Site icon IAS

אנטליה ברביירה הטוּרְקִית המרהיבה: מ"הכל כלול" לתיירות אֶקְסְלוּסִיבִית

הנמל בעיר העתיקה של אנטליה. צילום שוש להב

מוסטפא כמאל אטאטורק, מייסד הרפובליקה הטורקית, אמר: "אין כל ספק שאנטליה היא המקום היפה ביותר בעולם", אז אני ודאי לא אתווכח איתו. מחוז אנטליה הוא אכן מקום מרהיב ביופיו. אנטליה שבטורקיה הוקמה בשנת 159 לפנה"ס על ידי אטלוס השלישי מלך פרגמון, שקרא לה "אטאליה" על שמו והיא הפכה לעיר חסות רומאית. באזור ניתן למצוא עד היום עדות להשפעה הרומאית והביזנטית. הרביירה של אנטליה משתרעת ממזרח למערב לאורך חופי הים התיכון, שהטורקים גם מכנים אותו "הים הלבן" (שטוף האור לעומת הים השחור הקודר), במזרח הרביירה נמצאת העיר אלניה, במערבה העיר קאש, ובמרכז צפונה לים, העיר אנטליה, בירת המחוז. המחוז מתוחם בין חופי הים מדרום, להרי הטאורוס הנישאים מצפון, והשילוב הזה, בין הים להר, מקנה לו את קסמו ואת נופיו היפיפיים.

אני זוכרת היטב את הנהירה הגדולה של הישראלים לאנטליה "הכל כלול", בתקופת הזוהר של יחסי ישראל וטורקיה, שהציעה אטרקציות נהדרות, אירוח במלונות טובים וקניות במחירים ידידותיים מאד לכיס. אז גיליתי עתה, בסיור עיתונאים בו השתתפתי, שיש גם אנטליה יוקרתית ויקרה. התיירות העממית והדי זולה (בעלויות) נשארה כייפית ומהנה, ויש להניח שהישראלים יחזרו ויציפו את אנטליה בפסח, בסופ"שים ובחופשת הקיץ, אך למי שרוצה "קצת אחרת", יש לא-מעט היצע, תוך רצון ל"שנות את הראש", מתיירות "הכל כלול" מסורתית ("בטן גב" וקניות), לתיירות אֶקְסְלוּסִיבִית, על כל המשתמע מכך. כדי לענות על הביקוש הרב של תיירים מכל העולם, הוקם באנטליה נמל תעופה מודרני ושוקק תנועה, שהוא השני בפעילותו בטורקיה.

שייט מהנמל בעיר העתיקה אנטליה. צילום שוש להב

תיירות בראש אחר

במחוז אנטליה גרים כ 2.5 מיליון תושבים, ובעונת התיירות מוכפלת בה כמות המקומיים. על אף היותה מושכת תיירות: כ 14 מיליון תיירים בשנת 2022 (לפני הקורונה הגיעו כ 19 מיליון תיירים), באנטליה מתגעגעים לתיירות הישראלית, שירדה מאד בעשור האחרון (ויותר), הן בגלל סיבות פוליטיות וגם בגלל הקורונה. בשנת 2021 הגיעו בטיסה לנמל אנטליה רק 3,863 ישראלים, ב 2022 הגיעו 17,416 וכבר חשים את ההתאוששות: בינואר 2023 פקדו את אנטליה 46,643 ישראלים. דרך אגב, כמות התיירים הגבוהה ביותר לאנטליה הינה מרוסיה, ובינואר הגיעו אליה 279,818 תיירים מרוסיה. באנטליה מצפים שהמספרים של התיירים מישראל ישברו השנה את תקופות השיא, ולכן מציעים כאן לתייר הרבה יותר מ"בטן גב":

מטיולי עומק טבע ונופים, דרך סיורי תרבות היסטוריה וארכיאולוגיה, וגם תיירות ספורט, הן ביבשה – רכיבת אופניים, טיולי ג'יפים, טיפוס הרים, משחקי גולף וכד', והן בספורט ימי – סירות מפרש, מגלשות ים, מצנחי רחיפה, אופנועי ים, קורסי צלילה, רפטינג אתגרי ועוד. ניתן כמובן ליהנות מחופשת בטן גב, סמוך לבריכה או לשפת הים, וליהנות מהמתקנים הנמצאים ברוב המוחלט של המלונות, כמו: מכוני כושר וספא משוכללים, מגרשי גולף ברמה גבוהה, שפע הפעלות לילדים, אוכל משובח ומשקאות בכל שעות היממה, מועדונים וחיי לילה עשירים, וכן ביקור בשווקים ובבזארים שיש לאנטליה להציע. קיים מבחר בתי מלון בכל הרמות, חלקם אף במתכונת "הכל כלול" ובמחירים סבירים. לדוגמא, באנטליה קיימים כמעט 500 בתי מלון ברמת 5 כוכבים, לאורך 640 ק"מ של חופים.

