Site icon IAS

סוכני הנסיעות: המשך ירידות ברווחים צפוי ב-2019

סוכני הנסיעות - הנפגעים העיקריים של המשבר צילום Depositphotos

ירידה טבעית צפויה ברווחי סוכני הנסיעות –  סיטונאים וקמעונאים כאחד – במקביל לירידת הרווחים הצפויה ב-2019 לחברות התעופה ולתעשיית האירוח,.שגם כך הרווח על פעילותם נמוך מאוד. ענף הסוכנים סופג ללא הרף "מכות" כלכליות מכל עבר, מה שמקשה על פעילותם. למרות שאנו בעידן המשתנה חדשות לבקרים, ממשיכה מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים, לאסור על התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי תיירות לבצע מחקרים לטובת הסוכנים. אגב שם הרשות משתנה ל"רשות התחרות".

NDC  ו-OTA

כבר לפני כחמש שנים החלה הידרדרות ברווחי סוכני הנסיעות ועם הכניסה ל-2019 היא מגיעה לשיאים חדשים. לא רק בגלל הירידה ברווחי חברות התעופה והמלונאים, אלא בגלל גודש המטוסים והטיסות, הלואו-קוסט המוריד את רווחי חברות הלגאסי וביטול עמלות חברות התעופה עד לרמה אפס, הנכנסות עתה לעידן ה-NDC – New Distribution Capability  במטרה להגביר את רכישות הכרטיסים הישירות אליהן. פוגעים בהם גם חברות ה-OTA – Online Travel Agency, שיצאו מתחום המלונאות ועברו לכל מגזרי התיירות וגם המלונאים המאיצים את הרכישות הישירות אליהם. מעשית מה שקרה הוא, שחברות התעופה והמלונאים וגורמים נוספים בענף הפכו למעשה לקמעונאים לכל דבר וכקמעונאים הם זקוקים פחות לסוכנים.

טיסות הלואו-קוסט מורידות את רווחי חברות הלגאסי. צילום Ryanair

הסכמים ישירים

יתרה מכך, חברות עסקיות גדולות חותמות על הסכמים ישירים עם חברות תעופה כדי שהטיסות העיסקיות שלהן ושל עובדיהן תהיינה עם הנחות גדולות, ללא התערבות סוכני נסיעות. ישנן גם חברות גדולות המשלמות לסוכנים דמי טיפול קבועים של כ-30 דולר, בלי קשר להיקפי ההזמנות, סכום הנגבה פר כל הזמנה. ועוד לא דיברנו על חברות אינטרנטיות המציעות השוואת מחירים מלונאיים והשכרות רכב ללא עלות ושאת העמלות הן גובות בעת קבלת החדר או הרכב, מה שמאפשר ללקוחות לבטל את הזמנתם מבעוד מועד ללא עלות.

השפעת האינטרנט

השפעת האינטרנט על הלקוחות, כמעט בכל הגילאים, היא נחרצת: גם באתרי התוכן התיירותי וגם ברשתות החברתיום כמו פייסבוק וגם באפשרות גישה ישירה לחברות התעופה, למלונאים, לחברות השכרת רכב ולאטרקציות. השפעה זו הביאה למחיקה כמעט כוללת של שיטת משרדי הנסיעות וחוברות התיירות, שהיו נפוצים בעבר הלא כל כך רחוק. תכונה זו של הלקוחות המודרניים היא שהאיצה את התפתחות הקמעונאות של חברות התעופה וסיטונאי התיירות, כאשר גם קמעונאי התיירות חרגו מתחומם והחלו להתקשר ישירות לספקים, עוקפים בכך את הסיטונאים. בדומה למה שעושים גם הלקוחות הפוטנציאלים שהתקשרותם הישירה לספקים הפכה לגורם משפיע מאוד בענף.

לתמונת הקשיים נכנסת גם העובדה שלאחרונה מתגברת נטיית הלקוחות, בעיקר הצעירים, להשתמש באינסטגרם בהעברת המלצות מוסרטות ותמונות עם כיתובים מומלצים, המגבירים את ההזמנות הישירות של הלקוחות מהספקים.

