Site icon IAS

האם יוקם שדה תעופה בעמק יזרעאל?

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', בסיור ועדת הפנים בעמק יזרעאל. צילום ועדת הפנים והגנת הסביבה

"עמק יזרעאל הוא אחד מערכי הנוף החשובים בארץ. מצדי, אעשה הכל כדי לוודא שהחלטה על הקמת שדה תעופה נוסף, תתקבל רק לאחר שיבוצע סקר בריאות, ולאחר שלקחו בחשבון את כל ההשלכות הבריאותיות והנופיות". אמרה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', בסיור ועדת הפנים אותו יזמה בעמק יזרעאל, שם מתוכננת הקמת שדה תעופה בינלאומי. בדיון השתתף גם ח"כ רם בן ברק.

איל בצר, יו"ר מועצת עמק יזרעאל: "אנחנו מבקשים מוועדת הפנים להבין את האסון האקולוגי שייגרם, אם יוקם שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. התכנון פה הוא ל- 20 מיליון נוסעים בשנה, ואף להכפלה של מספר זה. תושבי דרום הארץ דווקא מעוניינים מאד בהקמת שדה כזה בנבטים. בדיקות כלכליות הראו שהקמת שדה בעמק יזרעאל תעלה 18 מיליארד ₪ יותר מהקמתו בנגב. אנו מבקשים: אם להקים שדה תעופה בצפון, למה לא בחיפה? ובקשתנו הנוספת היא, לעשות סקר בריאות מה תהיה השפעת זיהום האוויר, הדלקים והרעש?"

אבי סמוביץ, סגן ראש המועצה: "כבר 25 שנה מדברים על שדה תעופה משלים נתב"ג. המדינה מתכננת 75080 מיליון נוסעים ב-2050, כמחציתם בנתב"ג וברמת דוד עוד 20 מיליון. איפה יעברו עוד 20 מיליון? אנחנו חוששים שרוצים להכפיל את התוכנית של השדה, שגם במתכונת הנוכחית הוא אסון".

אילנה שפרן, מינהל התכנון: "אין ספק שצריך עוד שדה. חייבים לבדוק, לא מחליטים פתאום. במשך שנה בדקנו עם טובי המומחים 21 אתרים. יש שיקולי תעופה, קרקע. לא בכל מקום נכנס שדה. שיקולי נחיצות. שדה ברמון הוא פיל לבן. עשינו עבודה מאומצת. הכל נבחן. האתרים היחידים הם השדה הקיים ברמת דוד והשדה הקיים בנבטים. יש תועלת הרבה יותר גדולה ברמת דוד".

פרופ' אבי אביטל, הפקולטה לרפואה בטכניון: "האם עשיתם תסקיר בריאות? המדינה לא יכולה להיות מאחורי גרמניה, בריטניה וארה"ב, שבדקו השפעות עם קבוצת ביקורת מול אוכלוסיה שגרה מחוץ לאזור. נמצא שנשים בהריון נפגעות מקירבה לשדה תעופה. זו לא ספקולציה אלא מדע אובייקטיבי. נמצאו נזקים לעמוד השדרה ושפה שסועה בשלב עוברי. נמצא נזק אורגני ברקמה.

נמצא שמעל 55 דציבל יש הפרעות קשות של קשב וריכוז למי שנחשף, גם שנתיים לאחר החשיפה לרעש. זה נובע מהפרעות שינה. מכת רעש כרונית היא סטרס לכל דבר. נמצאו השפעות לבביות ועליית לחץ דם ב-95% מהנבדקים".

Exit mobile version