ארבע אחיות מחוייכות על רקע המסגד באנטליה העתיקה. צילום שוש להב

קניות: שווקים, בזארים וקניונים

ידוע שטורקיה נחשבת ליעד מועדף על ידי חובבי השופינג, המוצרים המגוונים, שלעתים לא ניתן למצוא במקום אחר, בשילוב מחירים נמוכים במיוחד, הפכו את המדינה לבירת שופינג, וכך גם באנטליה. כמעט בכל פינה בעיר ובאזור, ניתן למצוא סמטה צרה וציורית ובה חנויות קטנות, קניון עם מותגים מקומיים או שוק-בזאר מקומי. שפע חנויות של 'מתוקים', גלריות קטנות ודוכני אוכל רחוב שמפיצים ריח משגע, בעיקר באזור Kaleici התוסס. באנטליה ישנם שני שווקים עיקריים: שוק מקורה המיועד למוצרי מזון ואוכל רחוב, ובזאר גדול מימדים שבו ניתן למצוא מגוון רחב של דוכנים, הכוללים בגדים, מוצרי עור ועוד.

בעיר העתיקה של אנטליה תמצאו שפע חנויות, מסעדות ובזאר צבעוני. השוק הפתוח באנטליה מציע מבחר גדול של בגדים ונעליים במחירים משתלמים. בשוק ישנם גם דוכנים של תוצרת חקלאית מהכפרים בסביבה, וגם דוכני אוכל רחוב ממיטב הטעמים של המטבח הטורקי. שני הקניונים הבולטים באנטליה: Migros או Deepo. קניון מיגרוס הוא מתחם קניות חדיש בו לא פחות מ – 130 חנויות, עם מיטב המותגים הבינלאומיים. בקניון יש 8 אולמות קולנוע, ומתחם מסעדות עם חלונות שקופים הצופים אל הים. הקניון פתוח מדי יום בין השעות 10:00 ועד 22:00. דיפו הוא סוג של קניון אאוטלט, עם עודפים רבים במחירים נמוכים.

שער אדריאנוס בעיר העתיקה של אנטליה. צילום שוש להב

העיר העתיקה של אנטליה 

נופי אנטליה הצבעוניים – הכחול של הים, האפור של ההרים הרחוקים, הזהב של המסגדים וצבעי התבלינים והתבשילים של המטבח המקומי, מייצגים היטב את השילוב המיוחד בין עבר להווה, שילוב השימור לערים היסטוריות. קאלייצ'י (Kaleiçi), מרכז העיר ההיסטורי של אנטליה, הוא ביתם של מבנים מהתקופות הרומית, הרומית המזרחית, ה-Seljuk, העות'מאנית והרפובליקה הטורקית. קאלייצ'י מוקפת חומות מרשימות, הקירות הם בצורת פרסה ומקיפים את האזור בפנים ובחוץ. בעיר העתיקה נמל רומנטי, וממנו יוצאות סירות לשייט תיירותי. סביב הרחובות הישנים של העיר העתיקה באנטליה, אפשר לפגוש מסעדות מקומיות, מבנים עתיקים עם גינות קטנות והרבה קסם באוויר. בלילה, האזור כולו מתעורר לחיים עם ברים ומועדוני הופעות המציעים מוזיקה ואווירה שמחה.

בעיר העתיקה ממוקם שער אדריאנוס, שנבנה במאה השנייה לספירה, לכבוד הקיסר הרומאי שביקר בעיר. השער העתיק שימש בעבר כנקודת מעבר מרכזית מחוץ לחומות העיר וכיום הוא נחשב לשריד ארכאולוגי חשוב. המוזיאון הארכיאולוגי באנטליה מציג ממצאים מתקופת האבן ועד התקופה הביזנטית. במוזיאון  פסלים רבים שהתגלו עם השנים, המלמדים על ההיסטוריה העשירה של האזור ובהם אובייקטים מהתקופה הרומית, פסלים של אלים מהמיתולוגיה היוונית ועוד דמויות מוכרות. חופי קוניאלטי ולארא, הם מהיפים באזור אנטליה. באזור החופים מסעדות ובתי קפה, בהם אפשר ליהנות מארוחת צהריים או ערב, עם נוף מקסים לים.

