לאור הודעתה של חברת תעופה גרמניה איירליינס על הפסקת פעילות מיידית, המתווספת לשורה ארוכה של קריסות חברות תעופה, פנתה התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל לשרי התחבורה, התיירות והכלכלה בבקשה, כי ממשלת ישראל תפעל להקמת קרן שהכספים בה יאפשרו להשיב לישראל לקוחות שנותרו בחו"ל בשל קריסת חברת תעופה ולהחזיר כספים ללקוחות ששילמו עבור טיסות שברור כי לא יבוצעו בפועל.
ההתאחדות ציינה כי די בחיפוש קצר ברשת כדי לראות כי בעשרים השנים האחרונות קרסו לפחות 17 חברות תעופה, כאשר מחצית מהן בחמש השנים האחרונות בלבד.
במכתבה לשרים הצביעה ההתאחדות על הנזק הכבד שנגרם לנוסעים כשחברת תעופה מפסיקה לפעול ללא התראה מוקדמת ועל כך שניסיון העבר מלמד כי הם אינם מקבלים את כספם בחזרה מחברות התעופה. זאת, בניגוד למצב בו קורס משרד נסיעות שהעמיד ערבויות לדרישת יאט"א, לטובת חברות התעופה.
תוכנית כזו פועלת כבר בדנמרק
לאור זאת, הציעה ההתאחדות כי ישראל תאמץ תכנית הקיימת כיום בדנמרק, להבטחת כספי נוסעים במקרה של פשיטת רגל של חברת תעופה. במסגרת פעילותה, תארגן הקרן השבת כספי נוסעים שרכשו כרטיס טיסה שאינו מכובד עוד בשל פשיטת רגל של חברת התעופה בחזרה לישראל וככל שיוותרו מספיק כספים בקרן לאחר השבת הנוסעים – יושבו הכספים הצבורים בה ללקוחות שרכשו כרטיסים שאינם ניתנים עוד למימוש.
לפי המודל הדני, מפרישה חברת תעופה לקרן סכום סמלי שלא עולה על 1 דולר ארה"ב עבור כל נוסע בטיסה יוצאת שלה וכאמור, הכספים הנצברים בקרן מיועדים לצמצם באופן משמעותי את הפגיעה בנוסעים בשל קריסה של חברת תעופה.
לדברי מנכ"לית ההתאחדות חני סובול, "הגיעה העת לנהוג באחריות כלפי ציבור הנוסעים ולהבטיח את זכותם של הנוסעים לחזור ארצה בעת פשיטת רגל של חברת תעופה. כל נוסע יסכים לשלם דולר אחד בלבד כתוספת לכרטיס הטיסה ולהבטיח את שובו ארצה".