Site icon IAS

"ארץ כִּנֶּרֶת": מרכז תיירות מרשים, סיורים ופעילויות תוכן, בקבוצת כנרת

קבוצת כנרת מול כנרת והרי הגולן. צילום איה בן נזרי

"פָּרֹשׂ כַּפַּיִם. רָאֹה מִנֶּגֶד / שָׁמָּה – אֵין בָּא, / אִישׁ וּנְבוֹ לוֹ / עַל אֶרֶץ רַבָּה" (מתוך שיר של רחל, חורף תר"ץ). משפטים אלה חרותים על המצבה של רחל המשוררת, הקבורה בבית העלמין 'המפורסם' של קיבוץ כנרת. מפורסם, מפני שידוענים (הסלבס של התקופה ההיא) ואבות התנועה הציונית וההתישבות, קבורים בו: ברל כצנלסון בין שתי הנשים הצמודות שלו, דב-בר בורוכוב, נחמן סירקין ומשה הס, שאול אביגור, אברהם הרצפלד ונח נפתולסקי, שמואל יבנאלי ושמואל סטולר, המשוררת אלישבע ביחובסקי והמשוררת והמלחינה נעמי שמר, וכמובן רחל בלובשטיין, היא רחל המשוררת. ולמה פתחתי דווקא באיזכור בית העלמין? מפני שהוא משמש כאתר תיירותי, ואם נבדוק את תולדות הטמונים בו, נתוודע להיסטוריה העשירה והמרתקת של קבוצת כנרת ולתולדות ההתישבות בעמק הירדן.      

קבוצת כנרת הינה קיבוץ השוכן על שפתה הדרומית-מערבית של הכנרת ומשתייך למועצה האזורית עמק הירדן. הקיבוץ הוקם ב- 1913 והשנה יציין 110 שנים להיווסדו. כנרת היא הקבוצה השניה בארץ אחרי דגניה א'. ראשיתה של כנרת בימי העליה השניה (1914-1904) אשר חוללה תמורה גדולה בתנועה הציונית ובארץ ישראל. באותם ימים החלה לפעול בארץ התנועה הציונית, ביוזמתו של ארתור רופין. ב- 1911 יסדה בכנרת חנה מייזל את חוות העלמות, חוות לימוד המכשירה צעירות לעבודה ולחקלאות, שאחת הבולטות היתה רחל המשוררת. ביום 2.11.1913, יום בו הגיעה הקבוצה המונה 16 חברים לכנרת, הונח היסוד לקבוצת כנרת.

הקיבוץ גדל, נולדו ילדים, והמקום היה צר מלהכיל את הקבוצה. בשנת 1929 עברו חברי הקבוצה להתיישבות של קבע על גבעה, כשני קילומטרים דרומית לחצר כנרת וכקילומטר מערבית לבית המוטור, ובנקודה זו נמצאת קבוצת כנרת עד היום.

נופי כנרת והגולן ממרפסת מלון אחוזת אוהלו. צילום איה בן נזרי

תיירות ארץ כנרת

תיירות ארץ כנרת של קיבוץ כנרת, יושבת באחד האזורים היותר יפים של ישראל, ליד הכנרת, הירדן הדרומי ועמק הירדן, ומציעה מגוון רחב ועשיר של אטרקציות תיירותיות מעניינות ומגוונות, הכוללות אפשרויות לינה שונות, במיקום ייחודי על שפת הכנרת, עם חנות התמרים הגדולה בישראל, "תנובת כנרת", ושלל סיורים ופעילויות מותאמות לכל בני המשפחה, באזור קיבוץ כנרת. בלב תיירות ארץ כנרת, נמצא מלון "אחוזת אוהלו" שעבר לאחרונה הליך התחדשות נרחב, ומציע לינה במלון במחירים אטרקטיביים. לצד המלון קיים חניון ירדן כנרת – ובו אוהלים מחוממים וממוזגים, המתאימים לימי החורף והקיץ וכן חניון קראוונים.

אריק זילבר, מנכ"ל תיירות ארץ כנרת, אומר: התיירות אצלנו מאפשרת לכולם, יחידים, זוגות, משפחות וקבוצות, להנות מהטבע הפראי והפסטורלי, מהנופים ומאזורי הטיול, בחורף ובקיץ. לכל עונה יש את האטרקציות, הסיורים ותחומי הפעילות שלה. אני שמח להמשיך לפתח יחד עם כל הצוות של תיירות ארץ כנרת תוכניות ואטרקציות, המותאמות לכל עונה ולהציע את מכלול האפשרויות במקומות הנפלאים שיש לנו כאן.

