Site icon IAS

סוכני הנסיעות עתרו נגד ההחלטה לאסור עליהם למכור ביטוחי נסיעות

נתב"ג בימי עומס נוסעים. צילום עוזי בכר

התאחדות משרדי הנסיעות עתרה לבית המשפט העליון נגד האיסור למכור ביטוחי נסיעות, כשהסוכנים מבקשים מבית המשפט העליון להוציא צו מניעה להחלטה, בטענה שהתקבלה באופן פזיז ובניגוד להחלטות קודמות.

לפי העתירה, לאחרונה ובאופן מפתיע, הודיע הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון על הקדמת מועד תחולת חוזר סוכנים ויועצים ("מעורבות גוף שאינו בעל רישיון בשיווק ומכירה של מוצר ביטוח שאינו ביטוח קבוצתי"), ליום 01.05.19, החל מחר. זאת, לאחר שבמקור נקבעה כניסת תחולת הוראות החוזר ל-20.07.19, כדי לאפשר לכנסת להשלים חקיקה שתאפשר גם למשרדי הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל לציבור הנוסעים, ובכך להגביר את התחרות בשוק וצמצום הסיכון שנוסעים ייצאו לחו"ל ללא כיסוי ביטוחי הולם.

החלטת ד"ר משה ברקת מלפני חודשיים התקבלה בהפתעה על ידי הסוכנים, שטוענים שמדובר בהחלטה תמוהה ופזיזה העומדת בסתירה להחלטה של דורית סלינגר, קודמתו בתפקיד. סלינגר התירה בעבר לסוכני הנסיעות למכור פוליסות ביטוח באופן זמני עד יולי 2019, בהנחה שעד אז תשלים הכנסת את הליך החקיקה המתיר את המכירה. הצעת חוק בנושא כבר אושרה בקריאה טרומית, וח"כ מיקי לוי (לשעבר יש עתיד) אף כתב להנהלת ההתאחדות שהוא מוכן לקדם את החוק מיד לאחר הבחירות לכנסת. הוא חזר על עמדתו הבוקר, בכנס של ההתאחדות בנושאי תיירות-פנים ותיירות נכנסת, באמרו שצריך להתיר גם לסוכנים למכור ביטוח כדי שלא ייצאו ישראלים לחו"ל ללא ביטוח נסיעות.

העתירה מציינת כי הקדמת תחולת החוזר, עולה כדי הפרת הבטחת הריבון ומנוגדת להנחיית בג"צ לצדדים לפעול למען הגנת אינטרס הנוסעים הישראלים לחו"ל, בהליך רכישת ביטוח נסיעות יעיל ופשוט.

במדינות האיחוד האירופי סוכני הנסיעות מוכרים ביטוח נסיעות

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, היום בכנס בתל אביב. צילום עירית רוזנבלום

"למעלה מ-40 שנה רוכשים הלקוחות הישראלים ביטוח לנסיעותיהם אצל סוכני הנסיעות לשביעות רצון כל הצדדים, כנהוג גם בכל מדינות העולם המתקדמות, לרבות מדינות האיחוד האירופי ו-OECD, מכיוון שסוכני הנסיעות הם הגורם היעיל והמקצועי בהבנת צרכי הלקוח למכירת ביטוח נסיעות לחו"ל לנוסעים", מדגישה ההתאחדות.

בעתירתה חושפת ההתאחדות, כי מסלול הכשרת סוכני ביטוח כולל כ-20 דקות בלבד של הכשרה בנושא ביטוח נסיעות לחו"ל. "ברור שרק סוכני הנסיעות מכירים את מסלולי הטיולים השונים בעולם ואת הסיכונים העולים מביקור בהם, וגם את המאפיינים השונים של הנוסעים, כך שסוכני הנסיעות חיוניים להגנת צרכי הנוסעים לחו"ל בהיותם הגורם המקצועי ביותר להתאים ללקוחות את הפוליסה המיטבית להם. זאת ועוד – מחקר שהציגה ההתאחדות, שנערך ע"י חברת הייעוץ הכלכלי BDO, מעלה חשש כי הפיצול הכפוי של רכישת ביטוח נסיעות לחו"ל והדרתו מעיסקת התיירות עצמה תביא לכך שצרכנים רבים ישכחו לרכוש ביטוח וכי בעשור הקרוב צפוי למשק הישראלי נזק של כ-400 מיליון שקל – על חשבון כספי משלם המיסים ועל גבו של הנוסע הישראלי שחלילה ייקלע למצבי ביש ללא סיוע בחו"ל".

ההתאחדות מדגישה כי למרות כל אלה, מסיבות עלומות, בחר הממונה להקדים את כניסת החוזר לתוקף בלמעלה מחודשיים. בכך, לפי עמדת ההתאחדות, התערב הממונה באופן חריג ואגרסיבי בהליך חקיקה של הכנסת.

את העתירה הגישה בשם ההתאחדות עו״ד אורלי נשיץ ממשרד עו״ד נשיץ ברנדס אמיר.

Exit mobile version