התיאטרון הרומי באספנדוס. צילום שוש להב

אתרים ואטרקציות שאין להחמיץ

ASPENDOS – התיאטרון הרומי המרשים

אספנדוס ממוקמת כ 45 ק"מ מזרחית למרכז העיר אנטליה, ומפורסמת בגלל התיאטרון הרומי השמור ביותר בכל האיזור הים תיכוני. תיאטרון אספנדוס הוא אחד הנציגים הבולטים ביותר של תיאטראות התקופה הרומית כיום, עם המאפיינים האדריכליים שלו והמבנה השמור היטב. מוקדש לאלים ולקיסרים של אותה תקופה, הוא מציג את השורות האחרונות של אדריכלות התיאטרון הרומי וטכניקות הבנייה. בעקבות התיאטרון, החורבות החשובות ביותר של העיר העתיקה שניתן לבקר בהן, הן אמות המים. מערכת אמת המים אספנדוס היא אחת הדוגמאות השמורות ביותר לנתיבי מים עתיקים. אספנדוס היא גם אחת הערים שהמשיכו את קיומה בתקופות הרומית המזרחית וסלג'יי.

מפלי דודן

אזור מפלי דודן הוא מקום מומלץ לטיול עם המשפחה בטבע. המפלים היפים מוקפים בפארק קטן בו גם מסעדה וחנויות. אזור המפלים נגיש באוטובוס למגיעים מרצועת המלונות בחוף לארא, ובהחלט אפשר לבלות בו כמה שעות של שמש נעימה. הכניסה לפארק בתשלום סמלי.

מקדש אפולו בסידה. צילום שוש להב

העיר העתיקה של סידה

העיר העתיקה של סידה ממוקמת 80 ק"מ מזרחית לאנטליה ו -7 ק"מ דרומית-מערבית למנבגט. העיר העתיקה של סייד הייתה עיר הנמל החשובה ביותר של פמפיליה בימי קדם. היא נשלטה על ידי כל הפמפיליה והממלכה הלודית במאה ה-6 לפנה"ס, והפכה ליישוב במאה ה-7 לפנה"ס. לאחר שהמשיכה את קיומה תחת שלטונו של אלכסנדר מוקדון במשך זמן מה, היא החליפה ידיים בין ממלכות התקופה ההלניסטית לאחר מותו של אלכסנדר. העיר העתיקה של סייד נשלטה מאוחר יותר על ידי ממלכת פרגאמון, רומא והאימפריה הרומית המזרחית (ביזנטיון), בהתאמה.

הליכה בין החורבות העתיקות ברחוב העמודים, התיאטרון העתיק, קניות בבזאר בו ממוקמים בתים היסטוריים, ולגימת משקה תוך כדי צפייה בשקיעה במקדש אפולו, סמל הסידה, הם חוויה. מקדש אפולו שנבנה בתקופה הרומאית, מציג את תפארתו בכיכר שבקצה רחוב העמודים של העיר העתיקה סייד, והוא מוקדש לאפולו, אל האש, האור והשמש במיתולוגיה העתיקה. מוזיאון סייד, מקבל את פני המבקרים בבניין בית מרחץ רומי, ששוחזר למוזיאון בעיר העתיקה של סידה. במוזיאון, שהושק בשנת 1962, ניתן למצוא פסלים, סרקופגים, כתובות, תבליטים, טרקוטה, זכוכית, ממצאי ברונזה ומטבעות מהתקופות ההלניסטית, הרומית והמזרחית הרומית.

