כמעט שנתיים לאחר הפגיעה האנושה של נגיף הקורונה בתעשיית התעופה, עד כמה חוסן התעופה האירופית הוכיח את עצמו בשנת 2021, היכן אנו מצפים שתעבורת התעופה האירופית תהיה עד סוף 2022, ומה עדיין צריך לעשות כדי להבטיח חזרה באופן בר קיימא?
יורוקונטרול (Eurocontrol), הארגון האירופאי לבטיחות אווירית שתפקידו ליצור מערכת אחידה של בקרה אווירית לאירופה וממנה, מנסה להעניק תשובות לשאלות באמצעות פרסום נתונים על התנועה האווירית באירופה לשנת 2021 והציפיות להתאוששות ב-2022. מהנתונים המפורסמים ע"י יורוקונטרול עולה כי נרשמה התאוששות חלקית אך מתמשכת בתנועת הנוסעים, באופן מכריע באירופה במהלך 2021. השנה התחילה עם כ-36% מהרמות שנרשמו בינואר 2019, והתחזקה בצורה יציבה במהלך הקיץ, הודות לחיסונים המוניים ותעודות המתחסנים הדיגיטליות של האיחוד האירופי. הגיע לשיא של שנתיים עם 70% ב-27 באוגוסט 2021 שכלל 26,773 טיסות.
הגידול במספר הטיסות במהלך החגים נמשכו עד הסתיו כשהתנועה האווירית הגיעה ל-81% בסוף אוקטובר, ולמרות זן האומיקרון וההגבלות הבריאות והבטיחות שנוספו עבור יעדים רבים, בחודש דצמבר נרשמה תנועה של 78% מרמות 2019. בסך הכל, התעבורה השנתית ברחבי רשת התעופה האירופית הגיעה ל-56% מרמות 2019.
בארגון היורוקונטרול מצפים שהצמיחה הזו תגדל ב-2022, כשהתנועה האווירית עדיין במסלול להתאושש עד סוף 2022 ותגיע ל-70-90% מרמות 2019 – גם אם כרגע המגיפה המתפתחת דוחפת את התנועה הרבה יותר מטה. יחד עם זאת, ההשפעות הכלכליות והסוציולוגיות ברחבי רשת EUROCONTROL נותרו עצומות, ולא טובות בהרבה מהשנה הראשונה של המגיפה:
1.4-1.5 מיליארד נוסעים פחות מ-2019 (2020: -1.7 מיליארד);
4.9 מיליון טיסות פחות (2020: -6.1 מיליון);
הפסדים של 18.5 מיליארד אירו בחברות התעופה האירופיות (2020: -22.2 מיליארד אירו);
55% ממספר הטיסות לפני המגיפה ברחבי אירופה.
"המצב נותר כרגע מאתגר מאוד. התנועה עשויה לעמוד כעת על 78% מרמות 2019, אך הגידול בזן האומיקרון המתגלגל דוחף רבות מחברות התעופה המובילות באירופה לצמצם את הקיבולת בחודש ינואר בשיעור של עד 30% – ובמקביל, אנו מתחילים לראות מספר רב של ביטול טיסות בעקבות חשיפה בקרב אנשי הצוות", אמר איימון ברנן (Eamonn Brennan), מנכ"ל יורוקונטרול.
"עם זאת, אני בטוח ששנת 2022 תתבסס על החוסן שתעשיית התעופה הראתה ב-2021 לאחר שהמשבר שיתק את הכלכלה בשנה הקודמת. ברגע שהמצב ישתפר, אנו מצפים לראות התאוששות מהירה שתקרב את התעופה האירופית הרבה יותר לרמות התעבורה של 2019. השנה עלינו להאיץ בדחיפות את התוכניות שלנו להפוך את התעופה לבר-קיימא, לבנות חזרה טובה יותר עם השקעה גדולה בפתרונות טכנולוגיים חדשים", סיכם איימון ברנן.