מימין, אריק זילבר – מנכ"ל תיירות ארץ כנרת, אבנר שמואלביץ – מנהל מלון אחוזת אוהלו. צילום שוש להב

אבנר שמואלביץ, מנהל מלון אחוזת אוהלו, מציין: "המלון, ששימש בעבר כאכסנייה חינוכית,  מציע היום אירוח כפרי באווירה פסטורלית, ומספק אפשרויות לינה ומרכז כנסים לאנשי עסקים, למטיילים, לזוגות ולמשפחות, במחירים אטרקטיביים. תפריט חדש מוצע לאורחים כחלק ממהלך השיפוץ וההתחדשות, ועליו אחראי שף המלון, עומאר חליל, והוא משלב אוכל בדואי מסורתי ומטבח גלילי עשיר, באווירת המקום.

עדה מורג, סמנכ"ל שיווק ומכירות בתיירות ארץ כנרת, מוסיפה: "המטיילים בארץ כנרת ייהנו ממגוון פעילויות ואטרקציות במרחב מדהים ובאזור היפיפה של הכנרת והירדן. תיירות ארץ כנרת היא תיירות תוכן מעניינת, שמאפשרת למטיילים או הלנים במלון 'אחוזת אוהלו' ובחניון ירדן כנרת, להנות משילוב מגוון של אירוח, עם פעילויות תוכן ואטרקציות. אנו פועלים להעשיר את ההיצע ולהתאימו למטיילים הישראלים ולתיירים הרבים הפוקדים את האזור". 

חוויות בין ים לבין רקיע

חדר מפנק במלון אחוזת אוהלו שחודש לאחרונה. צילום איה בן נזרי

* מלון "אחוזת אוהלו" שחודש לאחרונה

מלון אחוזת אוהלו ההיסטורי השוכן באחת מנקודות התיירות האטרקטיביות והמרהיבות בישראל, בין נופי הכנרת והרי הגולן, עבר שיפוץ והליך התחדשות נרחב, במגוון חדרים ברמות שונות, בלובי, בקבלה וב- 7 אולמות כנסים, ששופצו ועוצבו בהתאם לסביבה הכפרית שמאפיינת את המקום. המלון מציע אירוח כפרי באווירה פסטורלית.

האדריכל ומעצב הפנים שעיצב את המלון, גיא וולפמן: "הפרויקט שאב השראה מהכנרת ומהנופים הסובבים את מלון 'אחוזת אוהלו'. האתגר היה ליצור עיצוב אקלקטי, מודרני עם נגיעה כפרית. התחושה של הטבע, העוטפת את המלון, באה לידי ביטוי גם בפרטים כגון טקסטורת הטפטים ועיצוב הרהיטים. העיצוב החדש של אולמות הכנסים והאירועים, מתכתב עם עיצוב המלון והחוץ והופך לחלק ממנו".

כחלק ממהלך השיפוץ וההתחדשות, מוצע לאורחים תפריט חדש. התפריט  חדש, עליו אחראי, שף המלון עומאר חליל, משלב אוכל בדואי מסורתי ומטבח גלילי עשיר, באווירת המקום. התפריט כולל שפע מנות אוריינטליות ומעניינות, המתבססות גם על הגידולים החקלאים באזור.

טלפון להזמנות: 04-6675525, 04-6675522; דואל: Reservation@ohalo.com

תפריט חדש ועשיר של השף עומאר חליל. צילום שוש להב

* מרכז כנסים משופץ ומשודרג

לתיירות ארץ כנרת מבחר אולמות ואפשרויות הושבה הן במלון "אחוזת אוהלו", המיועד לאכלוס של עד 240 איש, והן באולם בן ציון הממוקם בקיבוץ כנרת ומיועד לאכלוס של עד 700 איש. מרכז הכנסים מציע מגוון כיבודים וארוחות לבחירת הלקוח ופעילויות העשרה, אותם בונים מומחי התוכן של תיירות ארץ כנרת לבחירת הלקוח וכוללים ODT, הרצאות, אטרקציות, סיורים ועוד, להעשרת חווית האירוח. המלון והמרחבים הירוקים שבו מתאימים לעריכת כנסים, אירועים, סמינרים, סדנאות, ישיבות וימי עיון.

