"ברלין בסטיבל", הוא פסטיבל בינלאומי עסקי מיוחד במינו, למומחי טיולים, מתכנני אירועים, סוכני נסיעות, אנשי תקשורת וכלל העוסקים בתיירות ואוהבי התחום. זהו פסטיבל תיירות, המשלב בין עסקים וטיולים, מפגשים בינאישיים וביקור באתרים, הרצאות באולמות סגורים וחוויות בשטח הן ברגל והן ברכב, וכמובן, מופעי מוזיקה, תרבות ואמנות. ברלין, ככל שהיא מפורסמת ומושכת מבקרים, רעבה לתיירים ושואפת לפריחת עסקי התיירות בה, ולכן, קברניטיה אינם נחים על זרי התהילה (והסטטיסטיקות המחמיאות) ומקיימים את ה"בסטיבל" – שכשמו, כן הוא, המביא את הטוב ביותר (the best) ממה שיש לברלין להציע.
יותר מ- 800 משתתפים שנרשמו והגיעו לבסטיבל ברלין מרחבי תבל, ניצלו את ההזדמנות לפגוש שותפים עסקיים חדשים ומוכרים, לגלות אתרים, אטרקציות ושירותים חדשים בעיר ולקבל השראה. האירוע הענק, שהציע מאות פעילויות מגוונות, התקיים בימים חמישי-שישי 26-25 באוגוסט, אך למקדימים להגיע, התקיים כבר ערב לפני מיפגש היכרות כייפי עם כיבוד קל ושתייה בשפע במקום הריקודים האגדי של ברלין, Clärchens Ballhaus, הידוע באווירה הייחודית שלו ובלילות מלאי ריקודים. גם החום והלחות לא הפריעו למשתתפים לבלות ולשמוח, ואני הרגשתי כמו בבית (מזג אוויר דומה לחלוטין לת"א).
בסטיבל תעשיית התיירות נפתח בבוקר יום חמישי (25.8) ב-Kino International ברח' קארל מרקס. זה מיבנה התיאטרון-קולנוע המיתולוגי, שבו התקיים פסטיבל הסרטים הבינלאומי הגדול והנוצץ של ברלין לאורך השנים, עד שהועבר לרח' פוטסדאם. ארוחת בוקר קלה, הרשמות וקבלות תגי זהוי, ואני מנסה לבחון אם מכירה מישהו מהנוכחים (כן, קולגה ישראלית אחת). השפה הגרמנית שלטת במפגשים החופשיים, והחלק הרישמי מתקיים באנגלית. משהסתיים החלק הזה, חצינו הכביש אל Café Moskau ב-Karl-Marx-Allee, תזכורת לשלטון הסובייטי במזרח ברלין, בו נמצאים אולמות הכנסים היפים, ושם התקיימו ביום הראשון ההרצאות, האירועים והמופעים השונים והמגוונים.
בורקהרד קיקר, מנכ"ל visitBerlin, פתח את הבסטיבל בשידור חי בקינו הבינלאומי: "יותר מ-800 מומחי תעשייה לאומיים ובינלאומיים מכלכלת המבקרים ותעשיית הכנסים מתכנסים היום בברלין לרגל ה- Bestival. בתמהיל ייחודי של הרצאות, סדנאות וחוויות חיות, נציג אותם לעיר שלנו ונדון בטרנדים עכשוויים. הודות לעבודת הצוות המצוינת עם שותפים רבים בברלין, הצלחנו לממש את האירוע הזה".
סטפן שוורץ, סנטור לכלכלה, אנרגיה ומפעלים ציבוריים, קיבל את פני המשתתפים באמצעות הודעת וידאו: "אני שמח שמומחי אירועים ותיירות מכל רחבי אירופה, מתכנסים בברלין לפורמט האירוע החדשני הזה. תושבי ברלין ואורחי העיר, אוהבים את עיר הבירה על היצירתיות שבה, החידושים והמגוון שלה. זה נהדר שאפשר לחוות את כל זה באתר ובאופן אישי גם השנה". וחשוב לציין שפטרונית האירוע היא פרנציסקה גיפי, ראשת העיר-מדינה ברלין.
