Site icon IAS

בעקבות שמן הזית בגליל: "בשבילי רק שמן זית ישראלי" עם תו האיכות

במרכז ענף הזית במועצת הצמחים שבחוות חנניה. צילום שוש להב

"כַּד קָטָן, כַּד קָטָן, שְׁמוֹנָה יָמִים שַׁמְנוֹ נָתַן. כָּל הָעָם הִתְפַּלֵּא, מֵאֵלָיו הוּא מִתְמַלֵּא. כָּל הָעָם הִתְכַּנֵּס וְהִכְרִיז: אַךְ, זֶהוּ נֵס! אִלּוּלֵא כַּד זֶה נִשְׁאַר מִקְדָּשֵׁנוּ לֹא הוּאַר". כולנו מכירים את שיר החנוכה החביב הזה, שאת המילים לו כתב אהרון אשמן. כיוון שחג החנוכה ממשמש ובא, וזהו גם חג נס כד השמן, יצאנו לסיור עיתונאים שאורגן ע"י משרד התיירות, הרשות לפיתוח הגליל וענף הזית במועצת הצמחים, בעקבות שמן הזית בגליל התחתון והעליון, שאין ספק שניתן לכנותם "ארץ הזית".

במסגרת הסיור הוצגה בפנינו פעילות הרשות לפיתוח הגליל, ע"י גילה יעקבי גורביץ – ראש תחום תיירות ותרבות ברשות: פסטיבל הזית, כפר ביקרתם והחוויה הבדואית; התוודענו (שוב) ע"י סאפי מקלדה – אחראי תיירות לא יהודית ברשות, למיזם התיירותי "כפר ביקרתם" – החוויה הדרוזית והצ'רקסית; ביקרנו בשני כפרים דרוזים בגליל: מע'אר – בו פגשנו את ראש העירייה פריד גאנם ובכירי העירייה, ובעין אל אסד – בו נפגשנו עם עבדאללה סלאמה – יו"ר ועד הישוב ורכז התיירות ובעלים של בית ארוח מרווח עם נוף מרהיב; הגענו לבית הבד "שמן הצפון" במע'אר בו ארח אותנו וילאם חנוט – מבעלי המקום, שהסביר על שלבי הפקת שמן הזית;

בחוות חנניה קיבלנו הצצה היסטורית והדרכה על אתגרי ענף הזית, מפי אורי יוגב – מנכ"ל ענף הזית במועצת הצמחים, וכאן גם התנסינו בטעימת שמן זית מודרכת עם ד"ר מאזן עלי ראש פאנל צפון במועצת הזית; קינחנו בביקור במרכז המבקרים במפעל הזיתים של משק משפחת ג'השאן בקידמת גליל; נציגי משרד התיירות: ענת שיחור – דוברת המשרד ואריה צדוק – ממונה תיירות פנים, מציינים שענף התיירות הכניס לקופת המדינה כ- 21 מיליארד שקלים בשנה. בתקופת הקורונה שפגעה באופן חמור בתיירות ובתיירנים, ניצלו במשרד התיירות את הזמן לפתח מוצרי תיירות חדשים. המשרד מעודד יזמות תיירותית ומעניק מענקים לרשויות מקומיות לפיתוח תשתיות תיירותיות.

הגליל הוא גם "ארץ הזית". צילום שוש להב

ענף הזית במועצת הצמחים וחוות חנניה

נושא שמן הזית קיבל בשנים האחרונות תנופה, בעיקר בעקבות מחקרים המצביעים על התכונות הבריאותיות של ענף הזית, וענף הזית הישראלי קנה לו שם טוב בשל שמן הזית המשובח המיוצר בארץ. ענף הזית במועצת הצמחים עומד בקשר ישיר עם המגדלים כדי לסייע במחקר והדרכה, ידע מקצועי, שיתוף בפיתוח טכנולוגיות ומידע לגבי מיכון חדיש. ענף הזית אמון על שמירת איכות שמן הזית בישראל ומקיים בקרה קבועה על בתי הבד. כל מיכל או בקבוק שמן זית החתום בחותמת תו האיכות של ענף הזית, מעיד על בקרה ואיכות השמן. כמו כן נלחמים במועצה בזיופים הן בשמנים ישראליים והן בשמנים תוצרת חוץ. כנאמר: הכי טרי, הכי בריא, הכי ישראלי!

