Site icon IAS

אל על: הפסד של 390.892 מיליון דולר בתשעת החודשים של השנה

מטוס בואינג 737-900 של אל על. צילום יח"צ

אל על הפסידה  146.592 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה ורשמה גירעון של כ-125 מיליון דולר בהון העצמי של החברה. ההפסד ברבעון השלישי של 2019 היה 28.1 מיליון דולר. בחודשים ינואר עד ספטמבר השנה הפסידה אל על 390.892 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 28.124 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, העמקת הפסד של  362.768 מיליון דולר בין שתי התקופות.

ההכנסות ברבעון השלישי של 2020

ההכנסות מהפעלה ברבעון השלישי היו 39.181 מיליון דולר, בהשוואה ל-647.175 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2019, ירידה של 93.9% בהשואה בין שני הרבעונים. ההכנסות מנוסעים הסתכמו בכ-8 מיליון דולר בהשוואה ל-597 מיליון דולר ברבעון המקביל. הקיטון החד הינו תוצאה של הפסקת טיסות הנוסעים של החברה ברבעון המדווח.

בתחום המטענים, ההכנסות הסתכמו בכ-23 מיליון דולר וקטנו בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד בכ-9 מיליון דולר, כתוצאה מקיטון בכמות המטען המוטס אשר נובעת מהפסקת פעילות מטוסי הנוסעים. מאידך, הקיטון בהכנסות מהטסת מטענים צומצם בשל עלייה בתשואה לטון-ק"מ, הנובעת מעודף ביקוש על ההיצע שהעמידו חברות התעופה בתקופת משבר הקורונה.

קיטון בהוצאות ההפעלה ברבעון השלישי של 2020 בגין משבר הקורונה

הקיטון המשמעותי בשעות הטיסה בשל משבר הקורונה התבטא בהקטנת הוצאות ההפעלה בתקופה המדווחת בכ-758.3 מיליון דולר, קיטון של כ-54.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כדלקמן:

קיטון בהוצאות דלק סילוני (דס"ל)  ברבעון שלישי

הוצאות הדס"ל של החברה קטנו ברבעון המדווח בכ-132.6 מיליון דולר, קיטון של כ-97% בהשוואה להוצאות ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-96% בכמות הדלק שנצרכה. יצוין, כי השפעת עסקאות הגידור ברבעון המדווח סווגה להוצאות מימון היות שנבעה מגידור כמות העולה על הכמות שהחברה צופה כיום שתצרוך ברבעון הראשון של שנת 2021.  השפעת הגידור אשתקד על התוצאות הייתה זניחה לירידה במחירי הדס"ל בשיעור של כ-46%.

הוצאות המימון ברבעון השלישי

הוצאות המימון נטו הסתכמו בכ-175.4 מיליון דולר בהשוואה לכ-60.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עיקר הגידול נובע מהוצאה בסך של כ-100.8 מיליון דולר בגין עסקאות גידור דס"ל שלא הוכרו חשבונאית כאפקטיביות בשל גידור כמות גדולה מהכמות שנצרכה, או שהחברה חוזה כיום כי תיצרך,  וזאת בשל הירידה בהיקפי הפעילות ביחס לפעילות שתוכננה בעת ביצוע עסקאות הגידור. כשליש מההוצאה שהוכרה בתקופה המדווחת נובעת מעסקאות גידור אשר טרם הגיע מועד פקיעתן נכון למועד הדו"ח, בגין החודשים אוקטובר 2020-מרץ 2021 לדוחות הכספיים. כמו כן, במהלך התקופה חל גידול בהוצאות הריבית על ההלוואות והחכירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר כתוצאה מעלייה במצבת ההלוואות והחכירות של החברה בגין מטוסים מדגם 787-9 ו-787-8, שרכשה וחכרה החברה. יצוין כי הוצאות הריבית הושפעו לטובה בשל ירידה בשיעורי הריביות אשר קוזזה חלקית בגין עסקאות גידור ריבית.

ההפסד ב-9 החודשים שחלפו השנה

בחודשים ינואר – ספטמבר השנה הפסידה אל על 390.892 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 28.124 מיליון דולר בשנת 2019.

הכנסות ב-9 החודשים שחלפו השנה

ההכנסות מהפעלה קטנו בתקופה המדווחת בכ-1.148 מיליארד דולר. כ-69.2% בהשוואה להכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. בתחום טיסות הנוסעים קטנו ההכנסות בכ-1.221 מיליארד דולר, כ-80.8%. הירידה בהכנסות מהטסת נוסעים נובעת מהשלכות משבר הקורונה אשר הביאו לירידה חדה בטיסות הנוסעים הסדירות של החברה שהחלה בחודש פברואר.

