Site icon IAS

חני סובול לקראת האסיפה: צפויה לנו שנה מאתגרת

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול. צילום עירית רוזבלום

"רוב הכרטיסים לטיסות אל על נמכרים על ידי משרדי הנסיעות", כך טוען קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, במאמר הפותח את הדוח השנתי המפורט של ההתאחדות. הדוח פורסם לקראת האסיפה הכללית המתקיימת היום (ג'). חני סובול, מנכ"לית ההתאחדות, מציינת שלאור המהלך הדרמטי של אל על בנושא ביטול מוחלט של התגמול לסוכן הנסיעות – ששולם עד כה באמצעות עמלת-בסיס – "צפויה לנו שנה מאתגרת"

קרני: "העולם כולו נמצא בתקופה של שינוי קונספטואלי – הפיתוח והטכנולוגיה משטיחים את העולם, מידע רב נעשה זמין לכל, התיירות הופכת למוצר עממי, וכל הגורמים מתחרים ביניהם על מתח רווחים שהולך ויורד. בהקשר זה, אי אפשר שלא להתייחס להודעתה של חברת אל על, על כוונתה להפסיק לשלם עמלה לסוכנים", מסביר קרני.

קובי קרני יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות. צילום עירית רוזנבלום

הוא לא שוכח לציין, כי "רבות דובר והוזכר הקשר המיוחד בין אל על לבין סוכני הנסיעות והמשרדים החברים בהתאחדות. היו גם אלה שתמכו באל על בעת המשבר הגדול שלה עם הטייסים ב-2016.

למרות זאת, חשוב להתייחס להחלטה הזו של אל על במבט מפוכח. כידוע, נהלי יאט"א מחייבים את חברות התעופה לשלם לסוכן עבור עבודתו. ועוד ידוע, כי רוב הכרטיסים לטיסות אל על נמכרים על ידי משרדי הנסיעות. בשל המצב הרגיש איני מכביר מלים בנושא, אך – כפי שדיווחנו לכם – ועד ההתאחדות החליט פה אחד לפעול במסגרת האפשרויות שמתיר החוק, מול החלטת אל על להפסיק לשלם עמלה ובאסיפה הכללית אף תינתן סקירה משפטית בעניין זה".

הדוח השנתי שההתאחדות מגישה לאסיפה הכללית מציג – בכל שנה מחדש – את מרחב הפעילות של ההתאחדות למען החברים, במגוון של רמות ותחומים. הדוח משקף את הזירה הרחבה שבה עוסקת ההתאחדות, לשיפור האפשרויות המקצועיות של משרדי הנסיעות ומעמדו של הסוכן.

דוגמאות: הצעת החוק שתאפשר למשרדים למכור מוצרי Non Refundable שעברה בקריאה ראשונה – מכוונת להרחבת סל המוצרים והתמודדות עם השוק המשתנה; התיקון לחוק שירותי תעופה (טיבי – 2) במקום כירטוס תוך 24 שעות מרגע ההזמנה, כפי שההצעה הציגה, בהשפעת ההתאחדות הכירטוס יהיה עד 14 ימים לפני הטיסה – שינוי בעל חשיבות רבה לסיטונאים ולסוכנים; ההתקדמות החשובה בנושא מכירת ביטוח נסיעות חו"ל במשרדים.

ההתאחדות השתתפה בלא מעט דיונים בבתי משפט. צילום Depositphoto

"כל אלה ועוד", מדגיש קרני, "אינם דברים שמתרחשים מאליהם, אלא הם פרי עבודה מאומצת שעושה ההתאחדות בתחומים רבים, ואני מביע – בשמי ובשמכם – הערכה ותודה לוועד ההתאחדות ולוועדות הפעילות, וכמובן למנכ"לית ההתאחדות ולצוות, על ההשקעה הרבה והתוצאות המרשימות. עבודת משרדי הנסיעות כיום נעשית בתוך סביבה עסקית צפופה במיוחד, מבחינות רבות".

חני סובול, מנכ"לית ההתאחדות, מסכמת בדוח זה של עשייה שנה את שנתה השלישית בתפקיד. לדבריה, הסיכום המובא בדוח הנוכחי כולל את הפעילות במגוון תחומים לרבות, לרבות הליכי חקיקה ותקינה, ייצוג בוועדות הכנסת, דיונים בבתי-המשפט ונוכחות רחבה בתקשורת על גוניה, "כדי לקדם את ענף התיירות בכלל ואת משרדי הנסיעות חברי ההתאחדות בפרט.", היא כותבת, "בשנה האחרונה קיימנו קשר רציף עם שרים, חברי כנסת ורגולטורים; המשכנו להגן על זכויות החברים בבתי במשפט בתיקים השונים; מיצבנו עצמנו כגורם משמעותי בוועדות הכנסת ובפורומים מדינתיים של תיירות; עמדת משרדי הנסיעות מושמעת והשפעתה ניכרת בהחלטות מנהל ובחקיקה; אנו שותפים פעילים באירועי משרד התיירות ומקיימים שיח מתמשך ופורה עימם".

חקיקה ורגולציה

 ההתאחדות הצליחה בשנה שחלפה  לקדם שתי יוזמות חקיקה:

מכירת מוצרי תיירות שאינם ניתנים להחזרה, נדונה בימים אלה בוועדת הכלכלה של הכנסת

לקראת קריאה שנייה ושלישית. שר הכלכלה , אלי כהן, אף הודיע לציבור, כי בכוונתו להשלים את הליך החקיקה עוד בכנסת הנוכחית. הצעת חוק זו, שהוגשה על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ, זכתה לתמיכת משרד התיירות, משרד התחבורה ורת"א.

תיקון לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים – שיאפשר גם למשרדי נסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל. ההצעה הוגשה על ידי ח"כ רוברט אילטוב, עברה ועדת שרים לחקיקה וקריאה טרומית ברוב של 57 קולות ללא התנגדויות וצפויה לעלות בקרוב לדיון לקראת קריאה ראשונה בוועדת הכספים. מהלך זה סלל את הדרך לדחיית חוזר המפקחת על איסור מכירת ביטוח נסיעות לחו"ל בארבעה חודשים עד לאחר תקופת חגי-תשרי.

בשנה שחלפה הרחיבה ההתאחדות  את היקף ההשתלמויות ולראשונה פתחה  קורס סוכני נסיעות שזכה להכרה של משרד התיירות. כמו כן, לאור דרישת הקהל והצלחת המחזור הראשון, נפתח מחזור שני של קורס דירקטורים בשיתוף מרכז ההשתלמויות של אוניברסיטת בר אילן.

חני סובול ציינה כי  "יש עוד עשייה רבה לפנינו, אך אין ספק שתוצרי פעילותנו בשלוש השנים החולפות ניכרים מעצם היותנו התאחדות חזקה ובעלת משקל ממשי בענף התיירות. הגידול במספר החברים המצטרפים, מלמד על האמון שמשרדי הנסיעות מביעים בנו ובעבודתנו ומחזק אותנו".

Exit mobile version