הזמרת והאמנית האמריקאית ג'וסלין ב. סמית' פתחה את הבסטיבל עם ההרצאה המרכזית שלה "Matla Ahuna – The Power is Within Me". סמית' היא אחת המשתתפות בעלות הפרופיל הגבוה המעורבת באירוע. בשיחות אחרות ובדיונים בפאנל, השתתפו דוברים כמו אנבר דומיני, מנכ"ל קייפטאון תיירות, פרופ' וולפגנג גיאורג ארלט, חוקר תיירות וראש מרכז התיירות המשמעותית, קורנליה ווימאייר, שהיא מנכ"לית Greenstorming GmbH לניהול אירועים בר-קיימא.
בנוסף, מרייט ריסנבק, שהיא מנכ"ל פסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין ודיוויד פרידריך שמידט, מנכ"ל החברה הגרמנית לנוירולוגיה – כולם הציגו את רעיונותיהם וסיפקו זויות ראייה חדשות. הופעות המוזיקה החיות כללו את אמן הפופ הברלינאי, ג'ים אביניון ואת צמד הדיג'יי, באדר & ברנהרד. בערב היום הראשון הוזמנו ל- Badeschiff ולבר החוף שלו Spree – המקום הוא חלק מאולם האירועים הסמוך ארנה ברלין, בו מתקיימים גם מצגות ואירועי נטוורקינג.
ליומיים של הבסטיבל תוכננו מאות הרצאות מומחים, סדנאות ורעיונות חדשים, שאמורות לאפשר לברלין לשמור על מיקומה בליגה הבכירה העולמית, כמטרופולין הקונגרסים והתיירות. למשתתפים איפשרו ליצור תוכנית בסטיבל משלהם, בבחירה אישית מבין חמישה סיורים נושאיים, המציגים את ההיבטים הרבים של ברלין:
- "ג'ונגל אורבני" – הצעות ברות קיימא כמו גינון עירוני ומסעדות טבעוניות
- "זוהר ולייף סטייל" – אופנה ואוכל משובח
- "ברלין הפרועה" – תת תרבות וסצינת המסיבות
- "אמנות ומוזיקה" – אמנות רחוב, גלריות, מוזיאונים וקונצרטים
- "ברלין החדשנית" – מיקום מדע וסטארט-אפים
לכל נושא כזה, התקיימו ביום הראשון הרצאות, מצגות, מופעים חיים ודיונים, כאשר הסיורים עצמם התקיימו ביום השני לפסטיבל (26.8). אני בחרתי בסיור מודרך בנושא "אמנות ומוזיקה", שנמשך כשלוש שעות, כמעט כולו בחלק שהיה מזרח ברלין. בערב היום השני לפסטיבל (יום שישי) הוזמנו המשתתפים ל"לילה ארוך של מלונות" – יכולנו לבחור לבקר בבית מלון אחד או יותר, למשקה ולנטוורקינג. הבחירה שלי היתה לבקר במלון וולדורף אסטוריה. מפואר מאד.
אפרופו מלונות, אני התארחתי במלון בריסטול ההיסטורי והמפנק, שעד לפני 5 שנים נשא את השם מלון קמפינסקי (הראשון בעולם, שמייסדו ברתולד קמפינסקי נולד במשפחה ממוצא יהודי). המלון חוגג 70 שנים להקמתו (לאחר שנהרס במלחה"ע ה- 2 ונבנה מחדש), אך נוסד במקור בשנת 1918 במקומו הנוכחי (במיקום נהדר). מאד ממליצה: https://www.bristolberlin.com/en
קיימות במוקד: השנה התמקד הבסטיבל בנושא הקיימות, "לשמור על כדור הארץ". כל התפיסה, הארגון והמימוש של ה"בסטיבל" עוקבים אחר אסטרטגיית קיימות, המבוססות על הקריטריונים של יוזמת "פגישות ברלין בת קיימא" וכן ISO 20121 לניהול אירועים ברי קיימא, שהונפקו על ידי ארגון התקינה הבינלאומי (ISO). לדוגמה, פיצוי מלא על CO2 מסופק על ידי Atmosfair, ספק מוסמך בתקן זהב. כל נותני השירותים, לרבות שרשרת האספקה שלהם, מחויבים לעבוד בצורה אקולוגית ולמדוד ולתעד את הפליטות שהם מייצרים.