ענף הזית שוכן בחוות חנניה הסמוך לקיבוץ פרוד. זו חווה היסטורית אשר שמשה את הנציב הבריטי הראשון כבית הקיץ שלו, והפכה לחוות ניסיונות לגידול ושיפור זנים של עצי זית. לאחר שהבריטים עזבו נמסרה החווה לידי משרד החקלאות. מנהלי החווה עקרו את כל עצי הפרי מלבד עצי הזית. במלחמת סיני הגיע מנהל החווה, שמעון לביא, לקדש ברנע שם נתקל בשני זנים של עצי זית שלא היו מוכרים לו. במעבדה שלו במכון וולקני בדק את הייחורים שלקח מהם ואותם שתל בחוות חנניה. לזן אחד קרא "קדש" (שלא הצליח) ולשני ברנע – שהינו אחד הזנים המובילים בגידול זיתים בישראל ואף נשלח ליצוא.

תצפית על מע'אר השוכנת על מורדות הר חזון. צילום שוש להב

מע'אר (מְרָאר), העיר הדרוזית הראשונה בישראל

הכפר הדרוזי הראשון שהפך לעיר! שרת הפנים, איילת שקד, אמרה בעת הכרזת היישוב לעיר: "מע'אר הוכיחה את עצמה והיא ראויה להתקדם ולהיות עיר חשובה בישראל. זוהי עוד הוכחה לקשר האמיץ והחזק בין העדה הדרוזית לבין העם היהודי. השותפות הזו באה לידי ביטוי לא רק בביטחון אלא גם בחיים האזרחים". מע'אר מונה כיום כ-24,000 תושבים (שני שליש מהם דרוזים, והשאר נוצרים ומוסלמים), ועל פי התוכניות המאושרות צפויה העיר למנות בשנים הקרובות כ-30 אלף תושבים. מיקומה המיוחד של מג'אר, בתוך עמק הזיתים הגדול בגליל התחתון, אל עבר תצפית על הכנרת וסביבתה, הופך אותה לעיר פסטורלית וייחודית.

העיר שוכנת על מורדות הר חזון, בין נחל צלמון ולנחל טפחות והישוב הוקם בתקופת הרומאים. במע'אר ניתן לבקר בכפר העתיק אלמנסורה ובבתי בד עתיקים וחדשניים, בכנסיה ובמסגדים ולטעום מהאוכל האותנטי ומהממתקים המזרחיים המשובחים במקום. כאן גם תמצאו מגוון רחב של פעילות אומנות ענפה לחוויית ביקור תרבותית ייחודית. רבים מהתושבים מתפרנסים מחקלאות של זיתים ומגידול עשבי מרפא ותיבול בין עצי הזית, וכדברי ראש העירייה: " היינו כפר של זיתים, ונשאר עיר של זיתים".

עין אל אסד, כפר יפיפייה שבליבו מעיין. צילום שוש להב

עין אל אסד, הכפר הדרוזי שבלבו מעיין

עין אל-אסד הוא כפר דרוזי קטנטן, השוכן גליל העליון למרגלות הר כפיר, במדרון תלול הצופה אל הנוף המרהיב של בקעת בית הכרם בראשית ה- 120. שם הכפר נגזר מהמעיין הנובע בו, ליד עץ אקליפטוס גדול ופירוש שמו של המעיין הוא עין הארי. בכפר יש מגוון רחב של אפשרויות לינה בצימרים עם אירוח כיד המלך ופעילות בסביבה של היישוב הממוקם סמוך לכביש 85. בכפר ניתן להתארח ולהכיר מקרוב את העדה הדרוזית ואת התרבות ובו גם אפשרויות לינה רבות.

