Site icon IAS

"אין מנהיגות אחת, כוללת וחזקה של כל ענף התיירות ולכן קולם לא נשמע"

יהודה זפרני - בתוכנית רדיו "מסביב לעולם עם יהודה זפרני" ברדיו סול

כשכל ענף התיירות נמצא עדיין בקיפאון ונראה שהזמן עצר מלכת, יצאנו לבדוק מה עושה בימים אלו, יהודה זפרני, איש תיירות ותיק שניהל בעבר את רשת סניפי אופיר טורס וכיום מנהל תחום התיירות בהוט צרכנות, בעל תוכנית הרדיו "מסביב לעולם עם יהודה זפרני " ועוד.

מה שלומך בעידן הקורונה?

" אני מרגיש מעולה, תקופת הקורונה הייתה תקופה מרתקת ומאתגרת שבה היינו בבית כמו כולם וגם היינו בחוץ עזרנו לקשישים ולאחרים שזקוקים לעזרתנו. ההרצאות פסקו אבל במועדון הוט צרכנות יזמנו פרוייקט חילוץ של עזרה בייעוץ חינם והבאת ישראלים מחו"ל, פעולה ברוכה שהמועדון יזם ולי אישית זאת היתה חוויה לקבל טלפונים ביום ובלילה מהארץ ומסביב לעולם ולכוון אותם ולעזור לישראלים שרצו לחזור הביתה לישראל, למקום הטוב ביותר בעולם. אני שמח שניתנה לי הזכות לעזור וכל הכבוד למועדון הוט צרכנות ולמנכ"ל צביקה וילנאי ולצוות הנהדר".

כמומחה בתיירות שכבר ראה הכל ב- 30 השנים האחרונות, איפה אתה מדרג את משבר הקורונה?

" אכן ראיתי הכל בענף התיירות, משבר האינתיפאדה, משבר מלחמות כמו מלחמת המפרץ וטילים שעפו על תל אביב, מבצעים בעזה, קטיושות בצפון ורקטות בדרום ומשברים כלכליים אבל…כמו מה שקורה כאן במשבר הקורונה לא חווינו , אף אחד בארץ ובעולם לא חווה , ביום אחד כאילו העולם עצר מלכת, התיירות עצרה מלכת, הכל אבל הכל, כל הענפים נסגרו ועכשיו המשימה הקשה של פתיחה מחדש של כלל הענפים בתחום התיירות."

מי בתוך ענף התיירות הכי סבל ויסבול מהמשבר?

"חד וחלק עובדי התיירות יוצאת והנכנסת, הם שחוטפים את המכה הקשה ביותר, אני כבר רואה את מכתבי הפיטורים לאלפי עובדים . צריך להבין שגם אם יחזרו לטוס  זה יהיה ברמות של בין 30 ל 50 אחוז בחצי שנה הקרובה ולכן חברות הנסיעות  יצטרכו להתייעל ולשחרר כ- 50% מהעובדים שלא תהיה להם עבודה ובמקביל לקצץ בתנאים ובשכר. צריך להבין שגם אם בתקופה הקרובה זה יקרה פחות אבל מטוסים יחזרו לטוס ומלונות יחזרו לקבל אורחים ומוניות ימשיכו להעביר נוסעים ועובדי שדות התעופה יחזרו לטפל באנשים ומדריכים יחזרו להדריך תיירים וישראלים .המשבר הזה לא יסתיים לפני שיימצא הנוגדן או החיסון ועד אז אנחנו בענף התיירות וענפים אחרים במשבר מתמשך".

סוכני הנסיעות – הנפגעים העיקריים של המשבר צילום Depositphotos

יש רושם שקולו של ענף התיירות בקושי נשמע במשבר הקורונה והעובדים נשכחו…?

"המצב ממש לא פשוט בענף התיירות- הענף בנוי ממספר לא מבוטל של ענפים בתיירות פנים ותיירות נכנסת ותיירות יוצאת , ענף התעופה והמלונאות והשכרת הרכב ומדריכי טיולים בארץ ולחו"ל, סוכני הנסיעות לחו"ל ולפנים ולתיירות נכנסת, ענף הכנסים והאירועים, ענף האטרקציות, ענף הצימרים ועוד ועוד' , אני יכול להגיד לך בצער רב שענף התיירות בישראל לא השכיל לצבור לו כוח משמעותי כמו בענפים אחרים שיכולים להשפיע על מקבלי ההחלטות, אין מנהיגות אחת וכוללת וחזקה של כל ענף התיירות ולכן קולם לא נשמע . מי שהכי נפגע אלו כמובן העובדים, עובדי תיירות יוצאת ונכנסת ופנים שיש להם התאחדויות, רק שהן מייצגות את בעלי הבית ולא העובדים . התחילה מחאה ספונטנית של העובדים והלוואי שהיא תצמח לכדי כוח משפיע".