בקפה מוסקבה, שהוא מקום ה"בסטיבל" הראשי, נעשה שימוש באור יום והתאורה הצטמצמה למינימום, ומערכת האוורור שלהם משמשת רק לאוורור ולא לקירור, אם אפשר. כל הקייטרינג ל"בסטיבל" הוא צמחוני או טבעוני. המטרה היא ליישם את "בסטיבל" לטווח ארוך תוך מודעות אקלימית. האירוע כולו הוא חלק מתוכנית ההפעלה מחדש של תעשיות האירועים והתיירות של ברלין, וממומן על ידי המחלקה לכלכלה, אנרגיה ומפעלים ציבוריים בסנאט של ברלין.
אישית, כבר חוויתי ברחבי גרמניה טיולים מאד מוקפדים לגישה ירוקה ומעורבות אקולוגית, כמו, לדוגמא, עידוד להשתמש בתחבורה הציבורית, כשבברלין היא באמת מאורגנת להפליא, כולל רכישת כרטיסי נסיעה (יומיים, תלת-יומיים, שבועיים, חודשיים וכד'), המשלבים בין כל אמצעי התחבורה (רכבות עיליות ותחתיות, חשמליות ואוטובוסים) במחירים סבירים (מאד פופולרי כרטיס הנסיעה החודשי ב- 9 יורו).
"לעורר השראה בעולם מברלין": זו הינה המשימה העיקרית של Berlin Tourismus & Kongress GmbH, המקדמת את ניהול היעד הזה של ברלין, כמו גם את שיווק התיירות והקונגרסים של העיר. תחת המותג visitBerlin.de החברה היא שותפה, שחקן, מקור לרעיונות יצירתיים ומרשתת. תפקידו מתמקד בפיתוח מוצר בר קיימא ושיווק שירותי תיירות תואמים לעיר, בכל 12 הרובעים של ברלין, במטרה לשמור על איכות החיים של התושבים המקומיים, ולהגדיל באופן הרמוני את ערך החוויה למבקרים.
כמפעיל טיולים, visitBerlin מנפיק גם את ברלין WelcomeCard, כרטיס התיירים הרשמי של העיר. החברה מפעילה גם את מרכזי המידע לתיירים בברלין ואת קו הייעוץ של מרכז השירות של ברלין בטלפון +49-30-25 00 25. באתר visitBerlin.de, אתר התיירות הרשמי של ברלין, המבקרים יכולים למצוא את כל המידע שהם צריכים בכל היבט של הטיול שלהם לעיר.
אז מה מומלץ לעשות בעיר? תשובתי היא: כל מה שתספיקו, בזמן שיש לכם לשהות בעיר! מציעה מהתנסות אישית מוצלחת – שתתחילו באחד האוטובוסים התיירותים המיוחדים (הצהוב, האדום, הירוק ועוד…), שלהם 24 תחנות עצירה באתריה המרכזיים והידועים של ברלין, כולל הסברים על האתרים שתשמעו באוזניות, בשפע שפות, וגם בעברית. תענוג! תרדו, לבחירתכם, לביקור מעמיק יותר באתר המעניין אתכם, ותחזרו לאוטובוס הבא, שיגיע כל 20 דקות לתחנה שבה ירדתם. תעלו ותרדו בתחנה הבאה המסקרנת אתכם, וחוזר חלילה. תוכלו כך לבלות, להכיר ולחוות את ברלין, משך יום ארוך ואף יותר, ותקבלו מושגים על העיר והמקומות המיוחדים שבה – שכמובן כוללים את האתרים היהודיים ואת אלה שהוקמו לזכר השואה.
https://convention.visitberlin.de/en/bestival
* הכותבת היתה אורחת visitBerlin ב- Berlin Bestival