טלפון להזמנות: 050-4484711, 04-6675538; דואל: Reservation_ohalo.com

* חניון ירדן כנרת ומתחם האוהלים הממוזגים

לצד המלון קיים חניון ירדן כנרת, הנמצא בפינה הקסומה של המפגש הייחודי בין הירדן לכנרת. חניון ירדן כנרת נבחר לאחד מעשרת החניונים הטובים בארץ, וממוקם בסמוך למלון "אחוזת אוהלו", משמש כמתחם אוהלים מחוממים לחורף או ממוזגים לקיץ, ובו גם חניון קראוונים, המיועד לזוגות, קבוצות, משפחות וילדים, ומתאים למי שרוצה להנות מלינת שטח בצפון הארץ. חניון ירדן כנרת הוא החניון היחיד באזור הנושק גם למי הירדן וגם למי הכנרת במתחם אחד. חניון הקמפינג מכיל אוהלים רבים היכולים לאכלס עד 10 אנשים באוהל.

המתחם מתפרס על פני שטח רחב, וכולל ציוד משלים שניתן לשכור לחוויית אירוח מושלמת, כמו: מזרונים, תאורה, מקרר, מנגל, כיור, שולחן ומשטח עבודה, פינת ישיבה מחוץ לאוהל, פינת מדורה, שולחנות פיקניק, ברזיות ונקודות חשמל. חניון ירדן כנרת מציע גם מתחם קמפינג מסודר להקמה עצמית של אוהלי קמפינג למשפחות. החונים בחניון ירדן כנרת יוכלו להנות ממסלולי תיירות וממסלולי מורשת המופעלים על ידי קבוצת תיירות ארץ כנרת – בתשלום ובהרשמה מראש.

טלפון: 050-4668661 דואל: Kinneretcamp@gmail.com

קבוצת נוצרים אוונגליסטים טובלת בירדנית. צילום שוש להב

* ירדנית, אתר טבילה בנהר הירדן

הירדנית ממוקמת על גדות נהר הירדן, דרומית למוצא הנהר מהכנרת, בין סכר דגניה לסכר אלומות, בסמוך לקבוצת כנרת, ומהווה את אחת הנקודות היפות והמעניינות באזור הכנרת, האהובה גם על תיירים מחו"ל. ירדנית הוא אתר טבילה בנהר הירדן המיועד לצליינים נוצרים, והוא מצוי בבעלות הקבוצה. משרד התיירות יזם את הקמת האתר בשנת 1981, בעקבות זאת היה "ירדנית" לאתר הטבילה המוסדר היחיד בצדו הישראלי של הנהר, עד לפתיחתו מחדש של אתר קאסר אל יהוד, בשנת 2011. בירדנית נמצאת חנות תיירותית גדולה שבה מוצרים מגוונים.

טלפון: 04-6759111 , דואל: Info@yardenit.com

* חנות התמרים הגדולה בישראל – "תנובת כנרת"

המטיילים באזור תיירות ארץ כנרת, ייהנו מביקור במרכז התמרים הארצי, בחנות התמרים הגדולה בישראל, "תנובת כנרת", שהיא חנות הדגל של ענף גידול התמרים המפואר של קיבוץ כנרת, בה מצוי המגוון הרחב ביותר של התמרים בישראל (תשעה זנים) ומוצרים שונים המבוססים על הפרי. החנות מציעה מגוון תוצרת חקלאית אזורית מקיבוץ כנרת והסביבה ומיועדת גם לשפים ולחובבי קולינריה, המחפשים לשלב את הזנים המיוחדים והבריאים ביותר של פרי התמר במטבח. בחנות טעמים נפלאים של חלבה משובחת, שפע פירות יבשים, תבלינים טריים, שמן זית מגידול מקומי ומבחר מוצרי קוסמטיקה טבעיים וייחודים המבוססים על שבעת המינים.

שעות פתיחה: בימים א עד ה ובשבת 10:00 עד 17:00, בימי ו' 10:00 עד 15:00.

טלפון: 04-6759678, דואל: Tmarimplus@Kinneret.org.il

מסלולי תיירות ומסלולי מורשת המופעלים על ידי קבוצת תיירות ארץ כינרת

בית המוטור בחורשת האקליפטוס. צילום שוש להב

* חורשת האקליפטוס ע"ש נעמי שמר

"חורשת האקליפטוס" מוכר כפזמון עברי, שחיברה והלחינה נעמי שמר, על חורשת האקליפטוסים אשר בקבוצת כנרת, השוכנת על גדת נהר הירדן. שמר, בת הקיבוץ, כתבה את השיר בשנת 1962 למחזמר "כיצד שוברים חמסין", שהועלה לציון סיום המחזור הראשון של בית הספר היסודי בקבוצת כנרת לילידי 1948, שכונו ילדי "מחזור העשור". את חורשת האקליפטוסים שהתפרסמה בזכות השיר של נעמי שמר, נטעו בכנרת ראשוני היישוב ב- 1912, והיא סיפקה צל לילדי כנרת ודגניה. ב-2008 הוחלט לקרוא לחורשה בקבוצת כנרת, על שמה של נעמי שמר. זכינו לשמוע בחורשת האקליפטוס את סיפוריו של עמירם אידלמן, מוותיקי כנרת – איש שהוא מלח הארץ.   