הקניות הקמעונאיות

רשת PwC , המספקת שירותים איכותיים בתחום הביקורת, המס והייעוץ, הפועלת ב-158 מדינות, עם יותר מ-237,000 שותפים, מנהלים ועובדים, בדקה את תחום הקניות באינטרנט בכלל והתפתחות הקמעונאות הרב-ערוצית בפרט. במסגרת המחקר בוצע סקר צרכנים בינלאומי אשר כלל יותר מ-7,000 צרכנים מארה"ב, סין, הונג קונג, גרמניה, צרפת, בריטניה, שוויץ והולנד. ממצאי המחקר מלמדים, כי ההתפתחות הכלכלית והטכנולוגית בעולם, בד בבד עם השינויים בהרגלי הצריכה וטעמי הצרכנים, יחייבו את הקמעונאים לבצע התאמות במודל הקמעונאות הרב-ערוצית לקראת שנת 2020.

המלצה זו מתאימה מאוד לסיטונאים והקמעונאים התיירותיים, שגם הם פועלים היום במודל רב-ערוצי כמו אתרי אינטרנט, רשתות חברותיות, מכירה ישירה של טיסות, חבילות תיור, והשתתפות במכרזים, כאשר  בשני ערוצים נוספים – משרדים וחוברות קיימת ירידה גדולה. השינויים שהועלו בסקר PwC יחייבו אותם להיות עם האצבע על הדופק ולבצע את ההתאמת הנדרשות.

יש לציין, שרק בגין ההתפתחות הטכנולוגיית האינטרנטית ירדו רווחי הסוכנים ללא הכר וכאמור הם צפויים להמשיך ולרדת ב-2019. אבל, ההשפעה הגדולה ביותר היא הגודש העצום במטוסים ובטיסות מסחריות, שהם המניע הגדול והמרכזי של התנועה התיירותית בעולם, בכל צורותיו – לואו- קוסט, שכר ולגאסי.  הגודש הוריד את רווחי חברות התעופה, שגרמו בתנועת שרשרת להורדת הרווחים בכל תעשייה התיירות ובוודאי שבקרב הסוכנים.

קבוצת לופטהנזה.בשנת 2019 ייעשו בעולם 39.8 מיליון טיסות. צילום יח"צ

גודש התנועה האווירית

קשה להעריך כמה מטוסים מסחריים אזרחיים פועלים כיום בעולם. בפברואר 2017 העריכו אנליסטים תעופתיים בטלגרף הבריטי, כי מספרם הכולל הוא כ-23,600. בואינג, יצרנית המטוסים הגדולה צופה, כי עד שנת 2037 יפעלו בעולם 39,620 מטוסים. איירבס, יצרנית המטוסים הגדולה גם היא, מציגה פחות או יותר נתון זהה. על פי אתר המעקב על תנועת המטוסים ברחבי העולם FlightRadar24 ישנם בימי השיא יותר מ-16,000 מטוסים באוויר בכל זמן נתון.

אתר Statista.com העריך, כי בשנת 2018 נעשו 38.1 מיליון טיסות ברחבי העולם ובשנת 2019 יפעלו 39.8 מיליון טיסות. זאת בהשוואה ל-36.8 מיליון טיסות ב-2017, 35.4 מיליון טיסות ב-2016, 34 מיליון טיסות ב-2015 ו-33 מיליון טיסות ב-2014. מספרים אלה מראים עד כמה השמים הופכים כל הזמן למרחב צפוף יותר ויותר. את ההתפתחות הגדולה הזאת רואים בהשוואה לשנת 2004 שבה פעלו 23.8 מיליון טיסות ברחבי העולם.

עלויות מול מחירים נמוכים

מחקר חדש של Global Travel Forecast והקרן המשפחתית  Carlson Family Foundation צופה, כי עלות הנסיעות תמשיך לעלות ב-2019 בשל עליית מחירי הנפט (מגמה המתחדשת ממש בימים אלה), בגלל הדולר האמריקני שנחלש, בגלל מחסור בטייסים וגם עקב הפגיעה הגואה בכלכלה העולמית. גם מלחמות הסחר, בעיקר בין ארה"ב וסין, תורמות את חלקן. המחקר צופה, כי ב-2019 תהיה עלייה של 2.6% בעלות הטיסות ועלייה של 3.7% במחירי המלונות בעולם. מצד אחד העלות עולה ומצד שני, בגלל התחרותיות העצומה, יורדים המחירים הנמכרים שגורמים לירידת הרווחים, ירידה המשפיעה על כל מגזרי התעשייה התיירותית.

Exit mobile version