Site icon IAS

אל על סיימה את 2022 עם רווח נקי של 109 מיליון דולר

מטוס אל על. צילום דוברות אל על

אל על פרסמה היום (ה') את הדוחות הכספיים לרבעון ה-4, ממנו עולה כי החברה סיימה את 2022 עם רווח נקי של 109 מיליון דולר, לעומת הפסד של 413 מיליון דולר ב-2021. הרווח השנתי נבע בעיקר ממכירת מועדון הנוסע המתמיד, שהעניק לחברה הכנסת מס חד פעמית של 112 מיליון דולר.

הכנסות החברה בשנת 2022 הסתכמו בכ- 1.986 מיליארד דולר לעומת 857 מיליון דולר בשנת 2021 ו-2.178 מיליארד דולר בשנת 2019. הכנסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2022 הסתכמו בכ-561 מיליון דולר לעומת כ-265 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-8% לעומת הכנסות של כ-518 מיליון דולר ברבעון הרביעי לשנת 2019. בכך, לראשונה מאז פרוץ נגיף הקורונה, הצליחו הכנסות החברה ברבעון לעבור את ההכנסות ברבעון המקביל בשנת 2019.

הרווח הנקי בשנת 2022 הסתכם בכ-109 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-413 מיליון דולר בשנת 2021 והפסד של כ-60 מיליון דולר בשנת 2019. הרווח הנקי של החברה הושפע מהכנסת מס חד פעמית בסך של כ-112 מיליון דולר בגין מכירת פעילות מועדון הנוסע המתמיד לחברה בת. ברבעון הרביעי לשנת 2022 הסתכם הרווח הנקי של החברה בכ-8 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-110 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד והפסד של כ-31 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2019. זוהי הפעם הראשונה מאז שנת 2015 בו רושמת החברה רבעון רביעי חיובי עם רווח נקי.

החברה ממשיכה לדווח על שיפור עקבי במדדים התפעוליים והציגה בשנת 2022 EBITDAR של כ-348 מיליון דולר לעומת כ-36 מיליון דולר אשתקד וכ-296 מיליון דולר בשנת 2019. בניטרול הכנסה חד פעמית אשר הוכרה במהלך שנת 2022 בסך של כ-66 מיליון דולר בגין הכרה בהכנסה עבור מענקים ממשלתיים כפיצוי על נזקי הקורונה, ה-EBITDAR של החברה הינו ללא שינוי מהותי ביחס לרמתו ערב המשבר וזאת בהיקף פעילות מופחת וחרף מגבלות תנועה קשות שחוותה החברה במהלך הרבעון הראשון של השנה ועל אף העליה במחירי הדלק הסילוני.

היכולת לשמור על רמת EBITDAR דומה לרמתה בשנת 2019 על אף האמור, מקורה בעיקר מיכולת התאמת מחירי המכירה למחירי השוק שנגזרים מעודף ביקוש על היצע וייצוב של היקף ההוצאות הקבועות והמטה של הקבוצה ביחס לתקופות שלפני משבר הקורונה. ברבעון הרביעי לשנת 2022 הציגה החברה EBITDAR של כ-102 מיליון דולר לעומת לעומת כ-11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד וגידול של 137% לעומת כ-43 מיליון דולר ברבעון הרביעי בשנת 2019.

הרווח התפעולי בשנת 2022 הסתכם בכ-113 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של כ-320 מיליון דולר בשנת 2021 ורווח תפעולי של כ-4 מיליון דולר בשנת 2019. ברבעון הרביעי לשנת 2022 הסתכם הרווח התפעולי בכ-46 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של
כ-77 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד והפסד תפעולי של כ-20 מיליון דולר ברבעון הרביעי לשנת 2019.

מכירות החברה (Booking) – הביקושים ממשיכים לעלות. ההיקף הזמנות החזוי לחודשים דצמבר 22 – פברואר 23 מסתכם בכ-643 מיליון דולר, המהווה שיעור מכירות של 113% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019.

הוצאות המימון נטו בשנת 2022 הסתכמו בכ-127.3 מיליון דולר לעומת הוצאות מימון של כ-102.7 מיליון דולר אשתקד. עיקר הגידול נובע מהכרה בהוצאות ריבית עקב גידול מצבת ההתחייבויות של החברה, בין היתר הסכם עם המדינה למימון מראש של כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, אגרות החוב למדינה (אשר נפרעו במהלך התקופה), הלוואה מחברת הפניקס בחברת הבת אל על הנוסע המתמיד וכן בהשפעת עליית הריבית בשווקים.

