בישיבת ממשלה מיוחדת שהתכנסה היום (א') בעיר אילת, בהובלת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובהשתתפות שרי הממשלה: אושרה פה אחד תוכנית לאומית רב שנתית לפיתוח העיר אילת, בהיקף של 530 מיליון ₪. התוכנית כוללת שלושה עוגנים: שיפור שירותי הבריאות, קידום מנועי צמיחה: תיירות, הנגשת שטחים לציבור ופיתוח חקלאות ימית ותעשיות מן הים ונגישות תחבורתית למרכז הארץ. המטרה, למצות את הפוטנציאל התיירותי וביסוס מעמדה של אילת כעיר תיירות בינלאומית מובילה, לשפר את שירותי הבריאות ואיכות החיים של תושבי העיר אילת וחבל אילות, ביסוס מעמדה של אילת כמרכז מחקרי ומחקרי-יישומי בינלאומי בתחומי המזון מן הים, החקלאות הימית והביוטכנולוגיה הימית, והגדלה וגיוון של מקורות התעסוקה באילת ובחבל אילות.
בפתח הישיבה הדגיש נתניהו, כי עם אישור התוכנית תוקם ועדת שרים לענייני אילת בראשותו, אשר תעקוב מקרוב אחר יישום התוכנית. עוד הצהיר רוה"מ, כי הפטור ממע"מ באילת ימשיך להישמר. "באמצעות חזון גדול יצרנו עיר לתפארת. אנחנו הולכים היום לעשות צעד גדול מאוד ולהזניק אותה אל העתיד.. אנחנו זזים קדימה בתוכנית של למעלה מחצי מיליארד ש״ח לפיתוח מיידי. אלה לא הבטחות, זה כסף מיידי", אמר ראש הממשלה.
ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי, אמר כי הוא סמוך ובטוח, שהחלטה זו נובעת משום ההבנה את המחויבות למזער את הנזקים שנגרמו, ולצערו יוסיפו להיגרם לעיר אילת, כתוצאה מסגירת שדה דב, שדה ששימש משך עשרות שנים, כתחנה המרכזית של תושבי העיר אילת. לדבריו: "תקוותי שהחלטת הממשלה שתאושר בעוד מספר שעות, אכן תסייע למזער את הנזקים ושבאמצעותה, נוכל להמשיך ולקדם את העיר אילת, להשביח את איכות החיים בה ולהביא את הפוטנציאל האדיר הגלום בה לידי מימוש מרבי ומיטבי.. יישום התוכנית האסטרטגית עליה עמלנו קשות במשך חודשים ארוכים, ימקם את העיר אילת כעיר התיירות המובילה במדינת ישראל וכעיר איכותית ומשובחת לתושביה".
בצד התוכנית, ביקש ראש עיריית אילת משרי הממשלה, לפעול לסיים את גמר תכנון הרכבת לאילת, לסיים את שדרוג כביש 90 עד לצומת הערבה, לסבסד טיסות לתושבי אילת ולהמשיך ולהוביל את התוכנית האסטרטגית הכוללת לאילת. מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ – רונן פרץ, שעמד בראש הצוות הבין-משרדי אשר גיבש את ההמלצות, הציג בפני השרים את עיקרי התוכנית בהיקף כאמור של 530 מיליון ₪ והמליץ על צעדים נוספים לשיפור איכות החיים של תושבי האזור ופיתוח מנועי צמיחה בהיקף נוסף של 230 מיליון שקל שיובאו לאישור הממשלה הבאה.
בתחום התיירות דנה ההצעה בפיתוח רצועת החוף, הנגשת חופים ושטחים לציבור וקידום אירועי תיירות. בתחום התחבורה דנה ההצעה בפתיחת קו נתב"ג – רמון לתחרות והוזלת הטיסות, בגישור על המרחק הגיאוגרפי בחיזוק התחבורה הציבורית, ובשדרוג כביש עוקף אילת. על רקע סגירת שדה דב, דנה ההחלטה בפתרונות התחבורתיים והרפואיים לטווח המידי והבינוני, בכללם: שאטל חד-כיווני ישירות מטרמינל 1 בנתב"ג ועד לתל אביב לטסים עם כבודת יד, מוניות לחולים הטסים מאילת לנמל התעופה בן גוריון לטיפולים, מעטפת כוללת לחולים כרוניים שכוללת מימון הנסיעה לנמל תעופה רמון, טיסה ונסיעה לבית החולים או המרפאה. בנוסף, מימון לינה של עד 450 ₪ ללילה למקרים שנמצאו כי מצדיקים לינה במרכז. בנוסף, הטסת מלווה עם החולה, שיפוי בגין אובדן זמן לרופאים הטסים מהמרכז למתן שירותים באילת.
להלן עיקרי התוכנית:
תיירות:
- תקודם תוכנית מקיפה לחיזוק מעמדה של אילת כעיר תיירות מובילה, הכוללת את פיתוח רצועת החוף, תכנון והקמה של מרכז כנסים באילת, פיתוח נופי, פיתוח פארק "תמנע" והסדרה סטטוטורית למתקני אכסון מלונאים באזור.
- הממשלה תסייע בקידום ובשיווק של אירועי תיירות בין-לאומיים באילת, שימשכו תיירים מחו"ל בעונת החורף.
תחבורה:
- יוקם צוות לבחינת מתן היתר לחברות זרות להפעיל את קו התעופה נתב"ג-רמון לצורך הגברת תדירות הטיסות. הצוות יבחן בנוסף חלופות להוזלת כרטיסי הטיסה לתושבי אילת וחבל אילות בימי חול.
- ישודרג כביש "עוקף אילת" לכביש דו-מסלולי לצורך הקלה משמעותית על עומסי התנועה בעיר.
- תקודם תוכנית לארגון מחדש של קווי התחבורה הציבורית באילת.
- יוטל על ועדת המחירים הבין-משרדית לבחון שורת הקלות לתושבי אילת וחבל אילות, ביניהן: מתן פטור למשך שלוש שנים לתושבי אילת הטסים לנתב"ג מתשלום על שירותי תחבורה ציבורית בירושלים או תל אביב. קביעת הסדר נסיעה חופשי תלת-יומי בקו אילת-ת"א ות"א-אילת לרבות בנסיעה בתוך טבעות הערים.
- תיבחן הצבתו בסדר עדיפות גבוה של הפרויקט להפיכתו של כביש 90 לכביש דו-נתיבי דו-מסלולי מצומת קטורה ועד לצומת הערבה, במסגרת התוכנית הרב שנתית המתגבשת של נתיבי ישראל.
- הממשלה תבחן את האצת התוכניות הקיימות לתכנון תוואי הרכבת לאילת.
כאמור, אושרה התוכנית פה אחד בתמיכה בלתי מסויגת של כל שרי הממשלה, בחשיבות האסטרטגית של העיר אילת, ובמימוש הפוטנציאל האדיר הגלום בה.