה בכנסת ברשות ח"כ יעקב מרגי. צילום דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, המשיכה היום (ד' 1.7) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית, לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים, בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. בשל משבר הקורונה, ביקשה הממשלה לצמצם את נזקי חברות התעופה ולקבוע הוראת שעה, לתקופה מוגבלת, שתצמצם את זכויות הנוסעים לפיצוי. הזכות לסיוע כמעט ולא תיפגע, הזכות להחזר כספי תישמר, אך הזמן עד לקבלת ההחזר יוארך, וחברות התעופה יוכלו להציע שוב לכרטיס טיסה חלופי במקומו, והזכות לפיצוי כספי תבוטל למשך תקופת הוראת השעה.

כבר בפתח הדיון התייחס היו"ר מרגי לפגיעה בצרכנים, ואמר כי כפי שהצהיר קודם לכן, בכוונתו לאזן בין זכויות הצרכנים למצבן של חברות התעופה. הוא הבהיר כי מאחר ועד למשבר הקורונה, וגם אחריו, ועדת הכלכלה מקפידה להיטיב עם הצרכנים, בכוונתו להקים ועדת משנה שתעסוק כל כולה בקידום הנושאים הצרכניים. במהלך הישיבה היום קיימו חברי הכנסת דיון עקרוני בהצעת רשות התעופה האזרחית (רת"א), כאשר ההצבעה הסופית על הצעת החוק צפויה להתקיים בשבוע הבא. בדיון השתתפו כמעט כל חברי הוועדה, בהם היו"ר מרגי, ח"כ אנטאנס שחאדה, ח"כ הילה וזאן, ח"כ קרן ברק, ח"כ בועז טופורובסקי, ח"כ עידן רול, ח"כ יבגני סובה, ח"כ תמר נזדברג וכן יוזם החוק המקורי, ח"כ אחמד טיבי.

כבר בשבוע שעבר הודיעה רת"א כי קיבלה את הערות חברי הכנסת, והחליטה שלא לשנות את הגדרת טיסה שבוטלה – כך שישמר המצב הקיים, לפיו טיסה שהוקדמה או עוכבה ביותר מ-8 שעות, תיחשב לטיסה שבוטלה. זאת על רקע דברים שאמר היו"ר מרגי כבר לפני שבועיים, כי בכוונתו לעשות את הבלתי יאומן וליצור את האיזון הראוי בין האינטרס של הצרכן, למצב חברות התעופה. בדיון היום נקבעו עקרונות ההצעה, לפיה הוראת השעה תחול עד 31 באוגוסט 2020, כאשר ניתן יהיה להאריכה לתקופה שלא תעלה על 9 חודשים נוספים. עוד נקבע כי השינויים יחולו גם רטרואקטיבית על כל הטיסות שבוטלו מה-1 במרץ 2020 ועל טיסות שבוטלו אל ומיעדים שעל החוזרים מהם חלה חובת בידוד גם לפני ה-1 במרץ.

במהלך תקופת הוראה השעה, סוכם כי נוסע שטיסתו בוטלה, תוגבל זכאותו ללינה רק לשני לילות בלבד. עם זאת החליטה הוועדה שלא להגביל את הלינה במחיר, זאת בניגוד לנוסח המקורי בו ביקשה רת"א להגביל את עלות הלינה למאה דולר ללילה. עוד סוכם כי חברות התעופה תחויבנה להחזיר את הכסף ללקוחות מיוזמתן ותוך 90 ימים מיום ביטול הטיסה, או לאחר 30 ימים מכניסת הוראת השעה לתוקף – לפי המאוחר מביניהם, זאת במקום 21 יום מיום פניית הלקוח כיום. עם זאת, בניגוד למצב כיום בו הלקוח הוא זה שצריך לפנות לחברת התעופה – בתקופת הוראת השעה חברות התעופה יצטרכו להחזיר את הכסף מיוזמתן. בנוסף לכך ניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע שובר זיכוי, במקום השבת התמורה. שובר הזיכוי יינתן לצרכן רק אם הוא יסכים לכך בכתב, על מנת לוודא שהצרכן מודע לאפשרות לקבל את כספו בחזרה במקום השובר. עוד נקבע כי השוברים יונפקו בתוך 14 יום מקבלת הסכמת הנוסע, שוויו יהיה לפחות בסכום ששילם הנוסע עבור הטיסה שבוטלה ויהיו בתוקף לשנה לפחות. לקוח שלא יממש את השובר יהיה זכאי לקבל את כספו בחזרה.

ח"כ יבגני סובה אמר כי צריך לאפשר גם את העברת השובר למישהו אחר ללא תשלום. עוד הציע ח"כ סובה לאפשר לנוסע שלא מימש את השובר, להודיע לחברת התעופה 21 יום לפני מועד פקיעתו על רצונו לקבל החזר כספי, אך שההחזר יינתן מיד עם פקיעת תוקף השובר הלא מנוצל. היועץ המשפטי של אל על, סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו, התנגד ואמר כי עלול להיווצר סחר משני בשוברים. מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, ביקש אפשרות להציע את השוברים לסוכן ולא לנוסע. היועץ המשפטי של אל על, עו"ד דן פוגלמן, אף ציין כי החברה צריכה להחזיר 450 אלף כרטיסי טיסה. היו"ר מרגי קיבל את עמדת ח"כ סובה ודחה את עמדת ישראייר ואל על. הוא ביקש לאפשר העברת השובר למישהו אחר ללא תשלום ולקבוע כי על חברות התעופה להציע את הצעה ישירות לנוסע. "זה חמור שאין לכם את הפרטים של הנוסע, או שתגיעו לנוסע או שנישאר רק עם השבת התמורה", אמר.

כאמור, הוועדה סיכמה בשלב זה רק את עקרונות ההצעה. היו"ר מרגי הודיע בסוף הדיון כי ההצבעה תתקיים בישיבה הבאה, שתתקיים כבר ביום שני הקרוב.

 

Exit mobile version