אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסם סקירה שנכתבה על ידי אסף גבע בנושא ביטול הפטור ממע"מ על התיירות בו הם מנסים להצדיק את המהלך: " בניגוד למרבית מדינות הOECD- ,בישראל פטורים תיירים זרים מתשלום מע"מ על שירותים שונים. בנייר זה אנו בוחנים את השלכות הפטור ממע"מ לשירותי תיירות על הכנסות המדינה, על התוצר ועל התעסוקה בענף".
"על פי האומדן המחושב, בעקבות ביטול הפטור מחיר החבילה הממוצעת לתייר צפוי לעלות בכ-4.6% ( כ- 96 דולר), צפויה להירשם ירידה בהיקף של כ-1.9% בתוצר הנומינאלי של ענף התיירות ושל כ-1.4% בהיקף התעסוקה בענף בהשוואה למצב בו הפטור לא מבוטל. תרחיש זה הינו מחמיר כיוון שאינו לוקח בחשבון תחלופה בין תיירות חוץ ופנים."
"ככל שתירשם התאוששות בענף התיירות בשנת 2023 ,השפעת ביטול הפטור ממע"מ צפויה להתבטא בהאטה של קצב הגידול של התוצר והתעסוקה בענף ולא בירידות אבסולוטיות. במקביל צפויה להירשם עלייה של כ-2 מיליארד ש"ח בהיקף גביית המס".
" לגידול זה בהיקף בגבייה המיסים צפויות להיות השלכות כלכליות חיוביות. ביטול הפטור יוביל לירידה בתוצר בענף התיירות בגובה 401 מיליון ₪ אך עליית גביית המיסים )בסך 0.2 מיליארד ₪( תאפשר, למשל, הורדת מס רוחבית שתוביל לעלייה של 713 מיליון ₪ בתוצר. כך שבסה"כ המהלך צפוי להוביל לגידול נטו של כ- 312 מיליון ₪ בתוצר".
"בניגוד להגדלת גבייה דרך מסים אחרים, ביטול הפטור ממע"מ על תיירות זרה צפוי להגדיל את התוצר הכלכלי מבלי לפגוע ביוקר המחייה או להגביר את אי השוויון, כיוון שהוא רלבנטי לתיירים זרים בלבד. למעשה, ביטל הפטור אף עשוי להוריד את יוקר המחייה במידה ומלונות יורידו מחירים למקומיים עקב הירידה בביקוש הזר".
כמו כן ישנה התייחסות לזיהום האוויר בישראל בה מצוין כי תיירות לישראל מגבירה את הזיהום האווירי הנובע מהטיסות לישראל ובחזרה. יוצרת גודש בכבישים ולמצוקת הדיור.
תגובת התאחדות המלונות בישראל ולשכת סוכני ומארגני תיירות נכנסת
״קבלת החלטה לביטול פטור ממע״מ לתיירות הנכנסת על בסיס נייר העמדה של אגף הכלכלנית הראשית בלתי סבירה לאור ליקויים, אי דיוקים ומגמתיות המעידים על סימון מטרה מראש וכתיבת הסיבות להחלטה בדיעבד. נראה כי מדובר באחת העבודה התמוהות ביותר שיצאו תחת ידי האוצר", כך טוענים בהתאחדות המלונות ולשכת סוכני ומארגני תיירות נכנסת בתגובה לעבודה שמפרסם היום האוצר.
"נייר העמדה המוגש לממשלה כבסיס לקבלת ההחלטה בשנת 2023 מבוסס על נתונים ומסקנות, משנת 2008 ושנת 2011, כך עפ״י הכתוב בנייר עצמו. בין הטיעונים התמוהים על בסיסם אמורה הממשלה לקבל החלטה הרת גורל לביטול הפטור : זיהום האוויר של המטוסים המביאים את התיירים (לא צוין הזיהום לחובת הישראלים הטסים באותם מטוסים לחו״ל), תוספת הגודש בכבישים בגין הסעות התיירים והקצאת שטחים למתחמי מלונאות על חשבון מצוקת הדיור.
בין השורות, מציגים באוצר את ביטול התיירות הנכנסת כמהלך שייתן פתרון לבעיות זיהום אויר, הגודש בכבישים ומצוקת הדיור של מדינת ישראל. לא נעדרת מהנייר העובדה כי פלח התיירות שיפגע בעיקר (90%) הינה התיירות המאורגנת המהווה את עיקר ההכנסות בפריפריה ומייצרת כ-10% מקומות העבודה. עפ״י נתוני האוצר עצמו עשרות אלפי מקומות עבודה בפריפריה יפגעו.
כמו כן, הנייר מציג נתון שלא ברור על מה הוא מסתמך, לפיו ביטול הפטור יכניס למדינה כ-2 מיליארד ₪ בשנה ממיסים. נראה, כי תחשיב כזה, מבוסס על הערכה בלתי סבירה לפיה, ייקור החבילות לישראל ב-17% יביא להכפלת מספר התיירים שיכנסו לישראל בשנת 2023, ולשיא של כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל.
המדינה בטוחה שתכניס 2 מיליארד ₪ מהמהלך, אבל לא טורחת להשקיע במחקר שוק אמיתי במדינות היעד", מציינים בהתאחדות המלונות ובלשכת סוכני ומארגני תיירות נכנסת.