נוף ערפילי ממעוף הרכבל למרומי הר טהטלאי. צילום שוש להב

הר טהטלאי ותחנת הרכבל אולימפוס 

ממוקם באזור קמר, ממערב לעיר אנטליה, בתוך הפארק הלאומי ביידאלארי.  למרות שההר קרוב למדי לקו החוף של קמר, פסגתו מתנשאת לגובה של 2,365 מטרים. ניתן להגיע לגובה 600 מטר עם כלי רכב. לאחר נקודה זו, רכבל אולימפוס מסיעה אותנו לפסגה. בעודנו מתרגשים מההוד של ההר מצד אחד וצופים בטורקיז של הים התיכון מהצד השני, אנו מוצאים את עצמנו בגובה של 2,365 מטרים תוך כ- 10 דקות של נסיעת הרכבל. בסוף מרץ הפיסגה עדיין מוקפת בשלג וענן סמיך מסתיר את הנוף מהמרפסת הצופה 360 מעלות סביב. איזו אכזבה. מתצפית זו ניתן לארגן צפייה אל הזריחה ואל השקיעה באותו יום.

תיירות גולף בר קיימא                                                                       

גולף חשוב לא פחות מתיירות התומכת גם במעמדה של אנטליה כיעד תיירות גולף בר קיימא. אחת העיירות היקרות ביותר באנטליה, וידועה גם בשם "גן העדן עלי אדמות", בלק היא בין אתרי הנופש המציעים שירותים לפעילויות ספורט בעיר. אירוח קבוצות ספורט רבות מתחומים שונים מדי עונה, בלק ומלונות בלק הם גם יעדים חיוניים באירופה לתיירות גולף. פתוח במשך כמעט 12 חודשים בשנה לגולף הודות לאקלים הנפלא שלו, בלק הוא מרכז חיוני לאוהבי גולף עם מסלולי גולף ברמה עולמית, מתקנים מפוארים ותשתית שמובילה את אירופה במונחים של איכות. בשנת 2008 זכה בלק בתואר "אזור הגולף הטוב ביותר של השנה" באירופה.

מראה ממרפסת חדרי במלון NG Phaselis Bay בקמר. צילום שוש להב

תוכנית התיירות בת הקיימא של טורקייה ואנטליה

תוכנית התיירות בת הקיימא של טורקיה, תוצאה של הסכם שיתוף פעולה חתום עם המועצה העולמית לתיירות בת קיימא (GSTC), מביאה את טורקיה לחזית התיירות בת הקיימא. עם תוכנית זו, Türkiye הופכת למדינה הראשונה לפתח תוכנית עם הממשלה בתחום התיירות בת קיימא. תוכנית זו פותחה בסטנדרטים בינלאומיים, מעודדת פיתוח רציף של מתקנים ויעדים. הקריטריונים של מתקני האירוח, המוכרים בינלאומית על ידי GSTC, מורכבים מארבעה תחומים עיקריים: ניהול בר קיימא, השפעות חברתיות-כלכליות, השפעות תרבותיות והשפעות סביבתיות.

נכון לפברואר 2023, יותר מ-100 מתקנים זכו בתעודת תיירות בת קיימא בעמידה של 100 אחוזים בקריטריונים בינלאומיים. המטרה היא שכל מתקני האירוח בטורקייה יעמדו בפרקטיקות קיימות גלובליות עד 2030. טורקיה בת קיימא מדורגת במקום השלישי בעולם במספר חופי הדגל הכחול, בעוד אנטליה שומרת על מנהיגותה כעיר עם הכי הרבה פרסי דגל כחול, מבין הערים ברחבי העולם. טורקיה גם ממשיכה להיות בין שלוש המדינות המובילות עם הכי הרבה רישומים של אונסק"ו, עם 25 פריטים הרשומים ברשימות המורשת התרבותית הבלתי מוחשית של אונסק"ו.

לידיעה: הכנס העולמי השנתי – אירוע הדגל של GSTC – המפגיש בין בעלי עניין בתחום התיירות, המעורבים בפיתוח וקידום נסיעות ותיירות בנות קיימא, יאורגן באנטליה בין התאריכים 9 – 12 במאי 2023.

יוצאים לשייט מנמל העיר העתיקה אנטליה. צילום שוש להב

ששה טיפים לתשומת לב:

* משך טיסה ישירה ת"א-אנטליה כשעה וחצי

* אין צורך באשרת כניסה לטורקיה

* הלירה הטורקית נמוכה בשוויה מהש"ח אך שערי המטבע משתנים (1 ₪ = כ 5 לירות טורקיות)

* מחירי הקניות באנטליה זולים מבישראל, אך כבר לא כ"כ זולים כמו פעם

* מזג האוויר דומה לזה בתל-אביב, אך שימרו בתיק עליונית ומטריה

* הקפידו על התנהגות הולמת ומכבדת…

 

** הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות הטורקית

Exit mobile version