התארחנו באחוזת מצפה שני הימים – אחוזת המוכתר ושמענו הסברים על המקום והכפר מפי עבדאללה סלאמה, בעל המקום ויו"ר ועד הישוב ורכז התיירות. זהו מבנה גדול במיוחד והיסטורי, שהיה ארמונו של המוכתר. קשתות אותנטיות וציורי קיר מרהיבים במיוחד. בריכת שחייה השואבת את מימיה ממעיין עין אל אסד. מרחבי הנוף עוטפים את האחוזה ממש כמו עטיפת מתנה מרגשת. הישוב נמצא בלב שמורת טבע הר מירון, בתוך יישוב שליו. קומת הכניסה היא מעין לובי וחדר אוכל ובקומה מעל ישנם 7 חדרי שינה גדולים מאוד, שיכולים לארח יחד עד 30 איש. לפרטים: 050-7435759

וילאם חנוט בבית הבד שמן הצפון. צילום שוש להב

שני בתי בד, מרכזי מבקרים ויצור שמן זית

בסיור ביקרנו בשתי תחנות ליצור ומכירת שמן זית ומגוון מוצרי הזית:

 * בית הבד "שמן הצפון ראיף", בניהולו של וילאם חנוט – מבתי הבד הבודדים אשר ממשיכים לפעול עבור החקלאים באזור ומשתפים פעולה עם "ענף הזית", במיזם להוכחת ההיתכנות לבידול אזורי של שמני הזית הייחודיים מהמטעים העתיקים של מע'אר ושל הגליל. ראינו כיצד מיוצר שמן זית והבנו את התהליך טוב יותר. אפשר לראות כאן את כל שלבי ייצור השמן. החקלאים מביאים לשם את יבול הזיתים שמסקו, ומכניסים אותם לבריכת שטיפה קטנה, ממנה הם מועלים במסוע למתקן ריסוק, משם למתקן שמפריד בין השמן המים והגפת, והשמן מועבר בצינורות מיוחדים למערכות סינון ומשם לבקבוק. ממש כמו הסיסמה של מפעל ראיף: "מהעץ אל הבקבוק".

 * משק ג'השאן: יצרן מרכזי של שמני זית בגליל ובישראל, ביקרנו במפעל החדש ובמרכז המבקרים באזור התעשיה "קדמת גליל". עונת המסיק החלה ונציגי ג'שאהן התארחו בתוכנית הטלוויזיה של פאולה וליאון עם שמן הזית, הזיתים המסורתיים, הלאבנה והזעתר הביתיים. מוזמנים לצפות בראיון וכמובן להגיע לחגיגות המסיק בבית הבד של ג'השאן בכלנית בשבתו20.11. במקום: בית בד, סדנאות, הדרכה, סרט וכמובן טעימת פיתות עם שמן זית, זעתר וגבינה ישר מהטאבון. משפחת ג'השאן הנוצרית היא מיצרני השמן הוותיקים בארץ, והמנהל הנוכחי, האני ג'השאן, הוא דור שביעי להפעלת בית הבד המשפחתי. לא בכדי "ג'השאן" הפך לשם נרדף לשמן זית איכותי. במרכז המבקרים שלהם יש אולם הרצאות שבו מוקרן סרטון על שמן הזית וההיסטוריה של משפחת ג'השאן, וכמו בסיסמא שלהם, הם אכן "עושים כבוד לטבע".

לפרטים נוספים":
אתר גו גליל go.galil.gov.il

אתר "כפר ביקרתם" https://kfar.galilgov.co.il/

המוצרים האיכותיים של משק ג'השאן. צילום שוש להב
Exit mobile version