Site icon IAS

האם האיחוד האירופי מעכב את הפטור מוויזה לארה"ב?

הפטור מויזה לארה"ב. צילום freepik

וועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ יולי אדלשטיין דנה אתמול (ב') בהצעת חוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ב – 2022, כהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

על פי ההצעה, חברות תעופה יחויבו להעביר מידע לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. המידע הוא נתוני API ו-PNR הכוללים פרטים שמונפקים על ידי המדינות ומופיעים במסמכי הנסיעה של הנוסעים, ונתונים אודות הטיסה שנאספים על ידי חברות התעופה לצורכיהן.

על פי הצעת החוק, המידע האמור יתקבל במרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים (מלא"ן), שצפוי להיות מוקם ברשות המסים. לפי ההצעה, הרשויות הרלוונטיות יהיו רשאיות לבקש לבצע הערכה או שאילתה לגבי מידע מהמאגר.

בוועדה עסקו בהרחבה בהצעת החוק להסמיך שלוש רשויות – השב"כ, המוסד והמשטרה, להקמת שלוחות של המאגר שינוהלו אצלן. נציגי שלוש הרשויות הציגו באופן כללי את הצורך שלהן בהקמת שלוחות של המרכז, וציינו כי אם יידרשו לפרט יותר על שיטות הפעולה שלהן, בשלוחות ובכלל, הדבר יתבצע בדלתיים סגורות.

עו"ד סיגלית ברקאי, מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה: "חשוב להביא בפני הוועדה את הקושי הקיים שעלול להתעורר לגבי מנגנון השלוחות. הוא חריג ולא קיים בעולם בשום מסגרת דומה. ייתכן שמדינות בעולם לא יראו את זה בחיוב, והן יכולות להנחות את חברות התעופה שלהן לא להעביר מידע".

ישי דון יחיא, מנהל אגף קשרי תעופה בינ"ל ברשות התעופה האזרחית: "מדינות האיחוד האירופי, לכל הפחות, ידרשו הסכם בינ"ל שמסדיר את העברת המידע והשמירה על הפרטיות. בגלל שמודל השלוחות חריג, בהחלט ייתכן שהאירופאים יגידו שהם לא מוכנים לדבר הזה, והם מהווים 60% מהתנועה האווירית לישראל".

עו"ד דרור גרנית, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "אנו ערים למורכבות, ונמצאים בשיח על כך עם האיחוד האירופי, וגם הם מבינים את זה. הם לא מוכנים לנהל איתנו משא ומתן פורמלי עד לאחר השלמת החקיקה בישראל. זה הליך ממושך עם יותר מדי משתנים, ולכן קשה לתת תשובה ברורה. כן אציין כי ממילא בחקיקה ניסינו להתיישר ככל האפשר לסטנדרט האירופי המחמיר, בכדי שיהיה יותר קל להגיע איתם להסכמות".

עו"ד עידו בן יצחק, מצוות הייעוץ המשפטי של ועדת החוץ והביטחון: "אנו נמצאים בהליך חקיקה מואץ, בגלל הדרישות האמריקאיות לפטור מאשרות כניסה לארה"ב. האם דרישתם היא רק להשלמת החקיקה והקמת המרכז? מה יהיה המצב מול האמריקאים ללא הסכמה של האירופאים להעביר נתונים?"

עו"ד גיל ברינגר, משנה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אמר: " הדרישה המנדטורית האמריקנית היא איסוף וניתוח מידע של PNR ו-API. הם לא מתעניינים במרכז כזה או אחר, רק בסמכות לאיסוף וניתוח המידע. הוסבר להם שעד סוף אפריל ישראל תבצע את זה ביחס לטיסות הישירות בין ישראל וארה"ב. עד סוף ספטמבר הדרישה האמריקנית מדברת על מאה אחוז מהטיסות".

אחת מהאפשרויות שנדונו היא שארה"ב תשקול להחריג את ישראל מהצורך באיסוף מידע על הנוסעים במאה האחוזים מהטיסות, האומנם?

Exit mobile version