"הדבר הנכון היה לעשות הוא לאגד את  התאחדות סוכני הנסיעות ולשכת מארגני התיירות נכנסת והתאחדות המלונות ולהכניס תחתם את כל תת הענפים ולבוא כגוף אחד וחזק , לשים בצד את האגו ואז לבוא ולשבת מול מקבלי ההחלטות ולגייס את כל מי שמכיר ומקורב גם פוליטית כדי שההשפעה תהיה חזקה יותר ומהירה יותר והכל לטובת העובדים והענף שהוא חשוב ביותר לכלכלת ישראל ותדמיתה בעולם".

מה דעתך על שר התיירות החדש מר אסף זמיר, אתה מכיר אותו?

"אכן כן, אני מכיר אותו מצוין, אסף הוא בחור נפלא, הכרתי אותו  כששימש כדירקטור מטעם עיריית תל אביב בחברת מפעלי אוצר ים בע"מ המנהלת את נמל תל אביב כשאני שימשתי גם כדירקטור מטעם המדינה וגם כששימשתי יו"ר הדירקטוריון בפועל של נמל תל אביב בעשור האחרון והגענו יחד להישגי שיא בנמל תל אביב. לאסף זמיר יתרונות רבים, הוא מוכשר  והוא מהר מאוד ילמד את כלל הנושאים הקשורים לענף והיתרון הכי גדול שלו ושל כהונתו שהוא נפרד משר תיירות יריב לוין שהביא את מדינת ישראל לשיא בתיירות הנכנסת והיוצאת והוא נכנס לתפקידו כשהתיירות מתחילה כמעט מאפס ויש לו רק לאן לעלות."

אתה באמת מאמין שענף התיירות ייצא מחוזק ממשבר הקורונה?

"אני מטבעי אופטימי וכל מי שעוסק בענף התיירות הוא אישיות אופטימית. צריך לדעת את המספרים שהגענו אליהם ב- 2019 שהיתה שנת השיא של כל הזמנים לפני שעונים על העתיד- בתיירות היוצאת-יציאות של ישראלים מעל 9.1 מיליון. כניסות תיירים- מעל 4.5 מיליון תיירים. עברו בנתב"ג ובמעברי הגבול כמעט 25 מיליון נוסעים !!! הכנסות המדינה מכלל ענף התיירות  כ- 23 מיליארד שקלים ! כל ענפי התיירות במעגלים השונים מעסיק מעל 200 אלף עובדים בישראל. חשוב לדעת שרמת האבטלה בארץ היתה בירידה בין היתר כי ענף התיירות היה בשיא. על כל 100,000 אלף תיירים מועסקים בין 3-5 אלף עובדים !!!

"עכשיו אחרי שאנחנו יודעים את המספרים יש על מה לדבר על העתיד- אני מאמין ששנת 2020 עדיין לא אבודה לגמרי ואנחנו יכולים להגיע לכ 30% משנה קודמת. בהנחה שיימצא עוד השנה נוגדן וחיסון יהיה אפשר לומר ששנת 2021 תתחיל להתקרב ברמות של 75% משנת 2019 ושוק התיירות על כל ענפיו יתחיל לחזור לעצמו ובשנת 2022 כבר נעבור את 2019 והיא תהיה שנת השיא !!! כמובן בהנחה שהיא אכן תהיה שנה נקייה מכל נגיף ולא יהיו הפתעות כמו הקורונה.

תוכנית תמריצים יותר אגריסיבית לשיווק ישראל בחו"ל. צילום Depositphotos

אלו פתרונות היית מציע לראשי המשק ולראשי ענף התיירות כדי לעזור לענף לצאת מהמשבר?

"ראשית, אותי מעניינים העובדים שמשתכרים ברוטו בין 5 – 10 אלף והם מרבית עובדי ענף התיירות על גווניו. עם כל הכבוד לכל בעלי המלונות ומשרדי הנסיעות והחברות- הם כבר מסודרים לחיים, בעשור האחרון הם הרוויחו יפה מאוד וריפדו את עצמם ואת ילדיהם ונכדיהם. לכן הדאגה הראשונה והמידית היא לעובדים  ולכן הפעולות המיידיות שהייתי מבצע:

1.  להיפגש עם שר האוצר והתיירות ולדאוג להארכת החל"ת עד סוף שנה.