ההכנסות ממטען בתקופה זו גדלו בכ-90.8 מיליון דולר, כ-90.3%, לעומת ההכנסות ממטען בתקופה המקבילה אשתקד וזאת על אף שכמות המטענים המוטסת משוקללת מרחק (RTK) קטנה בתקופה המדווחת בכ-20%.

הוצאות הפעלה ב-9 החודשים שחלפו

הקיטון המשמעותי בשעות הטיסה בשל משבר הקורונה התבטא בהקטנת הוצאות ההפעלה בתקופה המדווחת בכ-3.758 מיליארד דולר, קיטון של כ-54.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד כדלקמן:

הוצאות דלק סילוני (דס"ל) ב-9 החודשים שחלפו

הוצאות הדס"ל של החברה קטנו בתקופה המדווחת בכ-254.7 מיליון דולר, קיטון של 69.5% ביחס להוצאות בתקופה המקבילה אשתקד וזאת בעיקר כתוצאה מירידה בשיעור של כ-66% בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה בשל צמצום הפעילות, וכן מירידה במחירי הדס"ל בשוק. מאידך, בתקופה המדווחת היתה השפעה שלילית של עסקאות הגידור אשר פקעו ברבעון הראשון והוכרו כאפקטיביות, לעומת השפעה חיובית קטנה יחסית בתקופה המקבילה אשתקד.

הון

סך הגרעון בהון ליום ה-30 בספטמבר 2020 הסתכם בכ-125 מיליון דולר. הקיטון בהון בסך של כ-294 מיליון דולר ביחס להון ליום ה-31 בדצמבר 2019 נובע בעיקר מההפסד בתשעת החודשים של שנת 2020, ומגידול ביתרה השלילית של קרנות ההון בגין עסקאות הגידור אשר עתידות לפקוע בשנת 2021 והוכרו מבחינה חשבונאית כאפקטיביות, וקוזזו מתמורה שהתקבלה מהנפקת מניות בסך של כ-147 מיליון דולר בחודש ספטמבר 2020.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על . צילום עוזי בכר

אנשי אל על,

הבוקר דיווחנו על  התוצאות הכספיות לרבעון השלישי של שנת 2020.

ההשפעה הדרמטית של נגיף הקורונה על ענף התעופה ועלינו בפרט, התחזקה ברבעון הזה, בדגש על "גל שני" וסגרים בארץ ובעולם. מרבית היעדים היו סגורים בפני ישראלים, או לחילופין כאלה המחייבים בידוד. גם מדינות שהיו "ירוקות" לפרק זמן קצר הפכו ל"אדומות", דבר  ההופך את הנסיעה ללא כדאית והביקוש הקטן ממילא הלך ודעך.

החברה כמעט ולא פעלה ברבעון זה, דבר  אשר הוביל לכך שהחברה סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד של כ- 147 מיליון דולר. תוצאה זו באה לאחר שמרבית אנשי החברה בחל"ת וההוצאות שלנו צומצמו למינימום האפשרי.

סטטוס תוכנית ההבראה-

תוכנית ההבראה של אל על מורכבת משורה של מרכיבים שהעיקריים בהם: גיוס 400 מיליון דולר, לצד יישום קפדני וללא פשרות של תוכנית התייעלות. אנו פועלים בקדחתנות להשלמת גיוס החוב.

פעילות מסחרית-

החל מהשבוע האחרון של חודש ספטמבר חידשנו את פעילות המטען במטוסי החברה ובהמשך את טיסות  הנוסעים לפריז, לונדון, ניו יורק ובהדרגה נוספו יעדים כמו מיאמי, לוס אנג'לס, ניוארק, מוסקבה, בריסל ברלין.

כולנו נרגשים לאחר שהודענו על תחילת טיסות לדובאי. זוהי בשורה משמחת לכל אחד שהוא ישראלי ובוודאי לנו כחברת התעופה הלאומית, הנושאת בגאון את דגל המדינה בכל יעד אליו היא מגיעה.

הארכת החל"ת

החזרה לעבודה תלויה בפעילות המסחרית והטיסתית ולכן לצערי, הארכנו את החל"ת בחודש נוסף.

בימים אלה אנו מבצעים כ- 15 טיסות יומיות והפעילות הולכת וגדלה. הדרך עד לחזרה לשגרת פעילות טרום הקורונה ארוכה. רק לשם המחשה, בתקופה דומה טרם משבר הקורונה הפעלנו למעלה מ- 100 טיסות ביום. ויחד עם זאת החדשות המעודדות על הגעת החיסונים בשנה הבאה, לצד הנחישות של הממשלות בעולם לפעול למיגור המגיפה, מייצרות 'סימנים של תקווה' ליום שאחרי הקורונה. אני מקווה כי מגמה זו תלך ותגדל.

אנשי אל על,

אני מאמין כי ה- DNA  של אל על ידע להתגבר ולצאת גם ממשבר זה כשידנו על העליונה.

לשכת מנכ"ל

גונן אוסישקין

Exit mobile version