* מוזיאון בית המוטור:

המיבנה של בית המוטור נמצא בחורשת האקליפטוס, והוא משמש כיום כמוזיאון קטן. בעבר שימש בית למשאבת המים שפעלה לצורכי השקיה של שדות עמק הירדן, ממימי הירדן, עד שנת 1928. המשאבה הופעלה בגז עד להגעת החשמל לקיבוץ. הסיור כולל ביקור בכל חלקי המוזיאון ומפגש עם בני תימן, שבאותם הימים התיישבו באזור ופיתחו אותו.

הכניסה בתשלום סמלי של 10 ₪ לאדם אשר מסייע בשמירת המקום ובאחזקתו.

פינות חמד בין ירדן לכנרת. צילום שוש להב

* סיור עששיות על שפת הכנרת

טיול עששיות מודרך לכל בני המשפחה, הכולל תעלומות ומעשיות על היסטורית הכנרת, תוך שימוש בחמשת החושים. הסיור כולל הסבר קצר על הצמחייה המאפיינת את האזור ואף מתקיים ביקור בבית העלמין של כנרת, בו קבורות גם המשוררת רחל והיוצרת נעמי שמר. הסיור מסתיים בתצפית ייחודית על שפת הכנרת. אנחנו זכינו לסיור בהדרכתו המרתקת של אסף לונדנר.

עלות למשתתף: מבוגר – 40 ₪, ילד (מעל גיל 3) – 35 ₪.

* סיור מודרך בג'ונגל של הכנרת

הכנרת, האזורים המבודדים מאדם והצמחייה שגדלה באזור, מייצרים אזור פראי וייחודי. הסיור כולל הליכה על שביל סובב כנרת ומסתיים בתצפית מרהיבה על הכנרת.

הסיור מתאים לילדים מגיל 3 (הליכה נוחה, כ-1.5 ק"מ).

עלות למשתתף: מבוגר – 35 ₪, ילד (מגיל 3-10) – 30 ש"ח.

* טיולילה בשמורת הירדן

סיור לילה מרתק בין בריכות המים, הגשרים, הצמחייה, הצבים וחיות נוספות. משך הסיור כשעה וחצי, מתאים לכל גיל, ההליכה על דרך נוחה, במסלול מעגלי.

עלות למשתתף: מבוגר – 35 ₪, ילד (מגיל 3-10) – 30 ש"ח.

* מוזיאון כינרת

המוזיאון נוסד בשנת 1988 על ידי מועצה מקומית כנרת, ונותן ביטוי למושבה מראשיתה, על אתריה כמוצג היסטורי שמור.

* סיור מודרך במטע התמרים/ במטע הבננות/ קטיף ליצ'י – בהתאם לעונה

סרטון והסבר קצר אודות ההיסטוריה של המקום, ובעונה המתאימה הסיור יכלול גדיד, קטיף ליצ'י או קטיף בננות.

השיר "כִּנֶּרֶת", מאת רחל, לחן נעמי שמר

שָׁם הָרֵי גוֹלָן, הוֹשֵׁט הַיָּד וְגַע בָּם! / בִּדְמָמָה בּוֹטַחַת מְצַוִּים: עֲצֹר בִּבְדִידוּת קוֹרֶנֶת נָם חֶרְמוֹן הַסַבָּא / וְצִנָּה נוֹשֶׁבֶת מִפִּסְגַּת הַצְּחוֹר. שָׁם עַל חוֹף הַיָּם יֵשׁ דֶּקֶל שְׁפַל צַמֶּרֶת, / סְתוּר שֵׂעָר הַדֶּקֶל כְּתִינוֹק שׁוֹבָב,  שֶׁגָּלַשׁ לְמַטָּה וּבְמֵי כִּנֶּרֶת / מְשַׁכְשֵׁךְ רַגְלָיו.

קברה של רחל המשוררת בבית העלמין של קבוצת כנרת, מול ה"דֶּקֶל שְׁפַל צַמֶּרֶת". צילום איה בן נזרי

 

https://www.eretz-kinneret.co.il/

Exit mobile version