2. תוכנית תמריצים יותר מפתה למעסיקים שמחזירים עובדים לעבודה לשנה.

3. תוכניות לימוד, העשרה וקורסים כולל הסבות מקצועיות שימומנו ע"י המדינה, זה הזמן להעניק תואר ראשון חינם לכל עובד מעל 5 שנים בתיירות שמעוניין לרכוש השכלה וזה הזמן שלו לעשות זאת

4. תוכנית שיווק ל- 5 שנים ו- 10 שנים הבאות להחזרת כמות התיירים שהייתה ב 2019 והכפלתה ל- 10 מיליון תיירים עד 2030 !

5. ליזום תוכנית איזורית שיווקית שבה משתתפים מצרים, ירדן, הרשות הפלשתינאית וישראל- תוכנית מהפכנית של שיווק המזרח התיכון לעולם בטיולי צליינות/קרוזים/ קולינריה/תרבות/אומנות/צפרות/מדבר ועוד'…

6.תוכנית מהפכנית של התחלת טיסות ישירות למכה שבסעודיה ופתיחת השערים לתיירות מוסלמית מהאיזור- תיירות מוסלמית לישראל ומישראל- פוטנציאל של מינימום מיליון תיירים בשנה  !

7.יוזמה לפתיחת בתי מלון ונופש בחברה הערבית באום אל פאחם, טמרה, טירה, ג'יסר אזרקא, שפרעם ועוד'- מהפכה תיירותית של ממש !

8.מהפכת התעופה בגליל-פתיחתו המחודשת של שדה תעופה בקרית שמונה וטיסות ישירות מחו"ל לגליל – מהפכה תיירותית לגליל.

9.תוכנית תמריצים יותר אגריסיבית לשיווק ישראל בחו"ל- הענקת תמריצים לסוכנים מחו"ל ומישראל שמביאים תיירים לישראל !

10.אטרקציות עולמיות- מדינת ישראל זקוקה וחייבת לקדם אטרקציות ענקיות כדי למשוך יותר תיירים לישראל.

11.הורדת מחירי המלונות בישראל- משימה שלא צלחה בעקבות מהפכת הלואו קוסט והגיע הזמן למהפכת ה L.C.H- LOW COST HOTEL!!!

ישנם עוד דרכים לשיפור המוצר התיירותי והתאמתו לאוכלוסיות שונות בעולם , עולם הצעירים שלא מטופל בצורה מספקת ועוד / ועוד/…

מה עם חיידק הפוליטיקה , רבים אומרים שאתה מאוד מתאים?

"כל חיי בכל תפקיד שביצעתי , תמיד טובת הציבור עמדה לנגד עיניי, שימשתי כמעט בכל תפקיד אפשרי בתחום התיירות והפנאי, הקמעונאות והניהול, שימשתי כדירקטור בתחום החינוך במקווה ישראל, פאר היצירה החינוכית מ- 1870, שימשתי כדירקטור בתדמור בחינוך הקולינארי, שימשתי כדירקטור וכיו"ר בפועל של נמל ת"א ועשינו מהפכה בתחום הפנאי והגשמנו את החזון בפרוייקט "לזכור ולצמוח" להענקת רגעי אושר לאלפי שורדי שואה וקשישים בערוב ימיהם וזה היה פרוייקט מאוד מוצלח ומרגש ואני עוסק עד היום בפעילות חברתית ומשתדל תמיד לעזור וזה בנוסף לתפקידי כמנהל תחום התיירות של מועדון הוט צרכנות שמונה מעל 270 אלף חברים ומשפחות, מרצה באוניברסיטה ובמכללות ברחבי הארץ בתחומים שונים, יש לי תוכנית רדיו "מסביב לעולם עם יהודה זפרני" בתחום התיירות ברדיו סול…בקיצור משתדל לא לשעמם ושלא אשתעמם , לגבי הפוליטיקה, אם תגיע הצעה מעניינת תמיד אכבד את המציע ואשקול ואשיב למי שיציע.

מה תאחל לעם ישראל לקיץ הקרוב?

"קיץ נטול קורונה , המון חופש ונופש, צריך לזכור שחופשה היא כבר לא מותרות אלא צורך. בריאות טובה והחלמה לכל החולים וכל הכבוד וחיזוק לכל העוסקים במאבק מול הקורונה בכל המערכות מהמנהיגות הכללית ועד אחרון העובדים במערכות הבריאות והביטחון וכל מי שידו מושטת לעזור" .

Exit mobile version