Site icon IAS

גובש מתווה לכניסת תיירים ממדינות ירוקות וליציאת ישראלים

כניסת תיירים וישראלים לישראל. צילום עוזי בכר

לקבינט הקורונה יוגש בדיון הקרוב, מתווה משרד הבריאות לכניסת תיירים ממדינות ירוקות, וליציאת ישראליים לחו"ל. כך נחשף היום (שלישי) בוועדת הקורונה בכנסת. לדברי יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) כיוון שמצאו מתווה ליציאת 30 אלף לאומן, וכניסת 15 סטודנטים ותלמידי ישיבה – אפשר למצוא מתווה לפתיחת התעופה. "ניתוח הנתונים מקרין על הדימוי שלנו בעולם כ'מדינה אדומה' – ולכן יש לוודא שהנפטר מקורונה, אכן המחלה היא הגורם למותו ולא מחלות הרקע. יש לייצר פיתרון כולל ולא לתת פתרונות מקומיים לקבוצות כאלו או אחרות".

יוזם הדיון, מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) הזהיר כי "חוץ מהצהרות אין למדינה תכנית סדורה לפתיחת התעופה. 200 אלף איש מתפרנסים מתעשייה זו, וכמעט חצי שנה הם ללא פרנסה – וללא אופק. על התעופה להיפתח כבר מחר בבוקר, וכ-40 מדינות כבר עשו זאת במגבלות שונות".

לדברי איילת שקד (ימינה) "יש להכין מתווה לפתיחה: מעבדה בנתב"ג עם המתנה בת שלוש שעות לתוצאות, ובמקרה של  סיכון על התייר להיכנס על חשבונו לבידוד. העולם מתרגל לעשות עסקים בצל הקורונה, כי זום אינו תחליף לפגישות פנים אל פנים, והמציאות הנוכחית פוגעת בכלכלתנו. אפשר לצמצם סיכונים, ולהפעיל מעבדה פרטית בנתב"ג".

לדעת יבגני סובה (ישראל ביתנו) המעוניינת בהמשך 'סגר השמיים' היא חברת אל על – וזו מסיבות כלכליות, לפי אימאן חטיב (הרשימה המשותפת) "הממשלה מעוניינת בכוונה שהאופק לא יהיה ברור. קיימת בעולם בדיקה קורונה מהירה – ואין סיבה שלא תגיע גם לישראל".

אנדריי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם) הזהיר כי "מערך הטיס מושבת ועקב כך עלול לצאת מכשירות. בנוס, אין מערכת הנחיות ברורה בנוגע לבדיקות. אזרח המעוניין לטוס וצריך לעשות בדיקת קורונה 72 שעות לפני, איפה הוא יהיה עד שהוא יעלה על המטוס? הוא עלול להידבק בקורונה עד שהוא יטוס".

איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, השיב כי "מצב התחלואה בישראל מהגבוהים בעולם ביחס למספר התושבים, והיא מוגדרת "מדינה אדומה". לכן רוב מדינות העולם לא מכניסות ישראלים. מתווה התעופה שגובש יובא בימים הקרובים לקבינט הקורונה, והוא יאפשר לישראלים לצאת לכעשר מדינות ירוקות, כמובן בצורה הדדית. ישראלים שיצאו למדינות אלו ויחזרו –לא יהיו חייבים בבידוד.

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, הוסיף כי "מצב התחלואה שלנו הוא פי עשרה מהסף של מדינה 'ירוקה'. איננו ממציאים הגדרות לישראל, אך בגלל הגדרות האיחוד האירופי איננו יכולים להיכנס למדינות האיחוד. אנו מגבשים מתווה לכניסת תיירים לישראל ממדינות ירוקות, ובקבינט הקורונה הקרוב יוצג מתווה לנסיעת ישראלים. כניסת ישראלים ממדינות אדומות לישראל – היא רק לאחר 14 יום בידוד. מומחים או אנשי מקצוע נכנסו לישראל בהליך מוקפד, ויצרנו סלון פגישות לאנשי עסקים בנמל התעופה, אך ברור כי אין מדובר בפתרון מיטבי.

"יש התלבטות עדיין בהפעלת מעבדה בנתב"ג. לגבי אומן עמדתנו כי יש לאסור אירוע של 30 אלף איש ברחוב וחצי, אין דרך לשמור כללים בצורה שכזאת, וזו גם עמדת ממשלת אוקראינה. גם שם יש אינטרסים כלכליים. 15 אלף הסטודנטים ותלמידי הישיבות זה אושר רק בתנאי בידוד עד 6 בקפסולה סגורה, ו12 פקחים יפקחו על היישום. בדיקות לא מחליפות באופן מלא את הצורך בבידוד."

לדברי עו"ד דוד שפרכר, מומחה ברגולציה תעופתית, גובש מתווה לפתיחת הענף בהתייעצות עם ארגון הבטיחות התעופתי האירופי ומינהל התעופה האמריקאי – ובלי הבחנה בין מדינות אדומות לירוקות. הבחנות אלו הם וולנטריות לכל מדינה, ובתוך האיחוד האירופי עצמו ההחלטה היא רק בגדר המלצה. הוא ממליץ על עריכת בדיקות 72 שעות לפני ההגעה לנתב"ג, כי חשוב לזכור שאחוז ההדבקה בטיסות הוא נמוך.

נתב"ג . צילום עוזי בכר

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מתחילת המשבר הבאנו למעלה מאלף עולים חדשים, כי מדינת ישראל החליטה שזה חשוב ובין אלף אלו התגלו שני נשאים. ללא ניהול סיכונים, ימותו יותר אנשים. יש מעבדות בכל נמלי התעופה המובלים בעולם – ודווקא בנתב"ג זה מתעכב בגלל ויכוחים פוליטיים.

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק בחברת הנסיעות איסתא, קרא לבטל את חובת הבידוד לשבים לישראל,

טלי לאופר,  מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות, הזהירה כי "ישראל התנתקה מהעולם, וחחיבים לצאת לדרך, להתנסות וגבש דרך. העולם יפסיק לשלוח לכאן תיירים".

זוהר אשכר, מהמטה להצלת תיירות חו"ל, הקורונה כאן כדי להישאר, וחובה לגבש דרך להחיות את הענף גם לצידה.

מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים, הגדיר כי מדובר באירוע אסטרטגי, אך יש לו פתרון: יש לפתוח מהר את הענף, ולחשוב שנה קדימה כולל תופעות החורף, אלגוריתם נכון, ושילוב גורמים אזרחיים נוספים לבדיקות וביטוח הנסיעות.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל: "לצערנו העמדה המקצועית של משרד בריאות אינה מוכחת ואינה נתמכת בנתונים. ישראל, המונעת כניסת זרים לחלוטין, דומה לצפון קוריאה להבדיל מאפשרויות התנועה שכבר קיימות באירופה, ארה"ב ועוד אזורים ברחבי העולם."

Exit mobile version