הוצאות ההפעלה של החברה הסתכמו בשנת 2022 לכ-1.676 מיליארד דולר. הגידול בפעילות בהשוואה לאשתקד, התבטא בגידול בהוצאות הפעלה בסך של כ- 716 מיליון דולר, כ- 74.5%, הנובע מגידול בהוצאות הדלק הסילוני בסך של כ-397.1 מיליון דולר; גידול בהוצאות שכר ההפעלה בסך של כ-137 מיליון דולר עקב גידול בפעילות שהביא להחזרת עובדים ששהו בחופשה ללא תשלום ולגיוס עובדים וכן גידול בהוצאות משתנות אחרות התלויות בפעילות כגון: דמי מעבר אוירי, אגרות ושירותים בשדות תעופה, אספקת מזון למטוסים, תחזוקת מטוסים ומנועים ועוד.

הוצאות ההפעלה של החברה ברבעון הרביעי לשנת 2022 הסתכמו לכ-444.5 מיליון דולר, גידול של כ-161.5 מיליון דולר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, הנובע מגידול בהוצאות הדלק הסילוני בסך של כ-87.3 מיליון דולר, בעיקר בשל הגידול בפעילות וכן גידול בהוצאות שכר ההפעלה ובהוצאות משתנות אחרות התלויות בפעילות כגון: דמי מעבר אוירי, אגרות ושירותים בשדות תעופה, אספקת מזון למטוסים, תחזוקת מטוסים ומנועים וכיו"ב.

תזרים המזומנים של הקבוצה מפעילות שוטפת לשנה שהסתיימה ביום 31 בדצמבר 2022 הסתכם בכ-313 מיליון דולר. השיפור בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת לשנת 2022 לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, בסך של כ-19 מיליון דולר, נובע בעיקר משיפור בתוצאה העסקית בהשוואה ל-2019. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת ברבעון הרביעי לשנת 2022 הסתכם בכ-72 מיליון דולר לעומת כ-57 מיליון דולר ברבעון השלישי לשנת 2022, וזאת כחלק מהמשך מגמת היציבות במכירות החברה גם לתקופות עתידיות.

דירקטוריון החברה אישר אסטרטגיה חדשה לטווח של 5 שנים (2023-2028) – Rising above & Beyond – זאת בהלימה עם תוכניותיה ארוכות הטווח של החברה ולהתפתחויות הצפויות בענף. השגת היעדים של האסטרטגיה החדשה נגזרת מהגדלת נפח הנוסעים, הגדלה משמעותית של שיעור ההכנסות משירותים נלווים (אנסילרי) ושירותים שאינם תעופתיים. התוכנית האסטרטגית של החברה לשנים 2023-2028 מבוססת על שלושה כיווני התפתחות וצמיחה עיקריים- חיזוק פעילות הליבה שלנו, התרחבות לעולם התיירות, ולבסוף מינוף המותג, והדאטה שלנו לטובת פעילות עסקית מעבר לפעילות הליבה.

דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על:" חברת אל על ממריאה לעבר אופק פיננסי משופר, אנו שמים מאחורינו את משבר הקורונה תוך שאנו שומרים על ההתייעלות וממשיכים להתנהל באופן זהיר ומחושב. פתיחת הנתיב המהיר לטיסה מעל שמי סעודיה ועומאן היא נדבך נוסף בהסכמי אברהם, שמייצר לנו הזדמנויות ופוטנציאל צמיחה משמעותי. הביקושים הגבוהים וחזרתו של שוק התעופה והתיירות לחיים, יחד הסדרת יחסי העבודה בחברה, מטוסי הדרימליינר החדשים, היעדים האטרקטיביים ושעות הטיסה הנוחות ביותר,  וקבלת פרס חמישה כוכבי שירות של APEX , מציבים אותנו בחזית עולם התעופה העולמי. השקנו היום את התכנית האסטרטגית של אל על לחמש השנים הקרובות Rising Above & beyond במרכזה חיזוק פעילות הליבה שלנו, התרחבות לעולם התיירות, ולבסוף מינוף המותג, יחד עם הדאטה האדיר שלנו לטובת פעילות מניבה מעבר לפעילות הליבה. אני מאמינה באסטרטגיה הזו שתביא ליציבות פיננסית, ואני מאמינה בהון האנושי המצוין שלנו שבזכותו נמשיך להמריא אל על".

איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים היוצא באל על: "בשנת 2022 באו לידי ביטוי המהלכים התפעוליים והפיננסים שביצענו בחברה בשנתיים האחרונות, אשר הביאו לכך שסיימנו את השנה עם רווח נקי משמעותי וייצרנו תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 313 מיליון דולר. במהלך השנה ביצענו מספר מהלכים אשר חיזקו את האיתנות הפיננסית של אל על והפחיתו את החשיפה של החברה לעליית הריבית במשק, תוך יצירת חוסן פיננסי שיאפשר לחברה להתמודד עם אתגרי העתיד. בימים אלה אני מסיים את תפקידי כסמנכ"ל הכספים של החברה בתחושת סיפוק רבה, וזאת לאחר שצלחנו את המשבר שנגרם לענף התעופה בשל מגיפת הקורונה והבאנו את אל על למקום המאפשר לה להמשיך ולצמוח ולהיות חברה מובילה בשוק התעופה העולמי"

Exit mobile version